Skip to main content
SUPERVISOR
Mohsen DavazdahEmami,Mehdi Moallem
محسن دوازده امامی (استاد مشاور) مهدی معلم (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammadbagher Aghashahi
محمدباقر آقاشاهی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1392
: Temperature profile is one of the most important factors which can be used to predict remaining lifetime and fault progress of electrical machines. Machine lifetime depends on insulation lifetime whichbasicallydepends on temperature. Torque and power density of machine depends on current density, too. Losses and temperature are limitting factors of current density in electrical machines. Thermal analysis is a tool for machine cooling design, optimization and also can be used forfault diagnosis in electrical machines. One of the most frequent faults that occur in an electric machine is stator winding fault. Thiskind of fault is made by stator windings’ insulation breakdown due to over voltage, temperature stress, etc. Induced voltage in shorted tur ns causeslarge circulating current which makes high loss and heatin fault region. So, temperature profile on motor frame can be used as a measure of fault diagnosis of stator winding faults. In this thesis, in order to obtain temperature profile on motor frame, a coupled electromagnetic-thermal model is used.This profile iscomputed for differentstates such as healthy motor and motor with electrical faults (inter-turn short circuit fault, phase-to-phase and phase-to-ground fault)and compared with healthy motor. By comparison of simulation results,it is concluded that temperature profile for each fault is different from other types. So, with analysis of obtained profiles,fault type can be identified. Artificial neural network is used for detection of faults by extracted features from temperature profiles. Analysis of the results shows that standard deviation statistical parameter increases as fault severity rises. So, this parameter is used as an index for determination of fault severity. Keywords: thermal analysis, fault diagnosis, stator winding fault,temperature profile, artificial neural network
پروفیل حرارتی، یکی از مهم‌ترینابزارهایی است که می‌توان از آن برای تخمین طول‌عمر باقیمانده و پیشرفت خطای ماشین‌های الکتریکی استفاده کرد. طول عمر ماشین به طول عمر عایق و طول عمر عایق عمدتاً به دما وابسته است. چگالی توان و گشتاور ماشین نیز به چگالی جریان بستگی دارد. عامل محدودکننده چگالی جریان در ماشین های الکتریکی، تلفات و به تبع آن درجه حرارت ماشین است. آنالیز حرارتی ابزاری است که علاوه بر طراحی خنک‌کننده و بهینه‌سازی، جهت تشخیص خطا در ماشین‌های الکتریکی نیز می‌توان از آن استفاده کرد. یکی از متداول ترین خطاهایی که در ماشین الکتریکی رخ می دهد، خطای سیم پیچی استاتور است. عامل به وجود آورنده این نوع خطا، شکست عایقی سیم پیچی استاتور در اثر اضافه ولتاژ، استرس دما،استرس مکانیکی و غیرهاست. ولتاژ القایی در حلقه های اتصال کوتاه شده باعث ایجاد یک جریان گردشی شدید شده که تلفات و گرمای زیادی را در ناحیه خطا ایجاد می کند؛ بنابراین از پروفیل حرارتی روی بدنه موتور می‌توان به‌عنوان ابزاری جهت تشخیص خطا در سیم‌پیچی استاتور استفاده کرد. در این پایان نامه جهت بدست آوردن پروفیل حرارتی روی بدنه موتور از مدل به هم پیوسته الکترومغناطیسی- حرارتی استفاده می‌شود. این پروفیل برای حالت های مختلف اعم از موتور سالم و موتور دارای خطای الکتریکی (خطای اتصال کوتاه حلقه، فاز به فاز و فاز به زمین) محاسبه و با پروفیل مربوط به موتور سالم مقایسه می شوند. مقایسه نتایج به‌دست‌آمده نشان می دهد که پروفیل مربوط به هر خطا با خطاهای دیگر متفاوت است؛ بنابراین با آنالیز پروفیل های به‌دست‌آمده می‌توان نوع خطا را تشخیص داد. تشخیص خطاهای فوق به کمک ویژگی های استخراج‌شده از پروفیل حرارتی و شبکه عصبی مصنوعی انجام می شود.تجزیه و تحلیل نتایج نشان می‌دهد که پارامتر آماری انحراف معیار با افزایش شدت خطا، افزایش می یابد؛بنابراین از این پارامتر به عنوان شاخص برای تعیین شدت خطا استفاده می‌شود. کلمات کلیدی: 1- آنالیز حرارتی 2-تشخیص خطا 3–خطای سیم‌پیچی استاتور 4- پروفیل حرارتی 5- شبکه عصبی مصنوعی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی