Skip to main content
SUPERVISOR
شمس اله عبداله پور (استاد مشاور) مرتضی صادقی (استاد راهنما) عباس همت (استاد مشاور)
 
STUDENT
Reza Mirzazadeh
رضا میرزازاده

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Evalution of Tractive Performance of ITM 800 and Sepahan 804 Tractors during Plowing Operation with Mouldboard Plow
Due to population growth, limited water resources, fossil fuels and needs for agricultural production, the necessity of agricultural mechanization is increasing, especially in developing countries. The primary objective of the operating agricultural tractors, especially those in middle to high ranges of power, is producing of drawbar power. Since, the tractor engine and power transmission system efficiencies are almost constant and less affected by the tractor working conditions, any improvement in total efficiency of these tractors will be achieved by increasing the tractive efficiency. So, the most important purpose in designing farm tractors, especially those having the medium to high power ranges, is enhancing their maximum drawbar power (tractive power). In this study, the field performance of two middle power tractors, namely as the ITM 800 (a product of Iran-Tabriz tractor manufacturing company) and Sepahan 804 (an imported product of Sepahan tractor company), respectively having power of 82 and 80 hp was investigated during plowing with a 3-bottom Massey Ferguson mouldboard plow. The objectives of the present project included: 1) evaluation and comparing the power delivery efficiency, tractive efficiency, fuel consumption and specific fuel consumption of the tested tractors affected by the tractor type and tires ballasting, and 2) evaluation and comparing performance of the tractors in 2WD and 4WD modes for different levels of draft forces in moderate and deep plowing conditions. The experiments were performed in split-plot factorial in randomized complete block design with three replicates. Treatments included two tractors operated in 2WD and 4WD modes, both in two axle load situations (standard and ballasted axle load), and loaded in moderate and deep plowing conditions. Results indicated that, there were no significant difference in draft force for the tested tractors, but Sepahan 804 had more slip with respect to ITM 800 (16% in average). The average of fuel consumption for Sepahan 804 was 14% less than the corresponding value for ITM 800. However, regarding the specific fuel consumption, which is more valuable in comparing of tractors performance, no significant difference was observed. Although, the average tractive performance of ITM 800 was 5.6% more than one for Sepahan 804, there was no significant difference between them in power delivery efficiency. Ballasting reduced the average slip by 8.5%, and increased the draft force by 6%. Also, through ballasting the tractors, the average fuel consumption decreased by 8.5%, showing the necessity of suitable ballast in tillage operation, especially in deeper plowing. The 4WD mode obviously decreased the slip average (52%), and increased the average of draft (17.5%). Also, engaging the front axle increased the tractive efficiency by amount of 19.2%. In spite of 60% increase in the produced draft force, the average slip was increased 49%, as the plowing
با رشد روزافزون جمعیت، محدودیت منابع آبی و سوخت های فسیلی و نیاز فزاینده به افزایش بازده تولید محصولات کشاورزی، اهمیت مکانیزه کردن کشاورزی به خصوص در کشورهای در حال توسعه ابعاد گسترده تری می یابد. هدف اولیه از به کار گیری تراکتورهای کشاورزی، به ویژه آن هایی که در محدوده ی توان متوسط به بالا قرار دارند، استفاده از توان مال بندی آن ها می باشد. از آن جا که در یک تراکتور بازده موتور و بازده سیستم انتقال توان تقریباً مقادیر ثابتی بوده و کم تر تحت تأثیر شرایط کاری تراکتور قرار می گیرند، هر گونه افزایش در بازده کل تراکتور از طریق افزایش در بازده کششی قابل حصول می باشد. بنابراین مهم ترین هدف در مورد تراکتورهای کشاورزی و به خصوص تراکتورهایی که در محدوده ی متوسط تا بالای توان قرار دارند، به کارگیری آن ها در حداکثر توان مال بندی (توان کششی) می باشد. در این تحقیق، عملکرد مزرعه ای تراکتورهای 800 ITM محصول تولیدی شرکت تراکتورسازی ایران-تبریز و سپاهان 804 محصول وارداتی شرکت تراکتورسازی سپاهان که هر دو از تراکتورهای با توان متوسط (به ترتیب 82 و 80 اسب بخار) می باشند، در اجرای شخم با یک گاوآهن برگردان دار مسی فرگوسن سه خیشه مورد مطالعه قرار گرفت. اهداف انجام این پروژه عبارت بودند از: 1) ارزیابی و مقایسه ی بازده توان تولیدی، بازده کششی، مصرف سوخت و مصرف ویژه سوخت تحت تأثیر نوع تراکتور و سنگین کردن تایرها و 2) ارزیابی و مقایسه ی عملکرد کششی تراکتورها در دو حالت WD2 و WD4 برای سطوح مختلف نیروی کششی در اجرای شخم متوسط و عمیق. آزمایش ها به صورت اسپلیت – فاکتوریل در قالب طرح بلوک های کامل تصادفی و در سه تکرار انجام شدند. تیمارها شامل دو نوع تراکتور به عنوان عامل اصلی و تعداد اکسل محرک در دو وضعیت WD2 و WD4، بار محوری در دو سطح بار محوری استاندارد و سنگین شده با وزنه و عمق شخم در دو سطح متوسط و عمیق به عنوان عوامل فرعی بودند. نتایج نشان داد که تراکتورهای مورد مطالعه از نظر تولید کشش تفاوت معنی داری با هم نداشتند، ولی تراکتور سپاهان 804 دچار لغزش بیشتری (به طور میانگین 16 درصد) نسبت به تراکتور 800 ITM بود. میانگین مصرف سوخت تراکتور سپاهان 804 ، 14 درصد کمتر از تراکتور 800 ITM بود، اما در مورد مقادیر مصرف ویژه سوخت که اعتبار بیشتری در مقایسه ی عملکرد مصرف سوخت دارد، اختلاف معنی داری بین دو تراکتور مشاهده نشد. با وجود این که میانگین بازده کششی تراکتور 800 ITM، 6/5 درصد بیشتر از تراکتور سپاهان 804 بود، اختلاف معنی داری بین بازده توان تولیدی دو تراکتور مشاهده نشد. بالاست کردن به طور میانگین 5/8 درصد لغزش را کاهش داد و باعث افزایش 6 درصدی در مقادیر کشش تولیدی شد. آن چه در این تحقیق در رابطه با بالاست حائز اهمیت بود، کاهش 5/8 درصدی میانگین مصرف سوخت بود که لزوم اعمال بالاست مناسب در اجرای عملیات خاک ورزی و بویژه در شخم های عمیق تر را می رساند. محرک نمودن چهار چرخ باعث کاهش چشمگیر میانگین لغزش (52 درصد) و افزایش میانگین کشش تولیدی (5/17 درصد) شد. محرک نمودن اکسل جلو همچنین باعث افزایش میانگین بازده کششی به میزان 2/19 درصد شد. افزایش عمق شخم از 20 به 30 سانتی متر، با وجود این که باعث افزایش 60 درصدی در کشش تولیدی شد، افزایش 49

ارتقاء امنیت وب با وف بومی