Skip to main content
SUPERVISOR
Jafar Ghaisari,Javad Askari
جعفر قیصری (استاد مشاور) جواد عسگری مارنانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Omid Aghabaghi Aghaghajari
امید آقاباغی آقاقجری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Designing Nonlinear Adaptive Robust Controller for Cold Steel Plate Leveler System
One of the most important goals in the industry is the elimination of the edge of the sheet and the central surface of the sheet in the steel plate production process. The hot rolled sheet has roughness due to its current state of affairs, and it is unlikely that such a product will be used in various industries, such as automotive or military equipment. To solve this problem and improve the quality of the page, they use flattening systems. The overall structure of these systems is such that, by controlling the hydraulic cylinders, the proper air gap between the rollers is created and the leveling is carried out through the sheet passing through them. Various models have been introduced for this system. Here, the examined model consists of four single cylinder hydraulic cylinders, the piston-powered force is hydraulically pressurized and backward by a spring-loaded force. The rollers are attached to the cylinders by a rigid body, and this creates a reciprocal force between them during the movement. It is proved that the accuracy of the leveling system response, in addition to the force mentioned, is strongly dependent on the damper friction. Therefore, in this research, linear and nonlinear analysis of friction has been fully considered. On the other hand, depending on the position of the cylinders in relation to the pump, the control volume varies for each of them. This volume includes the length of the oil path from the pump to the cylinder chamber, the volume of the pipes and the volume of the valve, and should be considered unknown or variable so that the controller can be applied to each of the hydraulic cylinders. Environment and temperature conditions also affect the oil yield and cause uncertainties in the system. In this thesis, first, the nonlinear model of the system was obtained by considering the existing uncertainties and the effect of friction as well as the mutual force between the cylinders, and then, using a nonlinear non-linear adaptive controller, the effect of the indeterminate parameters was compensated. To achieve this, the step-by-step approach has been used. Keywords : Nonlinear Adaptive Robust Control, Electro-Hydraulic Cylinder, Unknown Nonlinear Parameters.
در فرآیند تولید ورق فولاد، از بین بردن موج‌های لبه و مرکزی سطح ورق یکی از اهداف بسیار مهم در این صنعت به شمار می‌رود. ورق تولیدشده در نورد گرم، به علت وجود فعل‌وانفعالات، ناهمواری‌هایی دارد و مسلماً چنین محصولی در صنایع مختلف مانند خودروسازی و یا ادوات نظامی کاربردی نخواهد داشت. برای رفع این مشکل و بهبود کیفیت صفحه، از سیستم‌های تسطیح ورق استفاده می‌کنند. ساختار کلی این سیستم­ها به‌گونه‌ای است که با کنترل هیدروسیلندرها، فاصله هوایی مناسب بین غلتک‌ها ایجادشده و با عبور ورق از بین آن‌ها عمل تسطیح صورت می‌گیرد. نکته مهم اینجاست، که در طول این فرآیند اولاً نباید تغییری در ضخامت ورق به وجود آید و ثانیاً هر یک از هیدروسیلندرها باید به‌صورت کاملاً هماهنگ و با دقت بالا، موقعیت مطلوب خود را دنبال کنند تا نیروی لازم به‌طور یکنواخت بر سطح ورق اعمال شود. تاکنون مدل‌های گوناگونی برای این سیستم ارائه‌شده است. در اینجا، مدل بررسی‌شده، شامل چهار هیدروسیلندر تک محفظه‌ای است که نیروی رفت پیستون با فشار هیدرولیک و برگشت آن به‌وسیله نیروی ذخیره‌شده در فنر، تأمین می‌شود. غلتک‌ها به‌واسطه‌ی یک جسم صلب به سیلندرها متصل هستند و این امر در حین حرکت، سبب ایجاد نیرویی متقابل بین آن‌ها می‌شود. ثابت می‌شود که دقت در پاسخ سیستم تسطیح، علاوه بر نیروی ذکرشده به‌شدت وابسته به میراگر اصطکاک است. بنابراین در این تحقیق، تحلیل خطی و غیرخطی اصطکاک به‌طور کامل در نظر گرفته‌شده است. از طرفی با توجه به موقعیت سیلندرها نسبت به پمپ، حجم کنترلی برای هر یک از آن‌ها متفاوت است. این حجم شامل طول مسیر روغن از پمپ به داخل محفظه سیلندر، حجم لوله‌ها و حجم شیراست و باید نامعلوم یا متغیر در نظر گرفته شود تا بتوان کنترل‌کننده را به هرکدام از هیدروسیلندرها اعمال کرد. شرایط محیط و دما نیز بر عملکرد روغن تأثیر گذاشته و موجب نامعینی‌هایی در سیستم می‌شود. در این پایان‌نامه، ابتدا مدل غیرخطی سیستم، با در نظر گرفتن نامعینی‌های موجود و اعمال اثر اصطکاک و همچنین نیروی متقابل بین سیلندرها به‌دست‌آمده و سپس با استفاده از یک کنترل‌کننده تطبیقی مقاوم غیرخطی، اثر پارامترهای نامعلوم جبران شده است. برای دستیابی به این هدف از روش گام به عقب استفاده‌شده است. کلمات کلیدی: کنترل غیرخطی تطبیقی مقاوم، هیدروسیلندر، پارامترهای نامعین

ارتقاء امنیت وب با وف بومی