Skip to main content
SUPERVISOR
حسین افضلی مهر (استاد راهنما) سیدحسین سقائیان نژاداصفهانی (استاد مشاور) گلویی مجید (استاد مشاور) مهدی قیصری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyedeh Fatemeh Nabaei
سیده فاطمه نبئی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394
Scouring is one of the most important issues in river engineering. The creation and expansion of local scouring in bridges abutments is one of the most important causes of hydraulic collapse of bridges. Different methods have been proposed to control local scouring, one of the most important of these methods is to increase the resistance of substrate and reduce the strength of erosion agents. The purpose of this study is to examine the flow pattern around the abutment with a semi-elliptical shape. Laboratory studies were carried out in a canal with 16 m length , 0.9 m wide, 0.6 m high, and 50 liters per second with rectangular cross section. The first stage of the experiments was performed on a cylindrical abutment with Semi-elliptical cross-section with the size of (4-15) cm under scouring condition of clear water and on sand particles with a diameter of 0.75 mm. The second step of this study is to investigate the effect of bed coverings on flow characteristics. The amount of velocity profiles in each series of experiments depends on the expansion of the scouring pit and about ninety velocity profiles and in each profile, depending on the scour depth between 15-30 points were estimated. The measurement sections were selected in which the flow was completely developed. Measurements of instantaneous 3D velocities were performed in different horizontal and side sections using the ADV speedometer. The average velocity components of turbulence, Reynolds stress, kinetic energy are measured and calculated using instantaneous velocities. The results show that the presence of horseshoe vortices and downstream flows in the upstream zone takes place at the same time. In the downstream the presence of the wake vortices causes many irregularities in the flow structure. Presence of vegetation on bed decreases the depth and time of scouring equilibrium so that the scour depth decreases by 34.8% compared to the uncovered state. Specification of flow characteristics in coatings bed showed that vegetation weakened the initial vortices in the upstream of abutment, but the scouring effects are still observed downstream. In the uncovered bed, the horizontal velocity increases at both heights and away from the abutment along the radial angle, only at a height above the floor. The results showed that the Reynolds tensions reached a linear trend outside the pit and progressed linearly from the bed to the water surface. The magnitude of the stress levels near the bed and around the abutment, in contrast to the uncovered bed, is sharply reduced, indicating a decrease in the vortex and gradient of the pressure surrounding the abutment. The maximum stress in the upstream of the support is reduced to 0.404 Pa. Also, the turbulence parameter does not pass the specified process. The flow behavior around the abutment is of great complexity and the appearance of the coating on the bed has added to these complexities. The quadrant analysis in coatings at an angle of 30 to 120 degrees indicates that sweeping phenomenon is dominant. Keywords: Semi-Elliptical Abutment, vegetation on bed, Local scour, Local roughness, Flow pattern, Reynolds stress, Quadrant analysis
آبشستگی از جمله مهم‌ترین مباحث مهندسی رودخانه می‌باشد. ایجاد و گسترش آبشستگی موضعی درتکیه‌گاه‌های پل از مهم‌ترین علل هیدرولیکی تخریب پل‌ها است. جهت کنترل میزان آبشستگی موضعی روش‌های متفاوتی ارائه شده، که یکی از مهم‌ترین این روش‌ها افزایش مقاومت مواد تشکیل دهنده بستر و کاهش قدرت عوامل فرسایشی می‌باشد. هدف این تحقیق بررسی الگوی جریان اطراف تکیه‌گاه‌ با شکل نیم‌بیضی است. مطالعات آزمایشگاهی در کانالی به طول ?? متر، عرض 9/0 متر، ارتفاع 6/0 متر و دبی ?? لیتر در ثانیه با سطح مقطع مستطیلی انجام شد. مرحله اول از آزمایشات بر روی یک نوع تکیه‌گاه‌ به شکل استوانه با مقطع نیم‌بیضی با اندازه (15-4) سانتی‌متر در شرایط آبشستگی آب زلال و روی ذرات ماسه به قطر 75/0 میلی‌متر انجام شد. در مرحله دوم تحقیق اثر پوشش گیاهی کف بر مشخصات جریان مورد بررسی قرار گرفت. میزان پروفیل‌های سرعت در هر سری از آزمایشات بستگی به گسترش گودال آبشستگی داشت و در مجموع حدود نود پروفیل سرعت و در هر پروفیل بسته به عمق آبشستگی بین ??تا?? نقطه برداشت گردید. مقاطع اندازه‌گیری به گونه‌ای انتخاب شدند که در آن‌ها جریان کاملا توسعه‌یافته بود. سرعت‌های سه‌بعدی لحظه‌ای در مقاطع مختلف افقی و مایل با استفاده از دستگاه سرعت‌سنج ADV اندازه‌گیری شد. مولفه‌های سرعت متوسط مقادیر آشفتگی، تنش‌های رینولدز، انرژی جنبشی با استفاده از سرعت‌های لحظه‌ای اندازه‌گیری و محاسبه شد. نتایج نشان دهنده‌ی حضور توامان گرداب‌های نعل اسبی و جریان‌های رو به پایین در بالادست جریان می‌باشد و در پایین دست حضور گرداب‌های برخاستگی سبب به وجود آمدن نامنظمی‌های فراوان در ساختار جریان گردیده است. حضور پوشش گیاهی کف سبب کاهش عمق و زمان تعادل آبشستگی می‌گردد به طوری که میزان عمق آبشستگی 8/34درصد نسبت به حالت بدون پوشش کاهش می‌یابد. بررسی مشخصات جریان در حالت با پوشش نشان داد که پوشش گیاهی سبب تضعیف گرداب‌های اولیه در بالادست تکیه‌گاه گردیده است ولی اثرات آبشستگی همچنان در پایین دست مشاهده می‌گردد. در حالت بدون پوشش با دور شدن از تکیه‌گاه در امتداد شعاعیِ زاویه، سرعت افقی در هر دو ارتفاع و در حالت دارای پوشش فقط در ارتفاع بالاتر از کف افزایش می‌یابد. نتایج نشان داد تنش‌های رینولدز در بیرون از گودال به یک روند خطی رسیده‌اند و از بستر به طرف سطح آب روند خطی کاهشی را طی می‌کنند. بزرگی مقادیر تنش در نزدیکی بستر و در اطراف تکیه‌گاه در مقایسه با حالت بدون پوشش به شدت کاهش یافته که نشان دهنده‌ی کاهش گرداب‌ها و گرادیان‌های فشار اطراف تکیه‌گاه است. حداکثر تنش در بالادست تکیه‌گاه به Pa 404/0 کاهش می‌یابد. همچنین پارامتر آشفتگی روند مشخص و قابل ذکری را طی نمی‌کنند. رفتار جریان حول تکیه‌گاه از پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است وحضور پوشش در کف بر این پیچیدگی‌ها افزوده است. آنالیز کوادرانت در حالت با پوشش نیز در زاویه ‌ی 30 تا 120 درجه نشان می‌دهد پدیده جاروب غالب ‌است. واژه‌های کلیدی: تکیه‌گاه نیم‌بیضی، پوشش گیاهی، نیمرخ سرعت، الگوی جریان، تنش رینولدز، آشفتگی، آنالیزکوادرانت.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی