Skip to main content
SUPERVISOR
Ahmad-Reza Azimian,Mohammad Ebrahimi
احمدرضا عظیمیان (استاد مشاور) محمد ابراهیمی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ghasem Esfandiari
قاسم اسفندیاری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1383
Nowadays environmental problems, high energy costs, and reduction in the fuel resources have become as the reality of life, that makes the study of all energy-consuming processes; in the way of improving their total efficiency; inevitable. In every industrial process which is based on fluid transfer from one pressure level to a higher level, pumps are used as a main part, and for this reason, pumps are considered as a primary consumers of energy. In this thesis, separate parts of a pump-induction motor drive, and also the loss model for each part are studied and for each part a model is proposed, which although with suitable precision, it doesn’t need any complicated and extra calculations. Hence, in order to model the pumps and the hydraulic system, which is a nonlinear and complicated system, the neural network is applied. Different efficiency optimization approaches in the induction motor drive are studied, and it is shown that an appropriate approach for efficiency optimization in the pump-induction motor drive is the minimum loss search approach. Of the criticisms on this approach are its slowness and the oscillation round the optimum point. The search tables approach also exists as a controlling approach which is based on practical experiment. Of the criticisms on the search tables approach is that, in practice, the number of test points are limited; and also if the parameters of motor and load would change over the time, these tables must be modified and prepared again. In the present thesis, a fuzzy search control approach is proposed in the pump-induction motor drive. The proposed controller, by integrating the search table approach with the minimum loss search approach, and by considering the necessary strategies in design, could reduce the problems existed in both approaches.
امروزه، مشکلات زیست محیطی، هزینه زیاد انرژی و کاهش منابع سوختی به عنوان واقعیت‌های زندگی در آمده‌اند که بررسی کلیه فرایندهای انرژی‌بر را در راستای بهبود بازده کلی آنها اجتناب ناپذیر می‌سازد. در هر فرایند صنعتی که مبتنی بر انتقال مایعات از یک سطح فشار به سطحی دیگر است، از پمپ‌ها به عنوان یک بخش اصلی در آن فرایندها استفاده می‌گردد و به این دلیل پمپ‌ها یک مصرف‌کننده اصلی انرژی به ‌شمار می‌روند. در این پایان نامه، اجزاء‌ مختلف یک درایو موتور القایی- پمپ و همچنین مدل تلفاتی هریک از اجزاء درایو مورد بررسی قرار گرفته و برای هریک از اجزاء درایو مدلی ارائه شده است که با وجود دارا بودن دقت مناسب، به محاسبات پیچیده و اضافی نیز نیازی نداشته باشد. همچنین جهت مدل‌سازی پمپ و سیستم هیدرولیکی که یک سیستم غیرخطی وپیچیده می‌باشد، از شبکه عصبی استفاده شده است. روشهای مختلف بهینه‌سازی بازده در درایو موتور القایی مورد بررسی قرار گرفته و نشان داده شده است که مناسب‌ترین روش جهت بهینه‌سازی بازده در درایو موتور القایی- پمپ، روش جستجو‌گر حداقل تلفات می‌باشد. ازجمله ایرادات موجود در روش جستجوگر حداقل تلفات، کند بودن این روش و نوسان حول نقطه بهینه می‌باشد. روش جداول جستجو نیز به عنوان یک روش کنترلی مبتنی بر آزمایش عملی مطرح می‌باشد، ازجمله ایراداتی که در روش جداول جستجو وجود دارد این است که در عمل تعداد نقاطی راکه می‌توان آزمایش نمود محدود می‌باشد و همچنین درصورتی ‌که به مرور زمان مشخصات موتور و بار تغییر نمایند این جداول باید مجدداً تهیه شوند. در این پایان نامه، یک روش کنترل جستجوگر فازی جهت کنترل بهینه بازده در درایو موتور القایی- پمپ ارائه گردیده است. کنترل‌کننده پیشنهادی، با تلفیق روش جداول جستجو و روش جستجوگر حداقل تلفات و درنظر‌گرفتن تمهیدات لازم در طراحی توانسته است تا حدود زیادی مشکلات موجود در هر دو روش را کاهش دهد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی