Skip to main content
SUPERVISOR
Alireza Fadaei Tehrani,Mohammad Zhiani
علیرضا فدائی تهرانی (استاد راهنما) محمد ژیانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Ehsan Dohaei
احسان دهائی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Design and Manufacturing of a Hydrox Gas Generator and Evaluating its Behavior in Injection Pride Car
The marked increase in oil fuel demands is related to the limited capacity of this nonrenewable energy. The consumption of fossil fuels raise the petroleum value, moreover, it causes harm to the environment. These days, Hydrogen, a renewable energy source, is used as a clean and powerful fuel widely. Hydrogen could be a suitable substitute for fossil fuels due to its special featured (e.g. water production after ignition, high octane and energy, renewably feature, and carbonless feature which cause a dramatic decrease in the toxic emissions). One of the most important application of Hydrogen is the consumption of this fuel as a supplement fuel. Hydrogen is separated from water by using Hydrox generator; and then it is injected in vehicle engines. In this work, design, production, and assembly of Hydrox generator are studied on two different Pride automobiles, one of them was a fuel injection car with a Sagem ECU and another was a carburetor car. Next, The preparation stages of the vehicle and control system changes were completed before the Hydrox gas injecting, and by field test run exhaust gasses analysis, before and after the gas inject, the injection effects of this supplement fuel on consumption, decreasing of emissions, and decreasing of the exhaust temperature were presented. Obtained results shows that special properties such as increase of quantity of 40 percent octane, stoichiometric ratio 2.5 times, thermal energy 3 times and flame speed 8 times higher in comparison to gasoline change this type of gas to a perfect complement for inject into car manifold, so that it can be reduced the fuel consumption by the optimum design of generator and sufficient inject of this gas without any power reduction and improved combustion and trauma decreasing. In addition, existence of waste water after ignition makes that the performance of this generator is similar to water injection manifold system. This property decreases heat combustion area and also increases efficiency and density. As well as waste water inside manifold reduces both heat exhausted and nitrogen oxide and hydrocarbon. The chemical composition of carbon monoxide with water vapor causes this gas converts to carbon dioxide and hydrogen, and not only lake of carbon in hydrogen fuel reduces emissions of carbon, but also oxygen does not react with carbon and returns to the environment again, the injection of hydrox gas, reduces emissions broadly . Keywords: Hydrogen, Hydrox generator, Electrolysis, decreasing of emissions, decreasing of fuel consumption, decreasing of the exhaust temperature
افزایش تقاضا برای سوخت های نفتی، مرتبط با محدودیت مقادیر ذخیره شده تجدید ناپذیر می باشد و مصرف سوخت های فسیلی علاوه بر افزایش قیمت نفت خام، آلایندگی محیط زیست را نیز به دنبال دارد. امروزه هیدروژن در زمره منابع تجدید شدنی، به عنوان یک سوخت پاک و پر انرژی کاربرد پیدا کرده است. هیدروژن با دارا بودن برخی خواص ویژه ای چون پسماند آب پس از اشتعال، میزان اکتان و انرژی سوخت بالا، کاهش حداکثری آلایندگی بدلیل فاقد بودن کربن و خاصیت تجدید پذیری می تواند جانشین مناسبی برای سوخت های فسیلی گردد. یکی از مهمترین کاربرد های هیدروژن، استفاده از این سوخت به عنوان سوخت مکمل در خودروها می باشد. با استفاده از ژنراتور هیدروکس می توان با عملیات الکترولیز، هیدروژن را از آب فرآوری کرد و برای تزریق در خودرو استفاده نمود. در این مجموعه چگونگی طراحی، ساخت و نصب ژنراتورهیدروکس روی دو خودروی پراید انژکتوری صبا با واحد کنترل الکترونیکی ساژم وکاربراتوری بررسی می گردد. سپس مراحل آماده سازی خودرو و تغییرات سیستم کنترلی قبل از تزریق گاز هیدروکس اعمال گردیده و با اجرای آزمون میدانی و آنالیز گازهای خروجی از اگزوز، قبل و بعد از تزریق گاز ، تاثیر تزریق این سوخت مکمل در مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و حرارت اگزوز ارائه می شود. نتایج حاصل شده نشان می‌دهد، خواص ویژه ای چون افزایش اکتان 40 درصدی، نسبت استوکیومتری 5/2برایری، ارزش حرارتی 3 برابری وسرعت شعله 8 برابری نسبت به بنزین، این گاز را به یک مکمل مناسب برای تزریق در منیفولد خودرو مبدل کرده است، به گونه ای که با طراحی بهینه ژنراتور و تزریق مقادیر کافی از این گاز می توان بدون کاهش توان و حتی افزایش بهسوزی و کاهش ضربه، مصرف سوخت را کاهش داد. به علاوه وجود پسماند آب پس از اشتعال، عملکرد این ژنراتور را شبیه به سیستم های تزریق آب در منیفولد ساخته است که باعث کاهش حرارت ناحیه احتراق، افزایش بهره وری و تراکم خواهد شد. همچنین پسماند آب در منیفولد باعث کاهش حرارت اگزوز شده و اکسید نیتروژن و هیدروکربن را کاهش می دهد. ترکیب شیمیایی منوکسید کربن با بخار آب خبر از تبدیل این گاز به کربن دی اکسید و هیدروژن می‌دهد و نبود کربن در سوخت هیدروژن علاوه بر این که کاهش آلاینده های کربنی را در بر دارد، اکسیژن نیز با کربن واکنش نخواهد داد و مجددا به محیط باز می گردد، بنابراین تزریق گاز هیدروکس در سطح وسیعی کاهش آلایندگی را به دنبال دارد. کلمات کلیدی: هیدروژن، ژنراتور هیدروکس، الکترولیز، کاهش آلایندگی، کاهش مصرف سوخت، کاهش حرارات اگزوز

ارتقاء امنیت وب با وف بومی