Skip to main content
SUPERVISOR
Meisam Akbarzadeh
میثم اکبرزاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed Javad Mousavi Najafabadi
سیدجواد موسوی نجف آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396

TITLE

Evaluation of functional resilience of urban road network, case study: Isfahan city
Assessing the resilience of the urban road networks is one of the necessities of all cities. In this study, the indices used in the literature for network analysis and also studies related to structural and functional resilience were reviewed. This analysis was first applied to the highway network of Sioux Falls, which was used as a model network, and then an urban network limited to the third traffic ring of Isfahan. Perturbation scenarios were simulated by Aimsun, which works using micro dynamic assignment. This study was performed assuming that no recovery operation was performed for the damaged nodes or links until a new equilibrium was reached. Average travel time and average travel distance were used as output for Sioux Falls network and average network delay was analyzed for Isfahan. These were evaluated to show how the change in the distribution of the share of trips in alternative routes for different failure scenarios. Then, by using the indicators related to the transition period from the primary equilibrium to the secondary equilibrium, which were formed with a resilience-oriented approach, the importance of each node or arc that was examined in separate scenario was shown in comparison with the other nodes. Keywords: Functional resilience, Disaster resilience, Urban road network, Resilience-oriented approach, Dynamic assignment, Aimsun
ارزیابی تاب­آوری شبکه معابر شهری که یکی از مهم­ترین زیرساخت‌های شهری است، با توجه به خسارات زیادی که با بروز کوچک‌ترین اختلال یا خرابی زیرساخت با عوامل متعددی همچون بلایای طبیعی و یا حوادث انسان مبنا می­تواند اتفاق بیفتد، از ضروریات همه­ی شهر­های بزرگ و کوچک است. در این پژوهش پس از مرور منابع و شاخص­های مورداستفاده در منابع در رابطه با ویژگی­های شبکه و مطالعات مربوط به ارزیابی تاب­آوری با رویکرد­های ساختاری و عملکردی، تحلیل تاب­آوری دو شبکه از منظر سطح عملکردی معابر پس از رخداد یک اختلال یا حادثه انجام‌شده. این تحلیل ابتدا برای شبکه­ی بزرگراه­های شهر سوفالز که به‌عنوان شبکه مدل مورداستفاده قرار گرفت و سپس شبکه­ی محدود به رینگ سوم شهری اصفهان که با توجه به بررسی دقیق‌تر این شبکه و با استفاده از تجربه مشاهده نتایج شبکه­ی سوفالز که منجر به تغییر شاخص عملکردی موردنظر شد، انجام گرفت. شبیه­سازی این اختلالات با استفاده از نرم­افزار تخصیص ترافیک خرد نگر ایمسان(Aimsun) و با تخصیص دینامیک ترافیک قبل و حین خرابی انجام گرفت. این پژوهش با فرض عدم انجام عملیات بازیابی و بهبود عملکرد برای گره یا کمانی که دچار خرابی شده تا رسیدن به تعادل جدید بعد از بروز بحران انجام گرفت. با استفاده از متغیر­های استخراج‌شده به‌صورت سری زمانی و محاسبه شاخص­های متوسط زمان سفر و متوسط مسافت سفر برای شبکه سوفالز و شاخص تأخیر متوسط شبکه برای شهر اصفهان نحوه تغییر توزیع سهم سفر­ها در مسیر­های جایگزین برای سناریو­های مختلف خرابی ارزیابی‌شده و در ادامه شاخص­های مربوط به دوره گذر از تعادل اولیه به تعادل ثانویه که با رویکرد مبتنی بر بازگشت‌پذیری تشکیل شدند، اهمیت هرکدام از گره‌ها و یا کمان‌هایی که موردبررسی قرارگرفته بودند را در مقایسه با دیگر گره‌ها نشان داد. کلمات کلیدی : تاب­آوری عملکردی، ارزیابی تاب­آوری اختلالات، شبکه­ی معابر شهری، رویکرد بازگشت­پذیری، تخصیص دینامیک، ایمسان

ارتقاء امنیت وب با وف بومی

100%