Skip to main content
SUPERVISOR
Hamid Hashemalhosseini,Masoud Cheraghi
حمید هاشم الحسینی (استاد مشاور) مسعود چراغی سیف آباد (استاد راهنما)
 
STUDENT
Payam Alipanahi
پیام علی پناهی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده معدن
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Effects of underground water table on surface settlement curve due to mechanized excavation in urban areas
Rapid growth in urban development has resulted with the congestion at the earth surface and increased demand for the underground construction subsequently. Tunnels are an essential component of the underground schemes and constitute one of the major parts of project expenditure. Tunneling through cities underlain by soft soil, commonly associated with soil movement around the tunnels and subsequent surface settlement. The factors influencing ground movement include the geotechnical conditions, tunnel dimensions and construction method. This research concerns tunnelling induced ground surface settlements in groundwater drawdown environment. When tunnelling under the groundwater table, the tunnelling inevitably results in groundwater inflow into the excavated area, thus causing the groundwater drawdown. Such a tunnelling induced groundwater drawdown induces associated settlements in addition to the settlement due to the excavation. The related ground subsidence occurring as a result of the reduction in water pressures in the soil layers can damage nearby structures/utilities. A numerical simulation has been developed for sensitivity analysis of soil movement around a tunnel and surface settlement which includes various geotechnical conditions. Geotechnical and hydrogeological parameters has been obtained from Tabriz Subway Tunnels that were excavated in soft cohesive soils below the groundwater level using earth pressure balance shield machines. This research presents the sensitivity analysis which focuses on the soil properties and groundwater conditions. The results demonstrate that geotechnical and hydrogeological conditions significantly affect the surface and subsurface settlements.
پروژه های تونل سازی به دلیل عدم شناخت کافی از محیط پیرامونی، گستردگی، پیچیدگی و تنوع فعالیت ها در حین طراحی، اجرا و حتی بهره برداری با عوامل خطر زا و عدم قطعیت فراوانی مواجه هستند. در این راستا از مطالعات ژئوتکنیکی خط 2 متروی تبریز به منظور ارزیابی نشست ناشی از افت تراز آب زیرزمینی بهره گرفته شده است. یکی از چالش های موجود در مسیر حفر تونل قطعه شرقی- غربی خط 2 متروی تبریز بالا بودن تراز آب زیرزمینی و نفوذ پذیری بالای خاک در محل حفر تونل است. بدین منظور، لازم است میزان نشست سطح زمین با توجه به پایین انداختن تراز آب زیرزمینی و میزان جابجایی های تونل مورد بررسی قرار گیرد. در این پایان نامه تاثیر تراز آب زیرزمینی بر میزان نشست سطح زمین و پایداری تونل در ترازهای مختلف نسبت به تراز تونل و با در نظر گرفتن مشخصات زمین به صورت عددی و با استفاده از نرم افزار پلکسیس (PLAXIS 3D) مطالعه شده است. با توجه به نتایج بدست آمده با تراوش آب زیرزمینی به داخل تونل و کاهش تراز آب زیرزمینی، نشست در سطح زمین افزایش می یابد. به طوری که مقدار نشست در سطح تراز اولیه حدود 10 میلیمتر است اما با کاهش تراز آب زیرزمینی در کف تونل مقدار نشست به 16 میلیمتر در سطح زمین می رسد. با کاهش سطح تراز آب زیرزمینی از تراز مبداء فشار جبهه کار به شدت کاهش پیدا می کند. همینطور برای کنترل نشست در حفاری مکانیزه مقدار فشار جبهه کار و فشار تزریق بهینه شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی