Skip to main content
SUPERVISOR
Hossein Hagh shenas,Seyed Mehdi Abtahi Forooshani
حسین حق شناس (استاد راهنما) سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
FARAMARZ SOUFIAN
فرامرز صوفیان

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
Population growth in recent years led to rapid growth of motor vehicles, and consequently the growth of traffic and air pollution. Setting up high quality bus system is one of the emerging sustainable traort policy that is used today in many cities. One of the important measures to evaluate any traortation system is identifying indicators associated with it. This study aims to identify indicators of sustainable traort related to brt system. In this research, sustainable traort indicators related to brt divided in three categories: economic, social and environmental. Since the Passenger attraction of system strongly depends on performance of system, the first phase of Isfahan BRT has been compared with other cities around the world in some indicators and the strengths and weaknesses of each index will be stated. Affordable fare, appropriate fleet efficiency, congestion during peak hours and low implementation Cost can be mentioned as the most important outcomes of this comparison. Afterward before and after scenario have been evaluated in order to assess the effectiveness of both financial and economic aspects of system. Although it is resulted that the economic benefit-cost ratio is upper than 1; financial benefit-cost ratio is lower than 1. By increasing the price of tickets from 300 to 400 toman ca increase system operator revenue and B/C ratio will be more than 1 of the financial perspective. Keywords: Bus Rapid Transit, Performance indicator, Sustainable Traortation, B/C ratio, Isfahan
افزایش جمعیت در سال‌های اخیر باعث رشد روزافزون وسایل نقلیه موتوری و به تبع آن رشد ترافیک و آلودگی هوا شده است. ایجاد سامانه اتوبوس تندرو یکی از سیاست‌های نوظهور حمل‌ونقل پایدار می‌باشد که امروزه در بسیاری از شهرها بکار گرفته شده است. یکی از مهم‌ترین اقدامات پس از ایجاد یک سیستم حمل‌ونقل جدید در هر شهر، ارزیابی آن می‌باشد و ارزیابی هر سیستم حمل‌ونقلی نیازمند شناسایی شاخص‌های مهم سیستم مربوطه است. از این رو هدف تحقیق حاضر شناسایی و بررسی شاخص‌های مهم پس از اجرای سامانه اتوبوس تندرو از دید حمل‌ونقل پایدار می‌باشد. در این پژوهش ابتدا شاخص‌های پرتکرار حمل‌ونقل پایدار مربوط به اتوبوس تندرو که در منابع مهم معرفی‌شده، جمع‌آوری و در 3 دسته زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی طبقه‌بندی می‌شوند. از آنجا که عملکرد سیستم اتوبوس تندرو نیز نقش به سزایی در جذب مسافر و نگرش عموم دارد، ابتدا وضعیت خط 1 اتوبوس تندرو شهر اصفهان در مقایسه با کل شهرهای جهان از لحاظ برخی شاخص‌های عملکردی و هزینه‌ای، مقایسه شده و در هر شاخص نقاط قوت و ضعف شاخص مربوطه عنوان می‌شود. مهم‌ترین نتایج حاصل از این بخش کمبود طول خطوط اتوبوس تندرو در اصفهان در مقایسه با دیگر شهرهای جهان، قیمت مناسب بلیت، بهره‌وری مناسب ناوگان، ازدحام بیش از حد در ساعات اوج و هزینه اجرای نسبتا پایین می‌باشد. در ادامه دو سناریو که یکی مربوط به قبل از اجرای سامانه اتوبوس تندرو و دیگر پس از اجرای این خط می‌باشد، تعریف شده و با در نظر گرفتن شاخص‌های حمل‌ونقل پایدار پرتکرار مربوط به سامانه اتوبوس تندرو، به ارزیابی این سامانه از دو دیدگاه مالی و اقتصادی پرداخته می‌شود. نتایج نشان می‌دهد که اگر شاخص های اقتصادی از جمله آلودگی هوا، مصرف سوخت، زمان سفر و تصادفات را در نظر بگیریم، راه‌اندازی خط 1 اتوبوس تندرو شهر اصفهان کاملا توجیه‌پذیر و نسبت سود به هزینه بیش از 5/1 خواهد شد. در صورتی که از دید مالی به مسئله نگاه شود، یعنی فقط افزایش درآمد ناشی از افزایش مسافر در محاسبات وارد شود و شاخص های زمان سفر، تصادفات و آلودگی در تحلیل وارد نشود، با احتساب نرخ بلیت 300 تومان، نسبت سود به هزینه کوچک‌تر از 1 و پروژه توجیه‌ناپذیر خواهد بود ولی تنها با افزایش نرخ بلیت از 300 به 400 تومان، نسبت سود به هزینه در افق 15 ساله پروژه، بیش از 1 خواهد شد و راه اندازی پروژه برای سرمایه گذار منفعت خواهد داشت. کلیدواژه: اتوبوس تندرو، شاخص عملکردی، حمل‌ونقل پایدار، تحلیل سود- هزینه، اصفهان

ارتقاء امنیت وب با وف بومی