Skip to main content
SUPERVISOR
Lohrasb Faramarzi,Raheb Bagherpour,Saeed Mahdavi
لهراسب فرامرزی (استاد راهنما) راحب باقرپور (استاد راهنما) سعید مهدوی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Javad Ghasemzadeh
جواد قاسم زاده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Determination of Strength Parameters Using Back Analysis in Order to Evaluate the Support System of LineA - Qom Metro.
Back analysis of strength parameters utilize for inputs parameter in order to stability analysis, optimal support system design, safety support system and modeling mechanized excavation by TBM and determining surface subsidence of adjacent buildings in the urban area. Also, due to the complexity of geological structure, a large number of field tests are needed to determine these parameters and these tests are expensive and time-consuming. So, back analysis do not need more time and expenses and present acceptable method for determining strength parameters of rock mass and soil. In this study, back analysis of strength parameters during the path based on instrument has been evaluated. influence of each parameter was examined with Sensitivity analysis . in back analysis of line A in Ghom metro , genetic algorithm and direct univariate algorithm were used for strength parameters and acceptable error was obtained. Unknown parameters in back analysis are elasticity module, coefficient of in-situ stresses, internal friction angle and cohesion. The optimal values of these 4 parameters using back-analysis are 25 MPa, 0.8, 30 degree and 20 kPa respectively.
با انجام تحلیل برگشتی پارامترهای مقاومتی می‌توان به پارامترهای ورودی برای ‌تحلیل پایداری، طراحی بهینه نگهداری، تعیین ایمنی نگهداری و مدل‌سازی حفاری مکانیزهTBM و تعیین نشست سطحی ساختمانهای اطراف که مسئله بسیار مهمی در مناطق شهریست، پرداخت. هم چنین به دلیل پیچیدگی‌های ساختار زمین‌شناسی، تعداد زیادی از آزمایش‌های صحرایی برای تعیین این پارامترها نیاز است و این آزمایش‌ها هزینه و وقت زیادی را شامل می‌شود. بنابراین تحلیل برگشتی می‌تواند با صرف هزینه و وقت کمتری، روشی قابل قبول برای تعیین پارامترهای مقاومتی توده‌های سنگی و خاکی باشد. در این تحقیق تحلیل برگشتی پارامترهای مقاومتی در کل مسیر بر اساس داده‌های ابزار دقیق ارزیابی شده است. تاثیر هر یک از پارامترها با آنالیز حساسیت بررسی شده است. در تحلیل برگشتی خط A متروی قم از دو روش الگوریتم تک متغیره مستقیم و روش الگوریتم ژنتیک، پارامترهای مقاومتی با خطای قابل قبولی بدست آورده شده است. پارامترهای مجهول در آنالیز برگشتی ، مدول الاستیسیته، ضریب تنش‌های برجا، زاویه اصطکاک داخلی، چسبندگی می‌باشد. مقادیر بهینه این 4 پارامتر با استفاده ازتحلیل برگشتی به ترتیب 25 مگاپاسکال، 0.8، 30 درجه، 20 کیلو پاسکال حاصل شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی