Skip to main content
SUPERVISOR
Mehdi Moallem,Sayed Morteza Saghaian nejad esfahani
مهدی معلم (استاد مشاور) سیدمرتضی سقائیان نژاداصفهانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Amir Rashidi kermani
امیر رشیدی کرمانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385
Since 1969, switched reluctance motor, due to the advent of inexpensive, high power switching devices has been proposed for variable speed applications. It has wound field coils of a dc motor for its stator windings and rotor does not have windings or magnets. Concentric windings and low resistance, low moment of inertia, brushless, comparable power density, negligible mutual coupling, higher or comparable reliability and low cost are features unique to this machine only. Thus, SRM drives are ideal for many industrial applications. However, SRM drives suffer from poor operating power factor, which will result in more losses in power distribution systems. Therefore, improving the power factor is very beneficial to enhancing commercial competition of SRM drives. Vibration and the resulting acoustic noise in SRM is another disadvantage of this machine. In this thesis we represented the introduction to SRM, its principle of operation and the equivalent circuit. The magnetization characteristics of the 4kw, 8/6 switched reluctance motor are achieved. Simulation of the drive system requires models for the SRM drive subsystems and their interconnections are considered. The simulation procedure is illustrated with results. Converters and their dir=ltr To verify the proposed method, theoretical analyses of mathematical modeling and computer simulations with MATLAB/Simulink have been performed and experimental result is presented. In the end, there is a summary of thesis and suggestions for further studies. Keywords: Switched Reluctance Motor, Power Factor, Current Source Rectifier, Space Vector Moulation.
از سال 1969 موتور سوئیچ رلکتانس(SRM) به خاطر مزایای ارزان بودن و پیشرفت ادوات الکترونیک قدرت به منظور کاربردهای سرعت متغیر پیشنهاد شد. این موتور دارای سیم پیچی‌های میدان مشابه موتور dc برای سیم پیچی‌های استاتور می‌باشد و بر روی روتور خود سیم پیچی یا مگنت ندارد. سیم پیچی متمرکز و مقاومت کم، کوچک بودن ممان اینرسی روتور، عدم استفاده از جاروبک، چگالی توان مطلوب، عدم تزویج متقابل بین سیم پیچ ها، آزادی انتخاب هر تعداد فاز و بالا بودن قابلیت اطمینان سیستم از ویژگی های منحصربفرد این درایو می باشد. علیرغم این ویژگی ها، درایو آن از ضریب توان نامناسبی برخوردار است و این امر با توجه به ارزش بیش از پیش مصرف انرژی و هزینه های مربوط به آن، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. نویز صوتی بالا از دیگر معایب اصلی این موتور می باشد. در این پایان نامه ابتدا یک سیستم درایو موتور سوئیچ رلکتانس 4 فاز 6/8 ، با در نظرگرفتن مشخصه های اندازه گیری شده ی عملی، مدلسازی می شود. در ادامه مبدل‌های SRM و طبقه بندی آنها، اصول کار، نکات مربوط به طراحی و مزایا و معایب هر مبدل و تاثیر آنها بر خروجی ماشین، ارائه ‌شوند و در نهایت گزیده ای از این مبدل ها را با یکدیگر مقایسه کرده و نتایج یک نمونه ساخته شده درایو SRM با مبدل رایج بر اساس دو استراتژی مختلف، به همراه مقایسه با نتایج شبیه سازی ارائه می گردد و سپس کنترل حلقه بسته سیستم درایو به همراه مبدل انتخابی با استفاده از کنترل کننده جریان بر اساس روش کلیدزنی هیسترزیس، ارائه می شود. به منظور بهبود ضریب توان، استفاده از یک یکسوکننده جریانی (CSR)به عنوان طبقه ی ورودی مبدل درایو SRM پیشنهاد می شود. سوئیچینگ CSR از روش مدولاسیون بردار فضایی در مبدل های ماتریسی الهام گرفته شده تا بتوان از اندیس مدولاسیون مبدل به منظور کاهش لرزش موتور در ابتدای راه اندازی نیز استفاده کرد. در انتها نتایج عملی کل سیستم درایو با استفاده از یک پردازندة قدرتمندD با مدل TMS320F2812 برای انجام محاسبات و تصمیم‌گیری استفاده و نتایج شبیه سازی نیز با استفاده از محیط سیمولینک نرم افزار مطلب ارائه می گردد. کلمات کلیدی:1- موتور سوئیچ رلکتانس 2- ضریب توان 3- یکسوکننده جریانی 4- مدولاسیون بردار فضایی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی