Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad hossein Manshaei,Meisam Akbarzadeh,Behnaz Omoomi
محمدحسین منشئی (استاد مشاور) میثم اکبرزاده (استاد راهنما) بهناز عمومی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nasrin Mohammad Soltani
نسرین محمدسلطانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده ریاضی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Domination Set in Graph and Facilities Allocation Problem in Transportation .
Nowadays, graph theory is one of the most popular mathematics and computer science branches. Moreover, because of wide applications, graph theory is used for solving many problems in large modern societies. A subset S of vertices in graph G is called a domination set if each vertex in G is in S or has at least one neighbor in S . This concept has a lot of application and research attraction and many studies have been done on it. Facilities allocation with the least budget by considering the whole regions is one of the important problem in traortation schematization. This thesis applies the concept of domination to locating the facilities stations for the city of Isfahan. For this purpose, the main street intersections in the map of Isfahan city are considered as the vertices and the main streets as edges. Afterward, one algorithm is given to find a domination set with minimum size in the obtained graph. The obtained dominating set could be used for locating the facilities stations such as public parking, police stations and bicycle stations, etc. In particular, since bicycle is a kind of safe and clean public traortation system, the present study results is proposed to use for allocating the bicycle-sharing stations in the Isfahan city.
امروزه نظریه ی گراف یکی از پربارترین و محبوب ترین شاخه های ریاضیات و علوم کامپیوتر است و علّت آن نیز به خاطر قابلیت کاربرد آن در بسیاری از مسائل گسترده ی جامعه ی مدرن امروزی است. مجموعه ی S ? V از رئوس در گراف G = ( V;E ) را مجموعه ی احاطه گر می نامیم اگر هر رأس در گراف G عضو مجموعه ی S باشد یا حداقل به یکی از رئوس S متصل باشد. به دلیل جذابیت های کاربردی و تحقیقاتی این مفهوم، تا کنون مطالعات بسیاری بر روی این مبحث انجام شده است. هدف از انجام این پژوهش استفاده از قابلیت های این مجموعه در مکان یابی برای تخصیص امکانات در سطح شهر اصفهان بوده است. تخصیص امکانات به طوری که تمام منطقه ی مورد نظر به راحتی و با کمترین هزینه تحت پوشش قرار بگیرد، یکی از مواردی است که در برنامه ریزی حمل و نقل به آن توجه ویژه ای شده است. از این جهت با احتساب تقاطع های اصلی به عنوان رئوس و خیابان های اصلی به عنوان یال، گراف شهر اصفهان را به دست آورده شده است. سپس با معرفی مجموعه های احاطه گر و بیان الگوریتمی برای به دست آوردن حداقل اندازه برای این مجموعه سعی بر یافتن رئوسی در گراف شهر اصفهان شده است که تمام منطقه ی مورد بررسی را احاطه کند. از این نتیجه ی به دست آمده برای تعیین مکان پارکینگ های عمومی، اختصاص امکانات، محل استقرار ایستگاه های پلیس، محل احداث ایستگاه های امداد رسانی و …می توان استفاده کرد. اما از آن جا که یکی از انواع سیستم های حمل و نقل همگانی که با اجرای عملی و صحیح آن می??توان تا حد قابل توجهی آرامش را به سیستم حمل و نقل هدیه داد اشتراک گذاری دوچرخه است، از نتایج این پژوهش برای مکان یابی ایستگاه های اشتراک گذاری دوچرخه استفاده شده است. برای این منظور با به دست آوردن مجموعه ی احاطه گر منطقه ی مورد نظر تعداد 28 ایستگاه دیگر را پیشنهاد شد. این پیشنهاد مبتنی بر بیشینه سازی دسترسی به ایستگاه دوچرخه است به نحوی که کلیه مناطق محدوده مورد مطالعه حداکثر با پیمودن مسافت بین دو تقاطع اصلی، به یک ایستگاه دوچرخه دست یابند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی