Skip to main content
SUPERVISOR
Sayed Nader Shetab bushehri,SeyedReza Hejazi taghanaki
سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما) سیدرضا حجازی طاقانکی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Abdolmatin Shirmohammadli
عبدالمتین شیرمحمدلی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

Estimate of trip production and trip distribution models for Isfahan
Nowadays in many developing countries, urban traortation has been became as a complicated problems in urban issues, so that great amount of municipality budget has been spent for urban traortation organization. Because of organize of traffic issue, the urban managers would like to solve this problem via traortation programming. Traortation programming is one of the main fields in traffic engineering course which is trying link the social economic activities with traffic flow by the modeling methods. One of the urban traortation programming methods is traditional method which is includes four modeling stages: trip generation (trip production), trip distribution, mode choice and traffic assignment. This thesis has intended to model the trip generation (production) and trip distribution in Isfahan traortation program. Multiply linear regression and Artificial Neural Networks are used in trip production modeling. Also distribution models have been estimated by non linear regression and Artificial Neural Network. Data used in models commonly have been collected from first phase of comprehensive traortation researches of Isfahan on 2001. The evaluation of results from trip production modeling which has been estimated by multiple linear regression and Artificial Neural Network demonstrate that presented models in this case are good and they are almost in same level of efficiency. The results evacuation of trip distribution which have been estimated by heuristic logit and Artificial Neural Network models shows that efficiency of heuristic logit model was significantly higher than Artificial Neural Network.
امروزه در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، مسئله حمل و نقل درون شهری به یکی از بزرگترین معضلات شهرها تبدیل شده است، به گونه ای که بخش عظیمی از بودجه شهرداری ها به منظور ساماندهی حمل و نقل درون شهری هزینه می گردد. در جهت ساماندهی به وضعیت ترافیک، مسئولان شهری پویا گشته و سعی بر آن دارند که معضل یاد شده را به کمک برنامه ریزی حمل و نقل حل نمایند. برنامه ریزی حمل ونقل از گرایش های اصلی رشته مهندسی حمل ونقل است که یکی از هدف های آن مرتبط ساختن جریان های ترافیکی درون شهری و فعالیت های اقتصادی- اجتماعی شهرها، به کمک روش های مدل سازی است. از جمله روش های برنامه ریزی حمل و نقل شهری، روشی سنتی است که شامل چهار مرحله مدل سازی با عناوین تولید سفر، توزیع سفر، انتخاب وسیله سفر و تخصیص ترافیک می باشد. در این پایان نامه به ساخت و پرداخت مدل های تولید و توزیع سفر برای شهر اصفهان پرداخته می شود. در ساخت مدل های تولید سفر، از دو روشِ رگرسیون چندگانه خطی و شبکه های عصبی، استفاده شده است. همچنین مدل های توزیع سفر با استفاده از دو روش رگراسیون غیر خطی و شبکه های عصبی ساخته شده اند. مدلی که در شبیه سازی رفتار مسافران در روش رگراسیون غیر خطی بکار گرفته شده است، مدل لوجیت چندگانه می باشد.اطلاعات بکارگرفته شده در پرداخت مدل های تولید و توزیع سفر، عموما از بانک اطلاعاتی ساخته شده در فاز اول مطالعات جامع حمل ونقل که در سال 1379 در کلان شهر اصفهان به اجرا درآمده، استخراج گردیده است. ارزیابی نتایج بدست آمده از مدل های تولید سفر که به دو روش رگراسیون چندگانه خطی و شبکه عصبی ساخته شده اند نشان می دهد که مدل های یاد شده همگی خوب و مناسب بوده و هیچکدام از روش های یاد شده مزیت بالایی نسبت به روش دیگر ندارد. ارزیابی نتایج مدل های توزیع سفر که به دو روش لوجیت ابداعی، و شبکه عصبی ساخته شده اند، کارایی بالای روش لوجیت ابداعی را نسبت به روش شبکه عصبی نشان می دهد. مدل های تولید و توزیع سفر ارائه شده در این پایان نامه می تواند در راستای ساخت ابزاری جهت تحلیل و برنامه ریزی حمل ونقل شهر اصفهان بکار گرفته شوند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی