Skip to main content
SUPERVISOR
Meisam Akbarzadeh
میثم اکبرزاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mostafa Toghi
مصطفی طوقی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی حمل‌ونقل
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392

TITLE

Evaluation of pedestrian Corridors from Evacuation Perspective - Case study : Administrative Complex of Isfahan
Today, for some reasons such as life style, work and shortening the distance, human society lives most collectively and with high population density. Every day the number of old single - family houses is reduced and the number of apartments and towers is being added. An increase in the number of floors of building causes an increase in the number of people living in it, and thus increases the probability of error and incident - for example - fire. On the other hand evacuation of a large number of people from the narrow corridors and steps during a short period of time is unlikely. Therefore determining a safe and quick evacuation plan is of great importance. It is also obvious that investigating any matter requires real data about it. Meanwhile, obtaining real data in this field requires costly maneuvers and time consuming or it is hard to hold maneuvers in some places, and it is impossible to assess projects that have not been implemented yet. Hence in this study such as the majority of the present era studies soft wares and simulations are used. In this study at first different models and approaches used for simulation are introduced and discussed and then a software -based on these models - has been used. In order to asses purposes of this study, all threats and hazards were studied and in order to determine the most likely; experts in the field were polled. In the following seven scenarios commensurate with the possible risks were defined and were simulated in the software. Furthermore the sensitivity analysis on maximum foot and percentage of disabled people as two effective parameters were presented and compared. The results of this study, identifying six critical crossings have been calibrated using statistics data achieved from the first phase of comprehensive study of Isfahan traortation. Keywords: Crowd Evacuation, Risk assessment, Agent-Based Model, Software simulation
امروزه بشر به دلایلی همچون نوع زندگی، اشتغال و کوتاه نمودن فاصله ها، بیشتر به‌طور جمعی و با تراکم جمعیتی بالا زندگی می کند. هرروز از شمار خانه‌های قدیمی تک خانوار کاسته و بر تعداد آپارتمان ها و برج‌ها افزوده می شود. افزایش تعداد طبقات یک ساختمان باعث افزایش تعداد افراد ساکن در آن و درنتیجه افزایش احتمال خطا و بروز سانحه-مثلا آتش‌سوزی- می‌شود. از طرف دیگر خروج به‌موقع شمار زیاد افراد از راهرو و دستگاه پله های با عرض کم در زمان کوتاه امری غیرممکن به نظر می‌رسد. به همین دلیل بررسی چگونگی تخلیه ایمن و سریع از اهمیت زیادی برخوردار است. گردآوری داده های پیشینی رفتاری در این زمینه در مواردی غیرممکن و در مواردی پرهزینه و زمان‌بر است. درنتیجه پژوهش‌های مرتبط با موضوع تخلیه، ازجمله مطالعه حاضر، با شبیه‌سازی شرایط تخلیه، به تحلیل رفتارها و سناریوهای محتمل می‌پردازند. در این مطالعه ابتدا روش و مدل های مختلف مورد استفاده در شبیه سازی معرفی و بحث شده و سپس از نرم افزاری بر پایه‌ی یکی از این مدل ها استفاده‌شده است. سپس کلیه تهدیدات و مخاطرات برای مجموعه اداری شهر اصفهان بررسی‌شده و به‌منظور تعیین محتمل ترین آن‌ها از کارشناسان این حوزه نظرسنجی به‌عمل‌آمده است. در ادامه هفت سناریو متناسب با مخاطرات محتمل تر تعریف و در نرم افزار شبیه‌سازی‌شده است. همچنین تحلیل حساسیت سرعت حداکثر پیاده ها و درصد افراد کم توان به‌عنوان دو پارامتر تاثیرگذار بررسی و نتایج ارائه و مقایسه شده است. نتایج اصلی این پژوهش شامل شناسایی شش معبر بحرانی (گلوگاه در تخلیه) و تعیین مکان دقیق احداث یک خروجی جدید در ضلع شرقی مجموعه اداری شهر اصفهان است. کلمات کلیدی: 1- تخلیه اضطراری پیاده 2- مخاطره سنجی 3- مدل عامل مبنا 4- شبیه سازی نرم‌افزاری

ارتقاء امنیت وب با وف بومی