Skip to main content
SUPERVISOR
Lohrasb Faramarzi,Raheb Bagherpour,Saeed Mahdavi
لهراسب فرامرزي (استاد راهنما) راحب باقرپور (استاد راهنما) سعيد مهدوي (استاد مشاور)
 
STUDENT
Javad Ghasemzadeh
جواد قاسم زاده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Determination of Strength Parameters Using Back Analysis in Order to Evaluate the Support System of LineA - Qom Metro.
Back analysis of strength parameters utilize for inputs parameter in order to stability analysis, optimal support system design, safety support system and modeling mechanized excavation by TBM and determining surface subsidence of adjacent buildings in the urban area. Also, due to the complexity of geological structure, a large number of field tests are needed to determine these parameters and these tests are expensive and time-consuming. So, back analysis do not need more time and expenses and present acceptable method for determining strength parameters of rock mass and soil. In this study, back analysis of strength parameters during the path based on instrument has been evaluated. influence of each parameter was examined with Sensitivity analysis . in back analysis of line A in Ghom metro , genetic algorithm and direct univariate algorithm were used for strength parameters and acceptable error was obtained. Unknown parameters in back analysis are elasticity module, coefficient of in-situ stresses, internal friction angle and cohesion. The optimal values of these 4 parameters using back-analysis are 25 MPa, 0.8, 30 degree and 20 kPa respectively.
با انجام تحليل برگشتي پارامترهاي مقاومتي مي‌توان به پارامترهاي ورودي براي ‌تحليل پايداري، طراحي بهينه نگهداري، تعيين ايمني نگهداري و مدل‌سازي حفاري مکانيزهTBM و تعيين نشست سطحي ساختمانهاي اطراف که مسئله بسيار مهمي در مناطق شهريست، پرداخت. هم چنين به دليل پيچيدگي‌هاي ساختار زمين‌شناسي، تعداد زيادي از آزمايش‌هاي صحرايي براي تعيين اين پارامترها نياز است و اين آزمايش‌ها هزينه و وقت زيادي را شامل مي‌شود. بنابراين تحليل برگشتي مي‌تواند با صرف هزينه و وقت کمتري، روشي قابل قبول براي تعيين پارامترهاي مقاومتي توده‌هاي سنگي و خاکي باشد. در اين تحقيق تحليل برگشتي پارامترهاي مقاومتي در کل مسير بر اساس داده‌هاي ابزار دقيق ارزيابي شده است. تاثير هر يک از پارامترها با آناليز حساسيت بررسي شده است. در تحليل برگشتي خط A متروي قم از دو روش الگوريتم تک متغيره مستقيم و روش الگوريتم ژنتيک، پارامترهاي مقاومتي با خطاي قابل قبولي بدست آورده شده است. پارامترهاي مجهول در آناليز برگشتي ، مدول الاستيسيته، ضريب تنش‌هاي برجا، زاويه اصطکاک داخلي، چسبندگي مي‌باشد. مقادير بهينه اين 4 پارامتر با استفاده ازتحليل برگشتي به ترتيب 25 مگاپاسکال، 0.8، 30 درجه، 20 کيلو پاسکال حاصل شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی