Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Rasti barzaki,SeyedReza Hejazi taghanaki
مرتضي راستي برزکي (استاد مشاور) سيدرضا حجازي طاقانکي (استاد راهنما)
 
STUDENT
Hamed Jafari
حامد جعفري

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1391
In this research, the game-theoretic approach is developed to make pricing decisions concerning some substitutable products under a more general dual-channel supply chain with both the exclusive and common retailers in the retail channel. In fact, in this research, the attempts are made to can establish a new structure in the dual-channel supply chain. In the considered structure, several substitutable products are produced by some rival manufacturers and are separately sold under the dual-channel supply chain. The manufacturers sell their products to customers through both the e-tail and retail channels, simultaneously. Each of the dual-channel supply chain considered consists of one exclusive retailer and multiple common retailers. The exclusive retailer in each supply chain only sells the product produced under that supply chain, while the common retailers sell the products produced by all the manufacturers, simultaneously. Under the structure established, the manufacturers set the e-tail prices in the e-tail channels as well as the wholesale prices imposed to the retailers in the retail channels. Moreover, the retailers make the retail prices to customers in the retail channels, separately. In turn, the customers’ demands faced by the manufacturers in the e-tail channels and by the retailers in the retail channels are determined based on the e-tail and retail prices set in the channels. First, the equilibrium pricing decisions are made using the game-theoretic approach. For this reason, based on the competitive and cooperative behaviors established among the players, the game models are developed including Nash, Nash-Bertrand, Nash-Collusion I, Nash-Collusion II, Centralized, Nash-Centralized, Nash Bargaining, and Coordination mechanism, and then, the equilibrium prices are obtained under these models. Then, the results obtained from the developed models are given and several managerial insights are provided. For this reason, the decisions are compared under the models. The results indicate that, from the manufacturers’ point of view, it is more beneficial to set the prices under Nash-Collusion II model. The retailers prefer to make the decisions under Coordination mechanism. Moreover, Centralized model leads to the highest profits for the supply chains and the whole system. Finally, a sensitivity analysis is implemented to can investigate the effects of the changes of the considered parameters on the equilibrium decisions given by the models. The results indicate that the profit values of the manufacturers, supply chains, and the whole system increase by increasing the total potential market scales in both the e-tail and retail channels. Moreover, the players can increase their profits by making policies that prevent from introducing the new products in the market.
در سال هاي اخير، اهميت و تأکيد بر رقابت و همکاري در زنجيره‌ تأمين باعث تجديد حيات نظريه بازي به عنوان يک ابزار قدرتمند براي تحليل فعل و انفعلات در مديريت زنجيره تأمين شده است. در اين تحقيق سعي شده است تا با استفاده از رويکرد نظريه بازي ، تصميمات قيمت گذاري محصولات جانشين و هماهنگ سازي اعضا در زنجيـــره تأمين با کانال هاي توزيع دوگانه داراي هر دو نـــوع خرده فروش انحصاري و مشترک با ساختارهاي عمومي تر و کارآتر از نقطه نظر شرايط موجود در مسائل دنياي واقعي بررسي شود. در واقع در اين تحقيق بيشتر بر روي ساختارهاي جديد و مورد نياز در نظر گرفته نشده در زنجيـره تأمين با کانال هاي توزيع دوگانه تمرکز شده است. در ساختار مسأله تعريف شده، تعدادي محصول جانشين توسط تعدادي توليدکننده رقيب توليد شده و هر کدام در يک زنجيره تأمين با کانال هاي توزيع دوگانه به فــروش مي رسند. توليـــدکننده ها محصولات خود را به طور همزمان در هر دو کانال اينترنتي و خرده فروشي به مشتريان تحويل مي دهند. هر کدام از زنجيره هاي تأمين با کانـــــال هاي توزيع دوگانه داراي يک خرده فروش انحصاري و چندين خرده فروش مشترک و رقيب است. خرده فروش انحصاري در هر زنجيره تأمين فقط محصول توليد شده توسط توليدکننده موجود در همان زنجيره را به فــــروش مي رساند؛ در حاليکه خرده فروشان مشترک، محصولات توليد شده توسط همه توليدکنندگان را به طور همزمان به مشتريان مي فـروشند. در ساختار در نظر گرفته شده، توليدکنندگان قيمت محصولات در کانال هاي اينترنتي به همــراه قيمت هاي عمده فروشي ارائه شده به خرده فروشان در کانال هاي خرده فروشي را تعييـن مي کنند؛ در حاليکه خرده فروشان قيمت هاي فروش محصولات به مشتريان در کانال هاي خرده hy;فــروشي را به طور مجــزا اتخاذ مي نمايند. در بازگشت با توجه به قيمت هاي نهايي تعيين شده در کانال هاي فروش، تقاضاي مشتريان براي توليدکننـــدگان در کانال هاي اينترنتي و براي خرده فروشان در کانال هاي خرده فروشي مشخص خواهند شد. ابتدا با استفاده از رويکرد نظريه بازي، تصميمات تعادلي قيمـــت گذاري، سفارش دهي و هماهنگ سازي اتخاذ شده اند. بدين منظور، بر مبناي رفتارهاي رقابتي و همکارانه متنوع موجود ميان بازيکنان، مدل هاي بازي نش، نش- برترند، نش- تباني نوع اول و دوم، متمرکز، نش- متمرکز، چانه زني نش و هماهنگ سازي توسعه داده شده و قيمت هاي تعادلي مورد بررسي تعيين شده اند. سپس سعي شده است تا نتايج حاصل از بازي هاي پياده سازي شده، ارائه و نکات مديريتي متنوعي فراهم شوند. بدين منظور، ابتدا قيمت ها، تقاضاها و سودهاي بازيکنان، تحت بازي هاي مورد بررسي مقايسه شده اند. نتايج بدست آمده حاکي از آن است که از نقطه نظر توليدکنندگان بهتر است بازيکنان تصميمات خود را تحت بازي نش-تباني نوع دوم اتخاذ نمايند. اين در حالي است که خرده hy;فروشان انحصاري و مشترک ترجيح مي دهند تا تصميمات، تحت بازي هماهنگ سازي تعيين شوند. همچنين از نقطه نظر زنجيره هاي تأمين و کل سيستم، بازي متمرکز بالاترين مقادير سودها را به همراه خواهد داشت. در نهايت تأثير تغيير پارامترهاي در نظر گرفته شده، بر روي تصميمات تعادلي بدست آمده از بازي هاي پياده سازي شده بررســي شده است. نتايج نشان دهنده آن است که با افزايش پتانسيل هاي فروش محصولات در کانال هاي اينترنتي، مقادير سود توليدکنندگان، زنجيره هاي تأمين و کل سيستم افزايش مي يابند. همچنين بازيکنان مي توانند با اتخاذ تصميماتي که منجر به افزايش پتانسيل هاي فــــروش محصـــولات در کانال هاي خرده فروشي مي شوند و يا با اعمال سياست هايي که از معرفي محصـــولات جديد در بازار جلوگيري مي کنند، مقدار سود خود را افزايش دهند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی