Skip to main content
SUPERVISOR
فروغ مهیار (استاد راهنما) حسین ایزدان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mehrdad Jafari
مهرداد جعفری دلیگانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی نساجی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Designing a domestic textile color system together with their corresponding convention
Today, color communication has important role in textile and related fashion industry. As color is the most narrative and most emotional attribute of the industrial Products, especially textile products, and also, owning to the recent increase in the fashion seasons in each year, there is a need to accurate and fast color communication for the reduction of lead time. Although the recent innovations in color communication are mostly related to the digital color communication, the use of color atlases is still of importance in textile industry. Different color atlases have been produced, including factory-made color books, non- standard color atlases, such as Pantone color book, and standard color atlases, such as Munsell color book. Although Iranian textile-made material market has tied relation to the International market, the Iranian market has its own special features. Therefore, the preparation of a domestic national color book, which has comparable characteristics with famous international color book is of importance to the Iranian textile colour communication. The purpose of the present research is to design a color book for textile-made materials which suit Iranian market. To do this, a market survey has been conducted in order to obtain the colors most frequently are being used in the Iranian textile market. Duo to the shortage in the time of conducting the present research, only the color specifications of these colors, such as CIEXYZ or CIELAB, and their corresponding reflectance were obtained and no physical samples were made. In this regard, many Iranian factory-made color books were obtained from different textile manufacturing companies. The color of the samples in these color books were measured spectrophotometrically and their corresponding color specifications were calculated. Using these color specifications, two experiments were conducted. In the first experiment, the color samples were divided to different clusters using a k-mean technique and then the members of these initial clusters were finalized by a set of visual assessments using three observers. Then, the center of each cluster were reported as the representation of the cluster. The total number of the representative color samples in the final prepared national color book were 376. In the second experiment it was tried to obtain the basic and non-basic color names of these representative color samples. Therefore, a visual experiment was conducted. In this experiment, at first, the representative colors were shown on an accurately characterized color monitor and some observers were asked to name the colors using basic and non-basic color terms. Finally, the most important and frequent non-basic color name were reported and proposed to be used as the name of that color in the final prepared national color book. Keyword: Color Naming, Color Catalog, Clustering, k-means, visual assessment
امروزه ارتباطات رنگی نقش مهمی در صنعت نساجی و مرتبط با مد دارد. از آنجا که رنگ روایتی ترین و احساسی ترین ویژگی محصولات صنعتی به ویژه محصولات نساجی است و همچنین با توجه به افزایش اخیر در فصول مد در هر سال، نیاز به ارتباط دقیق و سریع رنگی برای کاهش زمان انجام کار وجود دارد. اگرچه نوآوری های اخیر در ارتباطات رنگی بیشتر مربوط به ارتباطات رنگی دیجیتال است، اما استفاده از اطلسهای رنگی هنوز در صنعت نساجی از اهمیت برخوردار است. اطلسهای رنگی مختلفی، از جمله کتابهای رنگی کارخانه ای، اطلس رنگی غیر استاندارد، مانند کتاب رنگ پنتن و اطلس رنگی استاندارد، مانند کتاب رنگ مانسل تولید شده است. اگرچه بازار مواد نساجی ایران با بازار بینالمللی گره خورده است، بازار ایران ویژگی های خاص خود را دارد. بنابراین تهیه کتاب رنگ بومیای که دارای ویژگیهای قابل مقایسهای با کتابهای رنگ معروف بینالمللی باشد، برای ارتباطات رنگی نساجی ایران از اهمیت برخوردار است. هدف از تحقیق حاضر طراحی کتاب رنگ برای منسوجات متناسب با بازار ایران است. برای این منظور، بررسی بازار به منظور دستیابی به رنگهایی که بیشتر در بازار نساجی ایران استفاده می- شود، انجام شده است. در زمان انجام تحقیقات فعلی، به دلیل کمبود زمان، فقط مختصات رنگ این رنگها مانند و بازتاب مربوطه به دست آمد و هیچ نمونه فیزیکی ساخته نشد. در همین راستا، بسیاری از CIELAB یا CIEXYZ کتابهای رنگ کارخانهای ایران از شرکتهای مختلف تولید کننده پارچه تهیه شد. رنگ نمونههای موجود در این کتابهای رنگ با اسپکتروفتومتر اندازه گیری و مختصات رنگ مربوطه آنها محاسبه شد. با استفاده از این مختصات رنگ، دو سری آزمایش انجام شد. در سری آزمایش اول، نمونههای رنگی با استفاده از تکنیک کای میانگین به خوشه های مختلف تقسیم شده و سپس اعضای این خوشه های اولیه با یک سری از ارزیابی های چشمی با استفاده از سه ناظر نهایی شدند. سپس مرکز هر خوشه به عنوان نماینده خوشه گزارش شد. تعداد کل نمونه های رنگی نماینده در کتاب رنگ نهایی 376 مورد بود. در سری آزمایش دوم سعی شد نام پایهای و غیر پایهای رنگ این نمونه های رنگی به دست آید. بنابراین، آزمایشی چشمی انجام شد. در این آزمایش، ابتدا رنگهای منتخب نهایی بر روی مانیتوری رنگی که دارای رنگ دقیق بود، نشان داده شد و از تعدادی ناظران خواسته شد که رنگها را با استفاده از اصطلاحات پایهای و غیر پایهای رنگ نامگذاری کنند. سرانجام، مهمترین و پرتکرار ترین نام غیر پایه ای رنگی گزارش و برای استفاده در کتاب رنگ ملی پیشنهاد گردید.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی