Skip to main content
SUPERVISOR
Mahmoud Kadkhodaei,Mohamad Reza Tavakoli nejad
محمود کدخدایی الیادرانی (استاد راهنما) محمدرضا توکلی نژاد (استاد مشاور)
 
STUDENT
Pardis Narenjkar
پردیس نارنج کار

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1396
More than 60% of the energy produced in the world is lost as heat, and about 90% of this heat is at low temperatures (below 200 °C). Given this waste of energy, any activity in the field of exploiting, reusing and converting it to other forms of energy is beneficial and valuable. Shape Memory Alloy heat engines convert low-temperature thermal energy into mechanical one. The operation of these engines depends on differences between the recoverable force generated at a high temperature (austenite phase) and the force as a result of deformation at a low temperature (martensite phase). Loading and unloading rates in heat engines are higher than quasi-static conditions. During the operation of these engines, some of the material properties also change as the sample’s temperature changes; therefore, the rate of loading and unloading directly affects the transformation kinetic of shape memory alloys. These conditions necessitate fully thermomechanical coupled models to study the thermodynamic behavior of these engines. To date, no comprehensive effort has been conducted on the theoretical study of the thermomechanical behavior and the efficiency of these engines. For this purpose, in this study, a fully-coupled thermomechanical model for analyzing shape memory alloy heat engines has been presented for the wire-shaped samples under tensile loads, in which the effect of temperature, stress and solid-state transformation have been considered. The model obtained in this study is able to analyze the behavior of these engines and to investigate various output parameters, including changes in stress, strain, temperature, output work, torque, power and efficiency under different conditions corresponding to three specific charactristics (i.e. transformation temperatures, Young's modulus of solid phases and critical transformation stresses), the surrounding environmental conditions (e.g. the type and temperature of hot and cold sources) and the structure of the heat engine (e.g. engine dimensions and number of the crancks). The properties of the Nickel Titanium have been used to numerically implement the present model in MATLAB software. By evaluating the influence of three aforementioned categories of arameters, a general model is presented to determine optimum operation conditions in order to extract the highest efficiency and output power. Keywords: Heat engine, Shape Memory Alloy, thermomechanics, Nickel Titanium, efficiency, output power
بیش از 60? انرژی تولیدشده در جهان به‌صورت گرما از دست می‌رود و تقریباً 90? از این گرما دارای دمای پایین (زیر 200 درجه سانتی‌گراد) است. با توجه به چنین میزان هدر رفت انرژی، هرگونه فعالیت درزمینه‌ی بهره برداری و استفاده ی مجدد از آن و تبدیل به اشکال دیگر انرژی سودمند و ارزنده است. موتورهای حرارتی آلیاژ حافظه‌دار [1] انرژی حرارتی دماپایین را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. اساس کار این موتورها بر مبنای تفاوت میان نیروی بازیابی ایجادشده در دمای بالا (فاز آستنیت) و نیروی تغییر شکل در دمای پایین (فاز مارتنزیت) است. نرخ بارگذاری و باربرداری در موتورهای حرارتی، بالاتر از حالت شبه‌استاتیکی است. حین عملکرد این موتورها با تغییر دمای نمونه، برخی از خصایص ماده نیز تغییر می‌کنند؛ لذا نرخ اعمال یا حذف بار مستقیماً بر رفتار سینتیکی استحاله‌ی آلیاژهای حافظه‌دار مؤثر است. این شرایط باعث می‌شود که برای مطالعه‌ی رفتار ترمودینامیکی این موتورها نیاز به مدل‌های کاملاً کوپله‌ی ترمومکانیکی باشد. تا به امروز مطالعات عمیق و جامعی در مورد بررسی نظری رفتار ترمومکانیکی کوپله‌ی این موتورها به همراه محاسبه‌ی بازده‌ی آن‌ها صورت نگرفته است. برای این منظور، در این پژوهش، ابتدا یک مدل ترمومکانیکی کاملاً کوپله‌ی یک‌بعدی برای تحلیل رفتار موتور حرارتی برای نمونه‌های به شکل سیم تحت بارگذاری کششی ارائه‌شده است که در آن اثر دما، تنش و استحاله‌ی فازی حالت جامد لحاظ شده‌است. مدل حاصل، قابلیت تحلیل رفتار این‌گونه موتورها و پارامترهای مختلف خروجی موتورها را ازجمله تغییرات تنش، کرنش، دما، کار، گشتاور، توان و بازده تحت شرایط مختلف را در سه دسته‌ی خصوصیات نمونه‌های آلیاژ (از جمله دماهای مشخصه‌ی استحاله‌ی فازی، مدول یانگ فازهای جامد و تنش‌های بحرانی استحاله)، شرایط محیطی پیرامون ( از جمله نوع و دمای منابع گرم و سرد) و ساختار موتور حرارتی(از جمله ابعاد موتور و تعداد لنگ‌ها) دارد. از مشخصه‌های یک نمونه‌ی آلیاژ حافظه‌دار نیکل- تیتانیوم جهت پیاده‌سازی عددی مدل ارائه‌شده در نرم‌افزار متلب استفاده‌شده است. با بررسی اثر پارامترهای گوناگون، الگویی کلی برای تشخیص بهینه‌ترین شرایط کارکرد (نمونه، محیط یا موتور) در جهت استخراج بالاترین بازده و توان خروجی ارائه‌شده است. کلمات کلیدی: موتور حرارتی، آلیاژ حافظه‌دار، ترمومکانیک، نیکل تیتانیوم، توان، بازده. [1] SMA heat engine

ارتقاء امنیت وب با وف بومی