Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Reza Ehsani,Abdol-Hossein Dabbagh
محمدرضا احسانی (استاد راهنما) عبدالحسین دباغ (استاد مشاور)
 
STUDENT
Sajad Farazmand
سجاد فرازمند

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی شیمی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
One of the problems in industry, diesel engines, thermal power plants and ships is how to create petroleum wax deposits. Oil composition, temperature and pressure are effective factors causing wax precipitation. One way to prevent wax precipitation is use of chemical inhibitors to reduce pour point. Investigation into the effects of additives on specific oil samples might help solving wax precipitation problems at various oil processing stages. Despite previous studies that have been done at this aim, finding materials that can decrease the pour point and that can be economically acceptable and can be economically and environmentally well optimized and acceptable is still an unsolved problem. So it’s important to use effective materials that can act on prevention of wax precipitation, or on decrease of the amount of precipitation and thus decrease the pour point temperature. In this study, effects of industrial polymer additives and economically acceptable surfactants have been investigated on decrement of pour point temperatures of three oil products samples, namely light diesel, heavy diesel and fuel oil, all of which were produced by Esfahan Oil Refining Co. Meanwhile, optimized type and concentration of additive were studied in choosing the additives. Findings indicated that the highest temperature decrease was observed for light diesel which was 18 ?in 28% ethylene-vinyl acetate copolymer with 5000 ppm of concentration. Furthermore, regarding heavy diesel, the highest decrease in the amount of temperature in pour point of heavy diesel was 24 ? in copolymer with 2000 ppm of concentration with 28% vinyl acetate. Also, unlike light diesel, active surfactants such as Oleic Acid, Stearic Acid and Coconut Fatty Acid Diethanol Amid are effective in decrease of pour point temperature, with Oleic Acid being the most influential one. Concerning Acid Fuel, ethylene-vinyl acetate copolymer with 19% of concentration was the best efficient in prevention of formation of wax crystals, in a way that the amount of pour point temperature occurred was the most, i.e.15 ?, in 1000 ppm of concentration. Moreover, it was shown that the copolymer ethylene vinyl acetate 28% at a concentration of 500 ppm reduced the pour point temperature by 12 ?C for diesel, also the copolymer ethylene vinyl acetate 19% at a concentration of 300 ppm reduced the pour point temperature by 9 ?C for fuel oil. All in all, making use of copolymer ethylene vinyl acetate was recommended as an industrially economical substance. Key Words: pour point, ethylene-vinyl acetate copolymer, diesel, fuel oil, wax.
یکی از مشکلات صنعت، موتورهای دیزلی و نیروگاه‌های حرارتی و کشتی‌ها، پدیده ایجاد رسوبات واکسی مواد نفتی می‌باشد. اجزای تشکیل دهنده ماده نفتی، دما و فشار بر ایجاد پدیده رسوب واکس مؤثر می‌باشند. مطالعه اثر افزودنی‌ها بر نمونه نفتی مشخص، امکان رفع مشکلات احتمالی تشکیل واکس در فرآیندهای مختلف نفتی را فراهم می‌کند. علی‌رغم مطالعات انجام گرفته در این زمینه، یافتن موادی که بتواند نقطه ریزش را کاهش دهد و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و از نظر شیمیایی و زیست محیطی نیز در سطح بهینه و قابل قبولی باشد، مشکل است. لذا لازم است تا مواد مؤثری استفاده نمود که بتواند از تشکیل رسوبات واکسی جلوگیری کرده و مقدار رسوب و در نتیجه دمای نقطه ریزش را کاهش دهد. در این مطالعه، اثر افزودنی‌های پلیمری و مواد فعال سطحی بر کاهش دمای نقطه ریزش سه نمونه فرآورده نفتی گازوئیل سبک، گازوئیل سنگین و نفت کوره شرکت پالایش نفت اصفهان بررسی شده و نیز غلظت و نوع افزودنی بهینه انتخاب شده است. نتایج نشان داد که بیشترین میزان کاهش در دمای ریزش گازوئیل سبک در غلظت ppm 5000 از کوپلیمر اتیلن وینیل استات 28% و به میزان ?18 می‌باشد. در مورد گازوئیل سنگین نیز بیشترین میزان کاهش در دمای ریزش گازوئیل سنگین در غلظت ppm 2000 از کوپلیمر با درصد وینیل استات 28% و به میزان ?24 می‌باشد. همچنین بر خلاف گازوئیل سبک، مواد فعال سطحی چون اسید اولئیک، اسید استاریک و کوکونات دی اتانول آمید نیز بر کاهش دمای نقطه ریزش مؤثر می‌باشند که در این میان اسید اولئیک بیشترین تأثیر را دارد. در مورد نفت‌کوره، کوپلیمر اتیلن وینیل استات 19%، در ایجاد ممانعت از تشکیل بلورهای واکسی عملکرد بهتری داشته است به گونه‌ای که میزان کاهش دمای ریزش، در غلظت ppm 1000 به بیشترین مقدار خود، ? 15، رسیده است. همچنین نتایج نشان داد غلظت بهینه ppm 500 از کوپلیمر اتیلن وینیل استات 28 درصد، موجب کاهش دمای نقطه ریزش به میزان 12 درجه سانتی گراد از گازوئیل نهایی شرکت پالایش نفت اصفهان شد و غلظت بهینه ppm 300 از کوپلیمر اتیلن وینیل استات 19 درصد، دمای نقطه ریزش نفت کوره را 9 درجه سانتی گراد کاهش داد. در مجموع استفاده از کوپلیمر اتیلن وینیل استات به عنوان یک ماده صنعتی مقرون به صرفه و کاربردی از مهم‌ترین نتایج این پژوهش می‌باشد. کلمات کلیدی : نقطه ریزش، کوپلیمر اتیلن ونیل استات، دیزل، نفت کوره، واکس

ارتقاء امنیت وب با وف بومی