Skip to main content
SUPERVISOR
Mohsen Esfahanian,Saleh Akbarzadeh
محسن اصفهانیان (استاد راهنما) صالح اکبرزاده (استاد راهنما)
 
STUDENT
Behnam Azami
بهنام اعظمی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Experimental Study of the Effect of Surface Texturing on the Tribological Performance of Levels in Line and Point Contact in a Mixed Lubrication Regime
Wear and friction phenomenon is one of the major problems that the industry has faced for many years. So far, several solutions have been proposed to mitigate this problem. One of them is surface texturing, for which there are various methods. Since that the use of laser is rapidly flourishing in different technologies in this research laser technology has been employed to make dimples on the contacting surfaces.this. In this thesis, an experimental study of the effect of laser surface texturing on the wear and frictional behavior of the running-in period on the ST37 steel discs in line and point contact in the mixed lubrication regime has been investigated. The ISO VG-68 hydraulic lubricant has been used with a viscosity of 68 cSt. There are two inputs for this experimental study; sliding speed and the applied load. It was observed that the duration of running-in is about 100m after which the friction coefficient stabilizes. It was observed that applying surface textures improves the tribological performance of the mechanical elements. The friction coefficient decreases between 12% and 23% and the wear rate decreases by more than 50% depending on the operating conditions. It was also observed that an increase in the sliding speed results in an increase in the film thickness and therefore the friction coefficient decreases. Increasing the applied load, results in an increase in the friction force but in the mixed lubrication regime the friction coefficient decreases. Keywords: Wear, Frictional coefficient, Surface texturing, Tribology, running-in period.
پدیده سایش و اصطکاک از معضلات مهمی است که صنعت سال‌هاست با آن مواجه است. تا به‌حال راه‌کارهای مختلفی برای رفع این مشکل ارائه شده‌است. یکی از آن ها الگودهی سطح می‌باشد که برای این امر نیز روش‌های مختلفی ارائه شده‌است. از آن جا که استفاده از لیزر سریع‌تر و دقیق‌تر بوده‌است، از این روش بیش تر در پژوهش‌ها استفاده می‌شود. در این پژوهش به بررسی تجربی اثر بافت سطح لیزری بر رفتار سایشی و اصطکاکی دوره گذرا بر‌روی دیسک‌هایی از جنس فولاد ST37 در تماس خطی و نقطه‌ای در رژیم روان‌کاری مخلوط پرداخته شده‌است. از روان‌کار روغن هیدرولیک ISO VG-68 با گران روی 68cSt استفاده شده ‌است. در این پژوهش دو پارامتر ورودی سرعت خطی و بار عمودی متغیر بودند. در این بررسی نمودار ضریب اصطکاک برحسب مسافت پس از طی مسافت 100متر تقریبا ثابت می‌شود. مشاهده شد که اعمال بافت سطح عملکرد تریبولوژی قطعات مکانیکی را بهبود می‌بخشد؛ همچنین با بررسی‌های صورت گرفته برای هر چهارحالت مشخص گردید که با افزایش سرعت خطی، افزایش ضخامت لایه روان‌کار و درنتیجه آن کاهش ضریب اصطکاک مشاهده شده‌است و افزایش بار اعمالی افزایش نیروی اصطکاک را نتیجه می‌دهد اما در رژیم روان‌کاری مخلوط ضریب اصطکاک کاهش می‌یابد. با مقایسه نتایج بین دیسک‌های الگودهی شده و صیقلی مشخص شد که میزان ضریب اصطکاک بین 12 تا 23 درصد و میزان سایش تقریبا بیش از 50 درصد کاهش یافته‌است. کلمات کلیدی: سایش، ضریب اصطکاک، الگودهی سطح، تریبولوژی، دوره گذرا

ارتقاء امنیت وب با وف بومی