Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas
حسین حق شناس (استاد راهنما)
 
STUDENT
Nasrin Amiri
نسرین امیری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Evaluation of the impact of cordon pricing policy on citizens' travel pattern in the CBD of Isfahan city by using the activity-based model
Today, due to the increasing use of personal car and traffic problems in metropolitan cities, attention and application of demand management policies has expanded. One of these policies, which has been implemented in some cities around the world and has had favorable results in reducing traffic volume, is pricing policy. This policy is like a hypothetical belt around the target area, and those who intend to enter this area with a private car should pay a fee. In this research, the effect of this policy on the citizens' behavior pattern in the central region of Isfahan is studied using activity-based models. activity-based models are more capable of examining demand management policies than travel-based models, but in many cases, the use of travel-based models is prioritized. The data used in this study is based on information obtained from citizens interviews in 1394. In this interview, in addition to personal information and travel of people about the application of the cordon pricing policy , questions have also been raised. The modeling is divided into two parts. In the first section, based on the Revealed Preference method, models of activity patterns of individuals and the choice of the time of commencement of travel and the choice of the tool are revealed, and in the second part based on the Stated Preference method, the models related to the effect of pricing policy on destination change, travel time change, license purchase, and Changing the way of traveling from a personal car into three alternatives is being made. In the results extracted from these modeling, how people's behavior patterns include destination change, travel time change, license purchase, or change of equipment based on age, gender, occupation, education, financial welfare level,cordon price and how people interact with The range (living in the range, working in the range, etc.) is determined. These results indicate what factors play a role in choosing any of the options when applying the pricing policy. Of the approximately 42% of people traveling by private car, 20% travel at non-scheduled times and 11% start changing their travel destination or start time when starting a pricing plan, so the remaining 11% will be included to the plan pricing is limited. The range of referreds to the range before applying the plan to start the journey is 13-16. These people are more likely to change their destination when confronted with pricing policies. Residents are reluctant to change travel time or non-motorized method, and out of range employees, those who have a dealer job do not buy licensed and have a tendency to change the way to non-motorized ones, while employees or teachers tend to use the public method
امروزه به دلیل گسترش روزافزون استفاده از خودروی شخصی و بروز مشکلات ترافیکی در کلان شهرها، توجه و استفاده از سیاست‌های مدیریت تقاضا گسترش یافته است. یکی از این سیاست‌ها که در برخی از شهرهای دنیا اجرا شده و دارای نتایج مطلوب در جهت کاهش حجم ترافیک بوده است، سیاست قیمت‌گذاری محدوده است. این سیاست مانند کمربندی فرضی در اطراف محدوده موردنظر اجرا می شود و افرادی که قصد ورود با خودروی شخصی به این محدوده را دارند باید عوارضی را پرداخت نمایند. در این پژوهش تأثیر این سیاست بر الگوی رفتاری شهروندان در محدوده مرکزی شهر اصفهان با استفاده از مدل‌های فعالیت‌مبنا بررسی می شود. مدل‌های فعالیت‌مبنا نسبت به مدل‌های سفرمبنا در بررسی سیاست های مدیریت تقاضا توانایی بیشتری دارند اما در بسیاری از موارد، استفاده از مدل‌های سفرمبنا در اولویت قرار گرفته است. داده‌های مورد استفاده در این پژوهش بر اساس اطلاعات به دست آمده از مصاحبه شهروندان در سال 1394 است. در این مصاحبه علاوه بر اطلاعات فردی و سفر افراد در مورد اعمال سیاست قیمت‌گذاری محدوده نیز سؤالاتی مطرح شده است. مدل سازی های انجام گرفته به دو بخش تقسیم می شوند. در بخش اول بر اساس روش رجحان آشکار شده مدل‌های مربوط به الگوهای فعالیت افراد و انتخاب زمان شروع سفر و انتخاب وسیله و در بخش دوم بر اساس روش رجحان بیان‌شده مدل‌های مربوط به تأثیر سیاست قیمت‌گذاری بر تغییر مقصد، تغییر زمان شروع سفر، خرید مجوز و تغییر وسیله سفر از خودروی شخصی به سه طریقه جایگزین معرفی شده، ساخته می شود.در نتایج استخراج شده از این مدل سازی ها، چگونگی الگوهای رفتاری افراد شامل تغییر مقصد، تغییر زمان سفر، خرید مجوز یا تغییر وسیله بر اساس سن، جنسیت، شغل، تحصیلات، سطح رفاه مالی، قیمت محدوده و نحوه ارتباط افراد با محدوده ( ساکن محدوده، شاغل در محدوده و ...) مشخص می‌شود. این نتایج نشان می‌دهد چه عواملی در انتخاب هر یک از گزینه‌های مطرح در صورت اعمال سیاست قیمت‌گذاری محدوده نقش دارد. از حدود 42% افرادی که با خودروی شخصی سفر می‌کنند، 20% در ساعت‌های عدم اعمال طرح سفر می‌کنند و 11% نیز با شروع طرح قیمت‌گذاری محدوده مقصد سفر یا زمان شروع سفر خود را تغییر می‌دهند، لذا درنهایت حدود 11% باقی‌مانده مشمول اعمال طرح قیمت‌گذاری محدوده می‌شوند. بازه انتخابی مراجعه کنندگان به محدوده قبل از اعمال طرح جهت شروع سفر، 13-16 است. این افراد در مواجهه با اعمال سیاست قیمت گذاری محدوده، با احتمال بیشتری مقصدشان را تغییر می‌دهند. ساکنان در محدوده تمایل به تغییر زمان شروع سفر یا سفر با طریقه غیر موتوری دارند و از بین شاغلان در محدوده، افرادی که دارای شغل فروشندگی هستند مجوز خریداری نمی کنند و تمایل به تغییر طریقه به غیرموتوری دارند این در حالی است که کارمندان یا معلمان تمایل به استفاده از طریقه همگانی دارند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی