Skip to main content
SUPERVISOR
ناصر قدیری مدرس (استاد مشاور) عبدالرسول سلمان ماهینی (استاد مشاور) حسین مرادی (استاد راهنما) علیرضا سفیانیان (استاد راهنما) Davide Geneletti (استاد مشاور)
 
STUDENT
Hossein Madadi Gharibdousty
حسین مددی غریبدوستی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1392

TITLE

Development of a Spatial Decision Support System (SDSS) for Quantitative Environmental Impact Assessment of Road Network
In Environmental impact assessment process, Vulnerability assessment can play as a suitable tool for increases the objectivity of results. Vulnerability assessment along with environmental impact assessment of road network can awareness decision makers about the possible ecological crisis due to road network. Considering the environmental effects of roads beyond the local scale caused the environmental impact assessment of these linear structures acts in multi-scale assessment. Road ecological footprint as a road impact index makes it used for assessment in macro scale. In this thesis, environmental impact assessment along vulnerability assessment and ecological footprint used for analysis of road network. Due to the importance of environmental effects of roads in mountainous areas, road network of Lorestan province was selected for environmental analysis. Roads in mountainous areas are the most important factor in air quality pollution and noise turbulence. In mountainous areas, the main receptors of these impacts are residents of the villages. Additionally, crossing roads from natural areas causes changes in the sound balance of habitats close to these linear infrastructures. In this dissertation, a modeling method has been used to quantify the air quality and noise quality due to road network. The CALPUFF model used for the determine of CO 2 , NO 2 , PM 10 and SO 2 exposure gases from road traffic. Noise propagation due to road traffic simulated based on CRTN model. Road network air pollution and noise pollution impacts was aggregated with Spatial Impact Assessment Methodology (SIAM). Three component vulnerability include exposure, sensitivity and adaptive capacity used for vulnerability assessment of road network. Infrastructure Fragmentation Index (IFI), Residential neighborhood index, road noise and fractal dimension used for quantify of exposure component of vulnerability. Erosion and topographic position indices were used in assessing the sensitivity. Adaptive capacity was quantified based on the Connectivity index and Dominance degree. In order to determine the road ecological footprint, road physical footprint and road energy footprint was aggregated. Finally, the synthesis of the results of the road impact assessment, vulnerability assessment and road ecological footprint was analyzed. The use of spatial and quantitative data based these methodology, led to make a Spatial Decision Support System (SDSS) as a plugin in QGIS Software.
بررسی آسیب پذیری به عنوان ابزاری مناسب می تواند در افزایش عینیت نتایج ارزیابی آثار محیط زیستی نقش مهمی را ایفا نماید. ارزیابی آثار محیط زیستی شبکه جاده ای به همراه تعیین میزان آسیب پذیری اکولوژیکی منطقه، می تواند امکان بروز بحران های ناشی از شبکه جاده ای را در اختیار مدیران قرار دهد. با توجه به اینکه در ارزیابی آثار محیط زیستی جاده ها بیشتر اثرات به صورت محلی بررسی می شوند در نظر گرفتن اثرات در مقیاسی فراتر باعث نگاه چند مقیاسی در ارزیابی این سازه های خطی می شود. ردپای اکولوژیکی جاده به عنوان معیاری برای تعیین اثر جاده در مقیاس های بزرگتر می تواند در ارزیابی آن نقش داشته باشد. در این رساله سه مقوله آثار محیط زیستی جاده، آسیب پذیری ناشی از آن و ردپای اکولوژیکی جاده مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهمیت آثار محیط زیستی جاده در مناطق کوهستانی، استان لرستان به دلیل کوهستانی بودن، داشتن زیستگاه های مهم، حساسیت اکوسیستمی و وجود شبکه جاده ای پر ترافیک به عنوان مطالعه موردی انتخاب گردید. مهمترین اثرات جاده ها در مناطق کوهستانی اثر بر کیفیت هوا و اثر بر تراز صوت است. روستاها در چنین مناطقی که غالبا در حاشیه جاده ها قرار دارند مهمترین پذیرنده های این اثرات می باشند. علاوه بر این، عبور جاده ها از مناطق طبیعی باعث تغییر تعادل صوتی زیستگاه های نزدیک به این زیرساخت های خطی می شود. در این رساله برای کمی سازی این اثرات و تعیین گستره مکانی آنها از روش مدل سازی استفاده شده است. بررسی کیفیت هوای محیط پیرامون جاده ها با استفاده از مدل CALPUFF برای گازهای CO، NO 2 ، PM 10 و SO 2 انجام گرفت. همچنین، مدل سازی صدای ترافیک براساس مدل CRTN صورت پذیرفت. برای تلفیق این اثرات و دستیابی به اثر تجمعی جاده از روش ارزیابی اثر مکانی استفاده گردید. برای ارزیابی آسیب پذیری منطقه، مؤلفه های حساسیت، ظرفیت سازگاری و در معرض قرار گیری ارزیابی و کمّی شد. فشار ناشی از شبکه جاده ای در بستر سیمای سرزمین با استفاده از شاخص های خردشدگی زیستگاه، فاصله از سکونتگاه ها، صدای ترافیک جاده و بُعد چین خوردگی کمی شد. در بررس حساسیت منطقه نیز از شاخص های میزان فرسایش پذیری و شرایط توپوگرافی استفاده گردید. همچنین، ظرفیت سازگاری با استفاده از شاخص میزان ارتباط بین لکه های زیستگاهی و درجه غالبیت بدست آمد. به منظور بررسی میزان ردپای اکولوژیکی شبکه جاده ای از تلفیق ردپای فیزیکی و ردپای انرژی جاده استفاده شد. در نهایت، سنتز نتایج حاصل از ارزیابی اثر جاده، آسیب پذیریی و ردپای اکولوژیکی برای شبکه جاده ای مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. استفاده از داده های کمّی –مکانی منجر به شکل گیری یک سامانه پشتیبان تصمیم گیری مکانی در قالب افزونه ای در نرم افزار QGIS گردید.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی