Skip to main content
SUPERVISOR
Hamid Hashemalhosseini,Masoud Cheraghi
حميد هاشم الحسيني (استاد مشاور) مسعود چراغي سيف آباد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Payam Alipanahi
پيام علي پناهي

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Effects of underground water table on surface settlement curve due to mechanized excavation in urban areas
Rapid growth in urban development has resulted with the congestion at the earth surface and increased demand for the underground construction subsequently. Tunnels are an essential component of the underground schemes and constitute one of the major parts of project expenditure. Tunneling through cities underlain by soft soil, commonly associated with soil movement around the tunnels and subsequent surface settlement. The factors influencing ground movement include the geotechnical conditions, tunnel dimensions and construction method. This research concerns tunnelling induced ground surface settlements in groundwater drawdown environment. When tunnelling under the groundwater table, the tunnelling inevitably results in groundwater inflow into the excavated area, thus causing the groundwater drawdown. Such a tunnelling induced groundwater drawdown induces associated settlements in addition to the settlement due to the excavation. The related ground subsidence occurring as a result of the reduction in water pressures in the soil layers can damage nearby structures/utilities. A numerical simulation has been developed for sensitivity analysis of soil movement around a tunnel and surface settlement which includes various geotechnical conditions. Geotechnical and hydrogeological parameters has been obtained from Tabriz Subway Tunnels that were excavated in soft cohesive soils below the groundwater level using earth pressure balance shield machines. This research presents the sensitivity analysis which focuses on the soil properties and groundwater conditions. The results demonstrate that geotechnical and hydrogeological conditions significantly affect the surface and subsurface settlements.
پروژه هاي تونل سازي به دليل عدم شناخت کافي از محيط پيراموني، گستردگي، پيچيدگي و تنوع فعاليت ها در حين طراحي، اجرا و حتي بهره برداري با عوامل خطر زا و عدم قطعيت فراواني مواجه هستند. در اين راستا از مطالعات ژئوتکنيکي خط 2 متروي تبريز به منظور ارزيابي نشست ناشي از افت تراز آب زيرزميني بهره گرفته شده است. يکي از چالش هاي موجود در مسير حفر تونل قطعه شرقي- غربي خط 2 متروي تبريز بالا بودن تراز آب زيرزميني و نفوذ پذيري بالاي خاک در محل حفر تونل است. بدين منظور، لازم است ميزان نشست سطح زمين با توجه به پايين انداختن تراز آب زيرزميني و ميزان جابجايي هاي تونل مورد بررسي قرار گيرد. در اين پايان نامه تاثير تراز آب زيرزميني بر ميزان نشست سطح زمين و پايداري تونل در ترازهاي مختلف نسبت به تراز تونل و با در نظر گرفتن مشخصات زمين به صورت عددي و با استفاده از نرم افزار پلکسيس (PLAXIS 3D) مطالعه شده است. با توجه به نتايج بدست آمده با تراوش آب زيرزميني به داخل تونل و کاهش تراز آب زيرزميني، نشست در سطح زمين افزايش مي يابد. به طوري که مقدار نشست در سطح تراز اوليه حدود 10 ميليمتر است اما با کاهش تراز آب زيرزميني در کف تونل مقدار نشست به 16 ميليمتر در سطح زمين مي رسد. با کاهش سطح تراز آب زيرزميني از تراز مبداء فشار جبهه کار به شدت کاهش پيدا مي کند. همينطور براي کنترل نشست در حفاري مکانيزه مقدار فشار جبهه کار و فشار تزريق بهينه شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی