Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad mehdi Saadatpour,Mojtaba Azhari
محمدمهدی سعادتپور (استاد مشاور) مجتبی ازهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed Mahdi Faghihimani
سیدمهدی فقیه ایمانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Elastic and Inelastic Local Buckling Analysis of Stepped Rectangular Plates with Spline Finite Strip Method
This investigation is concerned with the determination of elastic and inelastic buckling of multi-stepped rectangular plates based on the classical plate theory. Due to complexity of the closed form solutions for buckling analysis of stepped plates with different boundary conditions, numerical methods were more recommended. Because of restrictions for two finite strip methods (Classical and Complex method) the spline finite strip method is used to solve the buckling problem. In spline finite strip method, the longitudinal spline expressions combined with conventional transverse shape functions are used as the displacement functions. In this study by using spline as longitudinal functions the abrupt longitudinal changes in thickness of plates were modeled and evaluated. Local buckling coefficients are presented for plates having one- and two step thickness variations which are useful to economize on the plate materials or to lighten the plates.
: در این رساله، کمانش الاستیک و غیر الاستیک صفحات مستطیلی با تغییرات ضخامت مورد بررسی قرار گرفته است. تغییرات ضخامت به صورت پله ای و با پرش های ناگهانی در طول و به تعداد دلخواه می‌باشد. از آن جایی که حل مسائل صفحات با روش‌های تحلیلی برای بعضی شرایط تکیه‌گاهی و بارگذاری معمولاً سخت و طولانی است، استفاده از روش‌های عددی مناسب‌تر به نظر می‌رسد. روش نوار محدود را می‌توان یکی از روش‌های عددی کارا برای تحلیل مسائل خمش و پایداری صفحات دانست. با توجه به محدودیت های دو روش نوار محدود عادی و مختلط برای مدل سازی تغییرات طولی، روش نوار محدود اسپلاین انتخاب شده است. در این روش از توابع چند جمله‌ای اسپلاین در جهت طولی و از توابع شکل هرمیتی در جهت عرضی، برای درونیابی مقادیر گره‌ای استفاده می‌گردد. برای بعضی حالات بارگذاری و تکیه‌گاهی نمودارهایی از ضرایب کمانش موضعی بر حسب نسبت تغییرات ضخامت تحت بارهای داخل صفحه تنظیم شده است. کاهش ضخامت ورق در مناطقی از آن که تاثیر چشمگیری در مقدار ضریب کمانش نداشته باشد موجب سبک تر شدن سازه و اقتصادی تر شدن طرح می‌شود. از این خاصیت می‌توان در بال و بدنه هواپیما و موشکها و افزایش کارایی آنها در سرعت های بالا استفاده نمود.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی