Skip to main content
SUPERVISOR
Alireza Safianian,Sima Fakheran,Seyed Alireza Mousavi
علیرضا سفیانیان (استاد راهنما) سیما فاخران اصفهانی (استاد راهنما) سید علیرضا موسوی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Mina Ghasemi
مینا قاسمی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391
Increasing urbanization and the rapid development of cities has resulted in the conversion of several green spaces into built up structures and excessive destruction of the natural ecosystem. Green space with its ecological, social and economic functions has an important role in improving the quality of life in cities and in achieving to a sustainable city. The amount of urban green space is one of the most important criteria in the welfare of citizens. Urban green spaces offer a numerous of direct and indirect consumptive values, such as recreation, air purification, noise reduction, and non-consumptive value (the intrinsic value) that are not traded in the formal and informal markets. Therefore, it is often felt that the socioeconomic value of ecological factors is not sufficiently reflected in policy priorities. If the economic value of green spaces can be demonstrated through a premium on house price, this strengthens the position of existing green areas in the policy decision process. This study aims to quantify a set of landscape metrics to estimate and describe green spaces in Isfahan city and to estimate the degree to which real estate values vary with ecosystem functions of green spaces. In this study we seek to determine whether individuals in their decision to purchase a home are taking into account attributes of green spaces function as approximated by indices of landscape pattern. This study focuses on two municipality zones (including zone.6 and zone.8 with the highest and lowest per capita green spaces) in Isfahan city. In this study the Hedonic pricing method was used to estimate the contribution of green spaces pattern to the price of a house. This value can then be used to infer an individual’s marginal willingness to pay for the ecological benefits of green spaces. The ArcGIS 10 and FRAGSTATS 3.3 software were used for calculation of landscape metrics including NP (Number of Patches), PLAND (Percentage of Landscape), and ED (Edge Density). The influence of the view to the green spaces and distance from parks, and noise pollution factors were also estimated on the price per square of residential units in the study area. The results revealed that in the hedonic models, some of the landscape variables such as patch size and edge density were statistically significant. Variables associated with patch size that are positive in sign indicate a preference for larger green spaces. Edge density variables that are positive indicate a preference for rougher, more natural patches. In zone.6 by increasing each additional 10 ha in the patch area of green spaces the price per square of residential units increases by 1800 thousand Rials, and in zone.8 by increasing each additional ha in area of green spaces the price per square of residential units increases by 850 thousand Rials. The findings of this study could be applicable in the designing and maintaining of urban green spaces in Isfahan city. Keywords : Urban green spaces, Landscape metrics, Hedonic pricing method, Isfahan.
رشد روز افزون شهرنشینی و توسعه سریع شهر ها سبب تبدیل بسیاری از فضا های سبز به سازه های ساختمانی و تخریب بی رویه اکوسیستم طبیعی شده است. فضای سبز با کارکرد های اکولوژیک، اجتماعی و اقتصادی که دارد نقش بسزایی را در بهبود کیفیت زندگی در شهر ها و دستیابی به شهر پایدار ایفا می کند. میزان فضای سبز شهری یکی از مهم ترین معیار ها در رفاه شهروندان است. فضا های سبز شهری خدمات مصرفی مستقیم و غیر مستقیم همچون تفرج، تصفیه هوا، کاهش آلودگی صوتی و خدمات غیر مصرفی (ارزش وجودی) بی شماری را ارائه می دهد که در بازار های رسمی و غیر رسمی مبادله نمی گردد. بر همین اساس اغلب بنظر می رسد که ارزش اجتماعی-اقتصادی فاکتور های زیست محیطی به میزان کافی در اولویت بندی های سیاسی منعکس نشده است. اگر بتوان ارزش اقتصادی فضا های سبز از طریق تاثیر آن بر قیمت خانه نشان داد، این امر وضعیت فضا های سبز موجود را در فرآیند تصمیم گیری سیاسی ارتقا می بخشد. اهداف این مطالعه کمی سازی مجموعه ای از متریک های سیمای سرزمین به منظور تخمین و توصیف فضا های سبز در شهر اصفهان می باشد و هم چنین برآورد درجه ای که ارزش املاک و مستغلات با توجه به کارکرد های اکوسیستمی فضا های سبز تغییر می کند. در این مطالعه ما با درنظرگرفتن شاخص های الگوی سیمای سرزمین به تعیین تمایل به پرداخت افراد برای ویژگی های عملکردی فضای سبز در تصمیم گیری برای خرید خانه می پردازیم. این مطالعه در دو منطقه شهرداری (شامل مناطق 6 و 8 با بیشترین و کمترین سرانه فضای سبز) در شهر اصفهان تمرکز دارد. در این مطالعه روش ارزش گذاری هدانیک برای تخمین سهم الگوی فضای سبز در قیمت یک خانه استفاده شده است. این ارزش سپس می تواند بمنظور دست یافتن به تمایل به پرداخت حاشیه ای افراد برای فواید اکولوژیک فضا های سبز مورد استفاده قرار گیرد. نرم افزار های ArcGIS 10 و FRAGSTATS 3.3 برای محاسبه متریک های سیمای سرزمین شامل NP ( تعداد لکه ها)، PLAND (درصد سیمای سرزمین)، ED (تراکم حاشیه) مورد استفاده قرار گرفت. اثر دید به فضای سبز و فاصله از پارک، و فاکتور آلودگی صوتی در قیمت هر متر مربع واحد های مسکونی در مناطق مورد مطالعه تخمین زده شد. نتایج نشان داد که در مدل هدانیک، برخی از متغیر های سیمای سرزمین هم چون اندازه لکه و تراکم حاشیه از نظر آماری معنی دار بودند. متغیر های مرتبط با اندازه لکه که دارای علامت مثبت است، اولویت برای فضای سبز بزرگتر را نشان می دهد. تراکم حاشیه نیز که مثبت است، اولویت برای لکه های طبیعی بیشتر و ناهموار را نشان می دهد. در منطقه 6 با افزایش هر 10 هکتار در مساحت لکه فضای سبز قیمت هر متر مربع واحد های مسکونی 1800 هزار ریال ، و در منطقه 8 با افزایش هر هکتار در مساحت فضای سبز قیمت هر متر مربع واحد های مسکونی 850 هزار ریال افزایش می یابد. یافته های این تحقیق می تواند در طراحی و حفظ فضای سبز شهری در شهر اصفهان اجرا شود. کلید واژه: فضای سبز شهری، متریک های سیمای سرزمین، روش قیمت گذاری هدانیک، اصفهان.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی