Skip to main content
SUPERVISOR
SeyedReza Hejazi taghanaki,Ali Shahandeh nookabadi
سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور) علی شاهنده نوک آبادی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nahidsadat Majlesinasab
ناهیدسادات مجلسی نسب

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Designing a Hub Location Model to Maximize Expected Coverage of Demand
Nowadays, postal networks, air traortation systems and tourism companies use Hub Maximal Covering Model in order to benefit its economies of scale and optimal flow covering between origins and destinations. But, some hub nodes get congested specially in peak hours and this lead to improper covering and consequently an inefficient hub-and-spoke network. Common Hub Maximal Covering Models could not prevent this undesirable event. These models suppose that hub nodes always are available and there are an infinite number of servers for each hub. In order to handle this problem, this study considers hub nodes as an M/M/C queuing system, individually. Then, three Maximum Expected Hub Covering Location Models are presented, in which busy probability of hub nodes is considered. In the first model, busy probabilities of the servers are considered equal and the number of servers in different hubs is the same. In order to strengthen the model, the second model is presented which supposes busy probabilities and the number of servers in different hubs is not the same and given. This model uses the current number of servers in the hubs and might not be optimal to service the network. Finally, the third model is presented which determines the optimal number of servers considering various busy probabilities for servers in different hubs. Since the proposed models are NP-hard two Metaheuristic algorithms based on Genetic Algorithm and Tabu Search are developed. Computational results on the US domestic air traortation network in 2011 peak hour show that, in addition to covering radius, busy or free probability of servers has an important effect on locating hubs and allocating non-hubs to hubs. Also, computational results on the US domestic air traortation network show the proposed algorithms are efficient and can give near optimal solutions in a short time.
امروزه، شبکه های پستی، شرکت های حمل ونقل هوایی و شرکت های گردشگری از مدل بیشینه پوشش هاب به منظور بهره مندی از صرفه های اقتصادی حمل و نقل انبوه و پوشش بهینه جریان بین مبادی و مقاصد استفاده می کنند. ولی برخی نقاط هاب به دلیل تمرکز جریان، به ویژه در ساعات اوج دچار تراکم شده و این امر منجر به عدم پوشش مناسب و در نتیجه کارا نبودن شبکه هاب و کمان می شود. مدل های معمول بیشینه پوشش هاب به تنهایی قادر به پیشگیری از این رخداد نامطلوب نیستند. در این مدل ها فرض شده است که هاب ها همواره در دسترس هستند و به تعداد نامحدود سرویس دهنده در آن ها وجود دارد. در این پژوهش جهت رفع این مشکل، هر یک از هاب ها بطور مجزا به صورت یک سیستم صف M/M/c در نظر گرفته می شود. آن گاه سه مدل مکان یابی بیشینه پوشش موردانتظار هاب ارائه می گردد که در همه آن ها احتمال مشغول بودن هاب ها لحاظ شده است. در مدل اول احتمال اشتغال برای همه سرویس دهندگان و تعداد سرویس دهندگان در همه هاب ها یکسان در نظر گرفته می شود. به منظور قوی تر شدن مدل و نزدیک تر شدن آن به واقعیت، مدل دوم ارائه می گردد که در آن احتمال اشتغال و تعداد سرویس دهندگان در هاب های مختلف، متفاوت و دارای مقدار از پیش تعیین شده است. این مدل از تعداد سرویس دهندگانی که در حال حاضر در هر هاب موجود است استفاده می کند و ممکن است در شرایط واقعی این تعداد برای خدمت رسانی بهینه نباشد. از این رو مدل سوم ارائه می گردد که با در نظر گرفتن احتمال اشتغال متفاوت برای سرویس دهندگان در هاب های مختلف، تعداد بهینه سرویس دهندگان در هر هاب را نیز تعیین می کند. بدلیل اینکه مدل های ارائه شده از نظر پیچیدگی از دسته مسائل سخت می باشند، دو الگوریتم فراابتکاری ژنتیک و جستجوی ممنوعه برای حل آن ها ارائه می گردد. نتایج حاصل از حل مدل های ارائه شده بر روی شبکه حمل ونقل هوایی داخلی ایالات متحده آمریکا در ساعت اوج سال 2011 نشان می دهد که در مسئله بیشینه پوشش هاب علاوه بر شعاع پوشش، احتمال مشغول و یا آزاد بودن سرویس دهندگان نیز تاثیر بسزایی در انتخاب هاب ها و تخصیص نقاط غیرهاب به هاب ها دارد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی