Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Usefi,Amirmozafar Amini
علی یوسفی (استاد راهنما) امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maedeh Rabby
مائده ربی خوراسگانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Determinants of entrepreneurial opportunities recognition in the vegetable greenhouses of Isfahan county
The most important abilities of a successful entrepreneur are identification and selection of the right opportunities for new businesses. Despite the rich literature on identifying entrepreneurial opportunities, little research has been done in the field of agriculture. The purpose of this study is to identify the main determinants of entrepreneurial opportunity recognition in the greenhouse vegetable of Isfahan county. The research method is descriptive-survey and the data were collected through face-to-face interview with 133 greenhouse farms and agribusiness related to value chain of greenhouse by structured questionnaire and the theoretical framework was operationalized through structural equation modeling. The results showed that personality traits, prior knowledge, social networks, discovery versus active search, alertness and communication channels are the main factors in identifying entrepreneurial opportunity. The opportunity recognition of “top entrepreneurs in greenhouse value chain” was more than conventional metal and wood greenhouses and contrary to the hypothesis, there was no significant difference between the opportunity recognition of metal and wood greenhouse farmers. The entrepreneurial opportunity recognition in this agribusiness is on both opportunity creation and opportunity discovery, however there is the dominance of opportunity creation by adoption of new technology, market needs and governmental policies and supports. Key Words Opportunity creation, opportunity discovery, entrepreneurship, value chain, greenhouse, agribusiness.
از مهم‌ترین مهارت‌های کارآفرینان موفق تعیین و انتخاب فرصت‌های مناسب برای ایجاد کسب وکارهای جدید است. با وجود پیشینه طولانی پژوهش‌ها در زمینه تشخیص فرصت‌های کارآفرینی، بررسی‌های اندکی در حوزه کشاورزی انجام شده است. هدف این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینی در زنجیره ارزش گلخانه‌های سبزی شهرستان اصفهان می‌باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است و داده‌های مورد نیاز از طریق مصاحبه حضوری با 133 گلخانه دار و فعال در زنجیره ارزش گلخانه‌ها با استفاده از پرسشنامه ساخت‌یافته جمع‌آوری شد و چارچوب نظری از طریق مدل‌سازی معادلات ساختاری عملیاتی شد. نتایج نشان داد که ویژگی‌های شخصیتی، دانش پیشین، شبکه‌های اجتماعی، کشف در مقابل جستجوی فعال، ویژگی هوشیاری و کانال‌های ارتباطی از عوامل موثر بر تشخیص فرصت کارآفرینی می‌باشد. میانگین سطح تشخیص فرصت کارآفرینان برتر زنجیره‌ی ارزش گلخانه‌ها بیش‌تر از گلخانه‌داران فلزی و چوبی بود و بر خلاف تصور، بین تشخیص فرصت گلخانه‌داران فلزی و چوبی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت. همچنین، تشخیص فرصت کارآفرینی در منطقه مورد مطالعه به هر دو روش خلق و کشف فرصت صورت می‌گیرد. اما، تاثیر خلق فرصت کارآفرینی از طریق استفاده از تکنولوژی جدید، نیاز بازار و سیاست‌ها وحمایت‌های دولت بیش‌تر می‌باشد. کلمات کلیدی: خلق فرصت، کشف فرصت، کارآفرینی، زنجیره ارزش، گلخانه‌داران سبزی، کسب وکار کشاورزی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی