Skip to main content
SUPERVISOR
علیرضا عمادی (استاد مشاور) سیدحسین سقائیان نژاداصفهانی (استاد مشاور) حسین افضلی مهر (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed morteza Hoseini chalandari
سیدمرتضی حسینی چلندری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Evaluation of Suspended Load in Babolroud River and It's Effect on Estimation of Roughness Coefficient
This study investigates experimentally the effect of suspended load on the roughness coefficient in a gravel bed river located at the northern Iran. The experiments were carried out during March and April when the suspended load is active in the river. After selecting three suitable reaches and ten cross sections to collect data, the velocity profiles, particle size characteristics and suspended load were measured simultaneously. The log law along with the boundary-layer characteristics methods were applied to determine shear velocity and roughness coefficient. The results revealed that the log law may apply under suspended load condition, however, its elements such as shear velocity and von Karman constant are not fixed and change based on flow conditions. The von Karman Constant decreases with the increase of suspended load and reaches 0.3 which is considerable under the Keywords: Gravel-bed river, suspended load, von Karman constant, roughness coefficient, Babolroud
این مطالعه به بررسی اثر تجربی بار معلق بر ضریب زبری در رودخانه بابلرود با بستر شنی واقع در شمال ایران می پردازد. آزمایش انجام شده در طول ماه های مارس و آوریل انجام شد که رودخانه دارای بار معلق بوده است. پس از انتخاب سه بازه مناسب و ده مقطع برای جمع آوری اطلاعات، پروفیل سرعت، ویژگی های اندازه ذرات و بار معلق به طور همزمان اندازه گیری شد. قانون لگاریتمی همراه با مشخصات روش لایه مرزی برای تعیین سرعت برشی و ضریب زبری استفاده شد. نتایج نشان می دهد که قانون لگاریتمی می تواند تحت شرایط بار معلق اعمال شود، هر چند پارامترهایی مانند سرعت برشی و ثابت ون کارمن ثابت نیست و بر اساس شرایط جریان تغییر می کند. ثابت ون کارمن با افزایش بار معلق ممکن است تا 3/0 کاهش یابد و در صورتی که در مراجع این ثابت 4/0 می باشد. همچنین، از روش مشخصات لایه مرزی می توان براساس شکل پروفیل سرعت، به برآورد بهتری از سرعت برشی و ضریب زبری رسید. به دلیل تغییر ضخامت ناحیه لگاریتمی پروفیل سرعت جریان، ثابت ون کارمن نمی تواند جهانی باشد و باعث عدم پیش بینی ضریب زبری در شرایط وجود بار معلق می شود. می توان به جای استفاده از قانون لگاریتمی در برآورد ضریب زبری از قانون نقصان سرعت، که ثابت ون کارمن تحت شرایط ناپایدار با استفاده از داده های لایه بیرونی است استفاده کرد. کلمات کلیدی: کلمات کلیدی: رودخانه شنی، بار معلق، ثابت ون کارمن، ضریب زبری و بابل رود

ارتقاء امنیت وب با وف بومی