Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Mehdi Abtahi Forooshani,Reza Khodadadi,Kiachehr Behfarnia
سیدمهدی ابطحی فروشانی (استاد راهنما) رضا خدادادی (استاد مشاور) کیاچهر بهفرنیا (استاد راهنما)
 
STUDENT
Seyed Ahmad Reza Hoseinzade Hejazi
سیداحمدرضا حسین زاده حجازی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1387

TITLE

Experimental Study of Durability of Pervious Concrete
Portland cement pervious concrete (PCPC) is one of the many kinds of concrete. PCPC mixture has no or a little (0%-20%) fine aggregate. The main specification of this kind of concrete is the high permeability of it because of its connected void structure with void content of 15%-30% (ACI Committee 522). The most important advantage of PCPC is controlling storm-water pollution at the source, controlling storm-water runoff, reducing tyre spray and reducing hydroplaning. One of the applications of PCPC is in pavements. Low compressive strength of PCPC is one of the disadvantages of PCPC. For this reason, pervious concrete pavement is used in low traffic areas such as parking lots, sidewalks and other paved areas. On other hand there is no enough study on sulfate attack on PCPC and this subject is mentioned in ACI522R. Due to pavement application of PCPC, it seems that scrutiny of sulfate attack is very important. By using a method similar to ASTM C1012 durability of PCPC in magnesium sulfate solution was measured. For mixture design, ACI211.3R method was used. This report explained selecting proportion of materials for zero slump concretes. The work was aimed at studying the effects of various factors including fibre content, silica fume content and w/c ratio of PCPC samples. A mechanism was handled to measuring permeability. It was based on falling head of water on pervious concrete and by using Darcy equation k (permeability coefficient) was calculated. The obtained results show that the application of polypropylene fibres in pervious concrete will statistically increase the compressive strength and durability considerably and using silica fume in PCPC decrease them. Using 0.9 Kg/m 3 polypropylene fibers in pervious concrete mixture improved compressive strength 25.88%. But adding 1.5 kg/m 3 cause inverse effect. Polypropylene fibers in pervious concrete author rising void content and permeability. Also usage of silica fume in pervious concrete mixture has similar effect. By increasing permeability, intensity of destruction in magnesium sulfate was more. Insofar as specimens were included 10% silica fume was destructed completely at the end of period of 135 days. Also by attack of sulfate ion to C-S-H and creation of M-S-H in attendance of silica fume, the weakness was occurred in pervious concrete intently. Only the mixture was included 0.9 kg/m 3 polypropylene fibers has compressive strength at the end of 180days period. Decay of PCPC started from corners and extended to other points by creation of cracks. In other hand by increasing density of magnesium sulfate solution from 5% to 10%, a reduction was occurred in durability of pervious concrete. And durability of specimens was declined by elapsing time from 90 days to 135 and 180 days. Another outcome of this research is bad effect of superplasticizer to pervious concrete. .
با توجه به اهمیت حمل ونقل در جهان امروز و استفاده از مصالح نوین در زیرساخت های حمل و نقل جاده ای، دریایی، هوایی و ریلی، تحقیق در این زمینه مورد توجه است. روسازی ها شامل دو دسته صلب و انعطاف پذیر هستند. نمونه روسازی های انعطاف پذیر، روسازی های آسفالتی و نمونه روسازی های صلب، روسازی های بتنی است. بتن متخلخل (Pervious Concrete) یکی از انواع روسازی های صلب می باشد. مهمترین مزیت آن توانایی عبور آب از آن است که باعث برگشت آب به منابع زیرزمینی و همچنین جلوگیری از جاری شدن رواناب بر روی سطح جاده می گردد. در این نوع بتن از مصالح ریز دانه در طرح اختلاط آن استفاده نمی گردد و به همین خاطر تخلخل نسبتا بالایی دارد که باعث عبور سریع آب از آن می گردد. بتن متخلخل از نظر زیست محیطی مزایای فراوانی دارد که امروزه توجه خاصی به آن شده است. علیرغم مزایای فراوان بتن متخلخل مقاومت فشاری پایین این نوع بتن یکی از معایب آن است. هم چنین تا قبل از انجام این پژوهش تحقیقی راجع به دوام این نوع بتن در محیط های سولفاتی مشاهده نگردید. در این تحقیق سعی شده است با انجام یک سری مطالعات آزمایشگاهی اثر نسبت های آب به سیمان مختلف و هم چنین افزودن ماده پوزولانی میکروسیلیس و الیاف پلی پروپیلن به تنهایی و توأماً با مقادیر مختلف بر خصوصیت مقاومت فشاری بتن متخلخل بررسی شود. در این تحقیق هم چنین با ساخت یک وسیله آزمایشگاهی، میزان گذردهی و نفوذ پذیری انواع طرح اختلاط و پارامترهای موثر بر آن اندازه گیری گردید. هم چنین دوام در محلول 5% و 10% سولفات منیزیم با طول دوره 90، 135 و 180 روز با اندازه گیری مقاومت، وزن و بررسی کیفی نمونه ها، تحت آزمایش قرار گرفت. بر اساس نتایج بدست آمده از انجام آزمایشات مشخص گردید که نسبت آب به سیمان بهینه ای برای این نوع بتن وجود دارد. همچنین مشاهده گردید که افزودن فوق روان کننده باعث عدم یکنواختی این نوع بتن خواهد گردید و افزودن الیاف تا مقدار مشخصی باعث افزایش مقاومت فشاری بتن می گردد. نتایج بدست آمده نشان دهنده این موضوع بود که افزودن الیاف پلی پروپیلن باعث افزایش تخلخل و بالطبع توان گذردهی و نفوذپذیری بالاتر بتن می گردد. هم چنین با افزایش غلظت محلول سولفات و زمان غوطه وری شدت خرابی ها در نمونه ها بیشتر می گردد. استفاده از میکروسیلیس در بهبود دوام اثر معکوس و افزودن 9/0 کیلوگرم در مترمکعب الیاف پلی پروپیلن به مخلوط بتنی باعث بهبود دوام در محیط سولفاتی گردید. در این پایان نامه نتایج مطالعات آزمایشگاهی فوق الذکر در قالب جداول و نمودارهای مربوطه ارائه شده است. کلمات کلیدی: بتن متخلخل، دوام، نفوذپذیری، الیاف پلی پروپیلن، حمله سولفات

ارتقاء امنیت وب با وف بومی