Skip to main content
SUPERVISOR
Nafiseh Soltanizadeh,Mohamad sadegh Ebrahimi,Amirmozafar Amini
نفیسه سلطانی زاده (استاد مشاور) محمدصادق ابراهیمی کوه بنه (استاد راهنما) امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ala Azdoo
آلاء آزدو

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Factors affecting decision making of Istahan citizens in buying healthy poultry- with an emphasiz on their attitude
Population increase and limitation of resources such as water, soil and energy has made man to put more pressure on manufacturing for food supplies and for food increase use contaminators chemical fertilizers and many drugs and antibiotics. Overuse of these chemical resources in agriculture section and misuse of kinds of hormones and antibiotics in livestock and birds to increase agricultural products causes many diseases like drug resistance and environmental problems. Various factors affect the consumers` choice in making the healthy food choice which more knowledge about them can help the politicians and authorities to raise the society`s majority health and protect the environment. In this study, the effective factors on making the choice about purchase of healthy chicken of Isfahan citizens is examined. the population research was the Isfahan citizens (N=2243249). The methodology was analytic-descriptive and the majority of data was collected through the questionnaire. The validity of the questionnaire content was confirmed by the specialists and for reliability the Cronbach Alpha coefficient (more than 7.0) was used which indicated the reliability of the measure device. The sample volume was determined by Cochran formula and multi-step sampling method was employed with proper selection so that the society was n=268. For analyzing the data descriptive and inferential statistics like frequency percentage, mean, Kruskal-Wallis test and Mann-Whitney , Pearson and Spearman correlation coefficient, and also practical analysis and logistic Regression were used. According to the conclusions of Pearson and Spearman test, the effective factors on peoples` choice that can be mentioned are awareness element, gender, price and the chicken apparent features. The effective factors on peoples` attitude included gender, education, awareness, fair price, the sales person traits and the distribution place. The regression conclusions indicate that the dependent variable, that is view are affected by the sales person advice, social network, family and the place. The sum of these variables indicated between 37 to 50 percent of the dependent variable of attitude. Keywords : attitude, purpose, awareness, healthy product.
افزایش جمعیت و محدودیت منابع تولید مانند آب، خاک و انرژی، بشر را مجبور کرده که برای تأمین مواد غذایی خود برنهاده های تولید فشار بیشتری وارد نماید و برای افزایش مواد غذایی، از سموم، کودهای شیمیایی و انواع داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها استفاده کند. استفاده بیش‌ازحد از این نهاده‌های شیمیایی در بخش زراعت و همچنین استفاده نادرست از انواع هورمون‌ها و آنتی‌بیوتیک‌ها در بخش دام و طیور برای افزایش تولید محصولات کشاورزی، باعث افزایش انواع بیماری‌ها مانند مقاومت دارویی و مشکلات زیست‌محیطی شده است. عوامل متعددی بر انتخاب مصرف‌کنندگان در انتخاب محصولات سالم مؤثر هستند که شناخت هر چه بیشتر این عوامل و تأثیر آن‌ها بر خرید می‌تواند به سیاست‌گذاران و متولیان در جهت ارتقای سلامت آحاد جامعه و حفاظت از محیط‌زیست کمک کند. در این تحقیق به بررسی عوامل مؤثر بر تصمیم‌گیری و خرید مرغ سالم در شهروندان اصفهانی با تأکید بر نقش نگرش پرداخته ‌شده است. جامعه آماری این تحقیق، شهروندان بالای هجده سال اصفهانی می باشند. روش تحقیق در این مطالعه توصیفی و تحلیلی است و بخش عمده ای از داده‌های مورد استفاده از طریق تکمیل پرسشنامه بوده است. روایی محتوایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان تائید و جهت تعیین پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد (بالای 7/0) که نشان از پایا بودن ابزار اندازه‌گیری بود. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران تعیین و روش نمونه‌گیری چندمرحله‌ای با انتساب متناسب بهره گرفته شد به‌طوری‌که جامعه آماری 268 نفر از شهروندان اصفهانی تعیین گردید. جهت تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از آماره‌های توصیفی و استنباطی نظیر درصد فراوانی، میانگین، آزمون کروسکال، من ویتنی، ضریب همبستگی اسپیرمن و پیرسون و همچنین از تحلیل عاملی و رگرسیون استفاده گردید. طبق نتایج حاصل از آزمون اسپیرمن و پیرسون از عوامل اثرگذار بر روی تصمیم‌گیری افراد می توان به مؤلفه آگاهی، جنسیت، قیمت و خصوصیات ظاهری مرغ اشاره کرد. عوامل مؤثر بر نگرش افراد شامل جنسیت افراد، تحصیلات، آگاهی، قیمت مناسب، ویژگی فروشنده، ویژگی مکان عرضه بود. نتایج رگرسیون بیانگر آن است که متغیر وابسته یعنی نگرش افراد متأثر از توصیه فروشنده، شبکه‌های مجازی، خانواده و ویژگی مکان عرضه می باشد. مجموع این متغیرها بین 37 الی 50 درصد از تغییرات متغیر وابسته را تبیین کردند. . کلیدواژه‌ها: نگرش، قصد، آگاهی، محصول سالم

ارتقاء امنیت وب با وف بومی

100%