Skip to main content
SUPERVISOR
Gholam-Ali Raissi-Ardali,Ali Zeinal Hamadani
غلامعلی رئیسی اردلی (استاد راهنما) علی زینل همدانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Azadeh Afshari
آزاده افشاری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Designing a Customer Satisfaction Index, in the Mellat Bank of Isfahan Province as a Case Study
To date customer is the main core of business activities and guarantor of performance for organizations and industries, in competitive and challenging markets. Companies with no regards to their customers will not only, not be able to make profit, but also all their resources, assets and their security will be in danger. Considering the importance of customer satisfaction and necessity of a precise survey of this very important and vital factor for long lasting organizations activities, researches of behavioral science, have made a lot of effort to create and quantify effective factors of customer satisfaction. Their main purpose was to identify both effective elements on customer satisfaction (based on their all purchases) and its consequences. But because of different cultures, ethnicities and national characteristics of people, a comprehensive model that can be used in all countries, was not practically possible. So they tried to make a model that has application in companies, organizations and industries in a specific country. As making and using such a model like this in macro and micro economics, is not deniable and will be useful and necessary for companies and organizations, so in this research it has been tried to design a model that is adaptable with an organization like Esfahan Provence Mellat Bank in order to recognize some of the elements which can affect on the identification of the rate of customer satisfaction and loyalty, also to show how these factors are related to each other and the quantify of them. So by using the method of "stratified random sampling", some branches of mellat bank in Esfahan Provence where chosen and a sample was made from the customers that where present in the bank. To analyze data, Lisrel 8.5, 15 and Eviews 5, were used. The results showed the affect of customer preference over their perceived quality. Perceived quality directly affected over customer satisfaction and perceived value. The voices of the customers were affected by these two factors. On the one hand the satisfaction factor made customers loyalty. On the other hand the customer expectations were effective on loyalty and complaints. Finally after evaluating the quantity of each of these factors and identifying the priorities for improvements (PFI) in this organization, some suggestions are made to improve the operation and efficiency of the mentioned organization, to enhance customer satisfaction and their loyalty.
در دنیای امروز، مشتری مرکز اصلی فعالیت‌های تجاری و ضامن بقا و ماندگاری سازمان‌ها و صنایع، در صحنة پر تلاطم و رقابتی بازار‌ها است. سازمان‌ها بدون توجه به مشتریان، نه تنها قادر به کسب سود نخواهند بود، بلکه همة منابع، سرمایه‌ها و در کل امنیتشان با مخاطره روبرو خواهد شد. با توجه به اهمیت رضایت‌مندی و لزوم بررسی دقیق این عامل مهم و حیاتی برای ادامة فعالیت سازمان‌ها، محققان و پژوهش‌گران علوم رفتاری، در راستای کمّی نمودن و تعیین عوامل عمدة مؤثر بر آن، تلاش‌های گسترده‌ای نمودند. هدف اصلی آنان ایجاد مدلی بود که قادر باشد، ضمن معرفی عوامل مؤثر در رضایت مشتریان (ناشی از کلیة خرید‌هایشان)، عوامل منتج از این رضایت را شناسایی نماید. اما از آنجا که ایجاد یک مدل کلّی و متداول، با توجه به ویژگی‌های متفاوت فرهنگی، قومی و ملّی همة مردم دنیا امکان‌پذیر نبود، اقدام به طراحی آن در سطوح کوچک‌تر، در سطح ملّی و یا سازمان‌ها و صنایع نمودند. با توجه به این که ایجاد این شاخص برای اقتصاد یک کشور و یا در سطح خرد، برای سازمان‌ها، منافع بسیاری به دنبال خواهد داشت، لذا در این پژوهش سعی شده تا با طراحی این مدل در سطح یک سازمان خدماتی، مانند بانک ملت استان اصفهان، برخی عواملی را که قادرند در تعیین رضایت و وفاداری مشتریان این سازمان اثر بگذارند، شناسایی نموده و نحوة ارتباط این عوامل با یکدیگر و همچنین مقادیر کمّی آنان، در قالب این مدل مشخص گردد. بدین منظور با کمک روش نمونه‌گیری طبقه‌بندی شدة تصادفی، به انتخاب برخی از شعب این بانک، در سطح استان اصفهان پرداخته شد و از مشتریانی که در روز مراجعه به این شعب حضور داشتند، نمونه‌گیری به عمل آمد. سپس با کمک سه نرم‌افزار Lisrel8.5، 15 و Eviews5 به تحلیل داده‌های حاصل از نمونه پرداخته شد. نتایج بیانگر تأثیر ترجیحات مشتریان بر کیفیت دریافت شده از سوی آنان بود. کیفیت دریافت شده، به طور مستقیم، رضایت‌مندی و ارزش دریافت شده را تحت تأثیر قرار می‌داد. این دو عامل ندای مشتریان را تحت تأثیر قرار می‌دادند. از یک سو عامل رضایت، منجر به وفاداری در مشتریان نیز می‌شد. از سوی دیگر انتظارات مشتریان نیز بر دو عامل وفاداری و شکایات مؤثر بودند. در نهایت پس از بررسی مقادیر کمّی هر یک از این عوامل و تعیین اولویت‌های بهبود این سازمان، پیشنهاداتی به منظور بهبود عملکرد و اثر بخشی سازمان مذکور، در راستای ارتقاء رضایت و وفاداری مشتریانش ارائه شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی