Skip to main content
SUPERVISOR
Mohsen Esfahanian,Hassan Moosavi
محسن اصفهانیان (استاد مشاور) حسن موسوی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammadreza Dorostghol
محمدرضا درست قول

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Dynamic analysis of train wheels on the connection between two rails
Today, the use of rails and trains in the traortation of goods and passengers has a special place and importance. Therefore, it is important to study the vibrations and the interaction between the rails and the wheels for the greater comfort of the passengers, to carry the load safely, to prevent deviation from the route, and also to reduce the breakdowns of the rails and the wheels. For this reason, the distances between the two rails in the straight path and the rail curve have been investigated as places where there is a possibility of vibration and impact. First, the motion on the rail seam was simulated in a straight line and was obtained using the conversion function of the rail motion equation and the wheel motion equation. Then the forces on the wheels and rails were calculated using the Hertz equation. The maximum amount of force at the joint spacing of different rails and different speeds was obtained by a computer program. . In the following, the same steps have been performed to calculate the force when moving on the winding rail track. In each step, vertical and lateral forces were obtained and the ratio of lateral to vertical force at different speeds was calculated to find critical speeds and speed of 90km / h was known as the critical speed at the turn. The result of these calculations can be used to optimize the construction of rails and wheels, the distance between joints and movement at safe speeds in turns.
امروزه استفاده از ریل و قطار در انتقال بار و مسافر جایگاه و اهمیت ویژه ای دارد. بنابراین بررسی ارتعاشات و برهمکنش بین ریل و چرخ برای راحتی بیشتر مسافران، حمل ایمن بار، جلوگیری از خارج شدن از مسیر و همچنین کاهش خرابی های ریل و چرخ مهم می باشد. به همین دلیل فاصله های بین دو ریل در مسیرمستقیم و پیچ ریلی به عنوان مکان هایی که در آن امکان ارتعاش و ضربه وجود دارد، بررسی شده اند. در ابتدا حرکت بر روی درز ریل در مسیر مستقیم شبیه سازی شد و با استفاده از تابع تبدیل معادله حرکت ریل و معادله حرکت چرخ، بدست آمد. سپس با استفاده از معادله هرتز نیروهای وارد بر چرخ و ریل محاسبه گردید. ماکزیمم مقدار نیرو در فاصله درز ریل های مختلف و سرعت های متفاوت توسط برنامه کامپیوتری بدست آمد. در ادامه همین مراحل برای محاسبه نیرو هنگام حرکت بر مسیر پیچ دار ریلی انجام شده است و در هر مرحله نیروهای عمودی وجانبی بدست آمد و نسبت تیروی جانبی به نیروی عمودی در سرعت های مختلف برای یافتن سرعت های بحرانی محاسبه و سرعت 90km/h به عنوان سرعت بحرانی در پیچ شناخته شد. از نتیجه این محاسبات می توان در بهینه سازی ساختمان ریل و چرخ، فاصله درز ها و حرکت با سرعت های ایمن در پیچ ها استفاده نمود. کلمات کلیدی: درز ریل(Rail joint) ،فاصله بین دو ریل((distance between rails، برهمکنش ریل و چرخ(Wheel/Rail Interaction)، ارتعاش چرخ و ریل(Wheel/Rail Vibration) ،پیچ ریلی، فلنج چرخ((wheel flange

ارتقاء امنیت وب با وف بومی