Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Shahandeh nookabadi,SeyedReza Hejazi taghanaki
علی شاهنده نوک آبادی (استاد مشاور) سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Iloush Safari
ایلوش صفری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1383
The first and main principle of marketing is focusing on customer’s needs and wants, by ignoring the above principle; the organization is not able to exist. Nowadays, most companies have noted that providing qualified products and service according to customers’ needs and wants cause them to reach to a strong competitive advantage. This advantage leads to higher sales and profit for companies. Therefore, their recognition of the factors that influence customers’ satisfaction and taking suitable strategies and plans for providing these factors is one of the most important companies’ activities in competitive markets. SAIPA Company as one of the largest vehicle manufacturers in Iran and Middle East most consistently try to satisfy customers on the products and services in order to compete with its domestic and foreign competitors in coming years. The present research is accomplished in order to determine and rank the effective parameters on SAIPA passenger car customer’s satisfaction using AHP technique. In this research, first of all, effective criteria of customers’ satisfaction were determined by using available references and SAIPA experts’ points of view and the decision modeling was designed. Then using this criteria, a questionnaire was composed for determining importance and ranking criteria effecting on passenger car customers’ satisfaction. The elected data was analyzed using “Team Expert Choice” software and all the research hypotheses were confirmed.
اولین و مهمترین اصل در بازاریابی تمرکز بر نیازها و خواسته های مشتری است و غفلت از توجه به این اصل، باعث می گردد که سازمان قادر به ادامه حیات خود نباشد. امروزه بیشتر شرکت ها بر این نکته توجه می کنند که فراهم نمودن محصولات و خدمات متمایز بر طبق نیازها و خواسته های مشتریان، به آنها در رسیدن به یک سهم مناسب در بازار رقابتی کمک می کند. این امر منجر به فروش بیشتر و در نتیجه سود بالاتر برای شرکت می گردد. بنابراین، درک آنها از عواملی که می تواند بر رضایت مشتریان تأثیر بگذارد و اتخاذ تصمیمات و طرح های مناسب در این راستا، یکی از مهمترین فعالیت های یک شرکت در بازار رقابتی است. شرکت سایپا به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان خودرو در ایران و خاورمیانه، باید به صورت دائمی در جهت راضی نگه داشتن مشتریان در مورد محصولات و خدمات خود به منظور رقابت با سایر شرکت های داخلی و خارجی در سالهای آتی تلاش نماید. تحقیق حاضر به منظور تعیین و رتبه بندی عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان خودروهای سواری شرکت سایپا با استفاده از تکنیک AHP انجام گرفته است. در این تحقیق ابتدا عوامل مؤثر بر رضایت مشتریان این شرکت با استفاده از منابع موجود و نظرات کارشناسان سایپا تعیین شده و سپس مدل تصمیم طراحی گردیده است. سپس با استفاده از این عوامل یک پرسشنامه برای تعیین میزان اهمیت و رتبه بندی این عوامل تعیین گردید. اطلاعات جمع آوری شده بوسیله نرم افزار Expert choice تجزیه و تحلیل گردید و تمامی فروض تحقیق تأئید شد. در نهایت پیشنهاداتی جهت جلب هر چه بیشتر رضایت مشتریان این شرکت ارائه گردید.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی