Skip to main content
SUPERVISOR
MohammadReza Forouzan,Mohsen Esfahanian
محمدرضا فروزان (استاد مشاور) محسن اصفهانیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Khadijeh Faramarzi
خدیجه فرامرزی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Design of Class A Vehicle Chassis Based on Topology Optimization
Nowadays reducing weight of products especially for the products that cause environmental pollution such as vehicles is not only an option, but also an obligation. This project has focused on the early design phase of a justify; LINE-HEIGHT: 142%; TEXT-INDENT: 14.2pt; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: ltr; mso-pagination: widow-orphan" In the current work, the objective of the design of justify; LINE-HEIGHT: 142%; MARGIN: 0cm 0cm 0pt; unicode-bidi: embed; DIRECTION: ltr; mso-pagination: widow-orphan" After investigating the results of topological optimization, a concept is presented for the chassis and the structure. In this project, CATIA and ABAQUS software are widely used. CATIA has been used in the field of CAD. Finite element method is used for static analysis and is used to determine the strength and rigidity of the chassis and the vehicle structure subjected to the required loads. The key of static analysis is to ensure that loads are reasonable and they are in the standard limits. The loads on body and structure are very complex and have different modes; but mostly torsion and bending are important. ABAQUS has been used to calculate the strength and stiffness in both bending and torsion load cases. Finally, the weak points of the chassis are identified and appropriate solutions for strengthening of them are presented. The final design of chassis has proper structural properties even though it has low weight. Keywords; Topology Optimization, mini vehicle, Automotive chassis design, finite element analysis
امروزه کاهش وزن محصولات، نه یک اختیار که یک الزام است. این موضوع در مورد محصولاتی که موجب آلودگی هوا می‌شوند از اهمیت بیش‌تری برخوردار است. در همین راستا طراحی شاسی خودرو مینی با هدف حداقل سازی وزن آن انجام‌شده است. در بخش اول، ابتدا توضیحاتی در مورد خودرو موردنظر آورده شده و هدف‌گذاری اولیه انجام‌شده است. همچنین مبانی طراحی شاسی و بدنه نیز ارائه‌شده است. سپس با توجه به جانمایی اجزاء خودرو، فضای طراحی جهت استفاده در بهینه‌سازی توپولوژی به‌دست‌آمده است. پس‌ازآن، بهینه‌سازی توپولوژی شاسی با استفاده از نرم‌افزار آباکوس انجام‌شده و مسیرهای انتقال نیرو و شکل کلی شاسی به‌دست‌آمده است. به این منظور، به هر المان چگالی نسبی‌ای بین 0 و 1 نسبت داده شد. با ارتباط سختی هر المان به این چگالی فرضی، در طی روند بهینه‌سازی با هدف حداقل سازی نرمی سازه، المان‌هایی که نقش سازه‌ای کمتری دارند، حذف شدند. با تفسیر طرح بهینه‌سازی توپولوژی طرحی مفهومی برای شاسی ارائه‌شده است. در این پروژه به‌طور وسیعی از نرم‌افزار آباکوس و کتیا استفاده شده است. در انتها تحلیل‌های خمش و پیچش استاتیکی جهت شناسایی نقاط ضعف شاسی در این بارگذاری‌ها انجام گردید و به اصلاح نواقص طرح پرداخته شد. طرح نهایی ارائه‌شده باوجود وزن کم، از مشخصات سازه‌ای مطلوبی برخوردار است. کلمات کلیدی: بهینه‌سازی توپولوژی، خودرو مینی، طراحی شاسی و بدنه، تحلیل استاتیکی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی