Skip to main content
SUPERVISOR
Zohreh Kashkouli,Momene Ghadiri Modarres
زهره کشکولی (استاد راهنما) مومنه قدیری مدرس (استاد مشاور)
 
STUDENT
Hoori Khojandi
حوری خوژندی

FACULTY - DEPARTMENT

مرکز زبان
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

An Examination of the Relationship among Teacher-Student Interaction, Willingness to Communicate, Anti-Ought to Self, Socio-economic Status,and Language Achievement among Iranian EFL Learners
This research was an attempt to investigate the relationship among teacher–student interaction (TSIn), student’s socio-economic status (SES), willingness to communicate (WTC), anti-ought to self (AO), and language achievement (LA). To fulfill the research objectives, a quantitative approach was employed. The participants of the current study were 1076 undergraduate students (male and female) randomly selected from among students of different majors in Isfahan University of Technology, Isfahan University of Medical Sciences, and University of Isfahan. To collect the data, the participants were asked to complete a questionnaire which was a combination of the Questionnaire on Teacher Interaction (QTI), WTC questionnaire (MacIntyre, Baker, Clement, Conord, 2001), and Anti-Ought to self questionnaire (Liu Thompson, 2018) as well as students’ socio-economic status information. Also a Language Achievement Test was used to assess the participants’ success or failure in language achievement. For data analysis, SEM and AMOS statistical techniques were used. Utilizing SEM, two multiple group structural equation models, once with considering students’ test scores and once without taking into consideration test scores, were conducted. Then goodness of fit indices was checked in six steps by applying Maximum Likelihood (ML) and Bootstrap methods. In general, the results of the study are as follows: TSIn was directly and indirectly related to WTC; the relationship between TSIn and AO was accepted; there was a significant relationship between AO and WTC. With regards to the relationships between SES and other variables, only the direct and positive relationship between SES and WTC as well as SES and LA were confirmed. The findings pertaining to the relations of SES, TSIn, WTC and AO with LA indicated that all variables, except TSIn, were related to the students’ success in LA. However, the relationship between AO and LA was negative, that is, if AO increases, LA will decreased, which was contrary to the results of the previous studies. At the end, the suggestions for the future research studies were presented and some pedagogical implications were discussed. Keywords: Teacher-student interaction; Willingness to communicate; Anti-ought to self; Socio-economic status; Language achievement
این تحقیق تلاشی در راستای مطالعه و درکرابطه میان تعامل استاد با دانشجو، تمایل به برقراری ارتباط، خود-نباید، موقعیت اجتماعی- اقتصادی و یادگیری زبان در میان زیان آموزان ایرانی بود. برای دستیابی به اهداف تحقیق، رویکرد کمیتی اتخاذ شد. بدین منظور، جامعه آماری متشکل از 1076 دانشجوی دوره ی لیسانس رشته های مختلف از دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و دانشگاه اصفهان به صورت کاملا" تصادفی فراهم شده است.در جهت جمع آوری داده های مورد نیاز، ابزار مورد استفاده پرسشنامه ای بود که خود تلفیقی از سه پرسشنامه تعامل استاد و دانشجو (QTI)، پرسشنامه تمایل به برقراری ارتباط بر اساس کار (MacIntyre, Baker, Clement, and Conord (2001) و پرسشنامه خود-نباید بر اساس کار (Liu Thompson, 2018) و همچنین اطلاعات مربوط به موقعیت اجتماعی- اقتصادی دانشجویان می باشد. به علاوه برای ارزیابی میزان یادگیری زبان دانشجویان از یک آزمون دستاورد زبانی استفاده شد. برای تحلیل داده های جمع آوری شده، روش مدلسازی معادلات ساختاری و همچنین نرم افزار تحلیل آماری AMOS به کار گرفته شد که با استفاده از این روش ها، دو مدل معادلات ساختاری گروه های چندگانه یکبار بدون در نظر گرفتن نمرات آزمون و یکبار با در نظر گرفتن نمرات، با استفاده از روش ماکسیمم درستنمایی و بوت استرپ در 6 مرحله برازش داده شدند. نتایج حاصل شده از پژوهش مذکور عبارتند از: تعامل استاد با دانشجو به صورت مستقیم و غیر مستقیم با میزان تمایل دانشجوبان به برقراری ارتباط در رابطه بود، رابطه تعامل استاد با دانشجویان و میزان خود-نباید آنها تایید شد، و رابطه معناداری بین خود-نباید دانشجویان و میزان تمایل آنها به برقراری ارتباط وجود داشت . در خصوص رابطه موقعیت اجتماعی- اقتصادی با سایر متغییرهای نامبرده، نتایج حاکی از آن است که رابطه ای مستقیم و افزایشی میان این عامل با میزان تمایل دانشجویان به برقراری ارتباط و یادگیری زبان وجود دارد. یافته های مربوط به بررسی رابطه متغیرهایی از قبیل موقعیت اجتماعی- اقتصادی اجتماعی ، تعامل استاد با دانشجو ، تمایل به برقراری ارتباط و خود-نباید با میزان یادگیری زبان نشان داد که به غیر از متغیر تعامل ارتباط با دانشجو، رابطه مابقی متغیرها با یادگیری زبان تایید شده است .در حالی که رابطه خود-نباید بر یادگیری زبان کاهشی و ضعیف گزارش شده است ، بدین معنا که با افزایش میزان خود-نباید میزان یادگیری زبان نیز کاهش می یابد که این در تناقص با نتایج به دست آمده از مطالعات قبلی است . در آخر پیشنهاداتی برای پژوهش های آینده ارائه شد و کاربردهای آموزشی این تحقیق مورد بحث قرار گرفت. کلید واژگان: تعامل استاد با دانشجو، تمایل به برقراری ارتباط، خود-نباید، موقعیت اجتماعی- اقتصادی، یادگیری زبان.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی