Skip to main content
SUPERVISOR
Saeed Mahdavi
سعيد مهدوي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Reza Mahyari
رضا مهياري ده سرخي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Design of Umbrella Arc System Using Finite Difference Method
. Given the growing population in urban areas, the need to development metro lines and power transmission and telecommunication tunnels is inevitable. These tunnels need to be excavated near the ground and at shallow depths, such as accessibility, service needs, and economic conditions. On the other hand, due to existing surface structures, the implementation of new underground projects faces limitations such as settlement. In urban areas, the ground is usually composed of alluvial sediments or highly weathered rocks, which in both cases encounter high displacements during tunnel excavation.he implementation of the umbrella arch system, in particular the use of forepolling, has been accepted as a solution for settlement control. In order to design the proposed pattern for the placement of the umbrella arch system, parameters such as the distance from the center to the center of the boreholes, the length of the steel tubes and their overlap length, the angle of installation of the umbrella arch system to the horizon, the angle of overlap with the tunnel cross section, as well as the diameter and The thickness of the tubing of the umbrella arch system should be taken into account. In this research, first, the methods of designing the umbrella arch system and all the effective parameters in its design have been studied. Then the introduction of Rokh Tunnel as part of the Beheshtabad Tunnel project has been discussed. Due to the instability problems at the tunnel portal, the umbrella arch system has been considered as a pre-consolidation factor in this tunnel. Also, considering the tool behavior of the instrumentation in the Birgel Railway Tunnel, three scenarios regarding the design of the umbrella arch system have been studied. In the first scenario, the umbrella arch system is evaluated as a single beam and finally the column beam from the structural point of view, the element of the umbrella arch system is evaluated. In the second scenario, however, critical Strain of the tunnel. In the third scenario of the reinforced area around the tunnel, the performance of the umbrella arch system is evaluated. The results show that the beam scenario proposes stability factor 1 for the design and the critical strain scenario based on the Sakurai criterion cannot be a suitable criterion for the design of forepolling. The design of the umbrella arch system should consider the area around the tunnel as an area consolidated with certain features and properties. The bending anchor created along the umbrella arch system is recognized as the most important factor controlling system stability.Then, according to the calibration model performed, the arrangement of the umbrella arch system in the Rokh tunnel has been studied based on the scenarios of the consolidated region and the appropriate arrangement for design has been introduced.
با توجه به رشد جمعيت در مناطق شهري، نياز به توسعه خطوط مترو و تونل‌هاي انتقال برق و مخابرات به‌طور پيوسته امري اجتناب‌ناپذير است. اين تونل‌ها ناگريز از شرايطي نظير قابليت دسترسي، نياز به خدمات سرويس‌دهي و شرايط اقتصادي بايستي در نزديکي سطح زمين و در عمق کم حفر شوند از طرفي با توجه به سازه‌هاي سطحي موجود اجراي پروژه‌هاي زيرزميني جديد با محدوديت‌هايي همچون نشست زمين روبرو است. در مناطق شهري، زمين معمولاً از رسوبات آبرفتي يا سنگ‌هاي به‌شدت هوازده تشکيل‌شده است که در هر دو حالت دست¬اندرکاران با جابه‌جايي‌هاي بالا حين حفاري تونل مواجه مي‌شوند. لذا يکي از فاکتورهاي اساسي که طراحي تونل در مناطق شهري را کنترل مي‌کند، ميزان نشست زمين است. اجراي سيستم قوس چتري به ويژه به‌کارگيري فورپولينگ به‌عنوان يک‌راه‌حل براي کنترل نشست پذيرفته‌شده است. براي طراحي الگوي پيشنهادي براي قرارگيري سيستم قوس چتري بايستي پارامترهايي همچون فاصله مرکز به مرکز گمانه‌ها، طول لوله‌هاي فولادي و طول همپوشاني آن‌ها با يکديگر، زاويه‌ نصب سيستم قوس چتري نسبت به افق، زاويه همپوشاني آن نسبت به سطح مقطع تونل،¬ همچنين قطر و ضخامت لوله سيستم قوس چتري بايستي مدنظر قرارگرفته شود. به‌طورکلي انتخاب هر يک از اين پارامتر‌هاي طراحي بر اساس محدوده کاربردي آن‌ها و شرايط ژئومکانيکي سنگ ميزبان تونل، شرايط زمين‌شناختي و ملاحظات اقتصادي در نظرگرفته است. در اين پژوهش ابتدا روش‌هاي طراحي سيستم قوس چتري و کليه پارامتر‌هاي مؤثر در طراحي آن موردمطالعه قرارگرفته است سپس به معرفي تونل رخ به‌عنوان بخشي از پروژه عظيم تونل آبرسان بهشت‌آباد پرداخته شده است که به دليل مشکلات ناپايداري در ورودي تونل، سيستم قوس چتري به‌عنوان عامل پيش¬تحکيمي در تونل مذکور مورد توجه دست اندرکاران قرارگرفته است. همچنين با در نظر گرفتن رفتار¬نگاري ابزار نصب‌شده در تونل راه¬آهن بيرگل اتريش سه سناريو در رابطه با طراحي سيستم قوس چتري مورد بررسي قرارگرفته است. در سناريو اول سيستم قوس چتري به‌صورت تير يک سرگيردار و در نهايت تير ستون از منظر سازه¬اي، المان سيستم قوس چتري را مورد ارزيابي قرار داده شده است. درحالي‌که در سناريو دوم تغيير شکل مجاز اطراف فضاي حفاري در نظر گرفته شده است. در سناريو سوم منطقه تقويت‌شده پيراموني محيط حفاري، عملکرد سيستم قوس چتري مورد ارزيابي قرارگرفته است. نتايج نشان داد که سناريوي تير فاکتور پايداري يک را به منظور طراحي پيشنهاد مي¬کند و سناريوي کرنش بحراني بر اساس معيار ساکورايي نمي¬تواند معيار مناسبي براي طراحي فورپولينگ باشد. در طراحي سيستم قوس چتري بايستي اطراف تونل را به صورت منطقه تحکيم يافته با جانمايي و خصوصيات معين در نظر گرفته شود. لنگر خمشي ايجادشده در راستاي سيستم قوس چتري به‌عنوان مهم¬ترين عامل کنترل کننده پايداري کلي آن شناخته مي¬شود. در ادامه با توجه مدل کاليبراسيون انجام‌شده آرايش سيستم قوس چتري در تونل رخ بر اساس سناريو¬هاي منطقه تحکيم يافته مورد مطالعه قرارگرفته است و آرايش مناسب براي طراحي معرفي شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی