Skip to main content
SUPERVISOR
Mohammad Mashayekhi,Mohammad Silani
محمد مشایخی (استاد راهنما) محمد سیلانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Saeed Mashouri
سعید معشوری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393
Sandwich panels are composite structures which consist of two thin but stiff layers that are attached to a thick and low weight layer (called core). Sandwich panels are suitable for use in applications which needs a high stiffness to weight ratio. Sandwich panels are used in lots of industrials like traortation, navy, aerospace. Similar to other composite structures, use of sandwich panels are limited because of inaccurate estimation of their life service. Delamination is one of the damages that can decrease life service of these structures. In this thesis, for analyzing delamination in these structures, first different aspects of damages caused by delamination were studied and then by comparing techniques to model delamination, cohesive zone model was chosen. After investigating details of cohesive zone model, the model provided by ABAQUS software was chosen and accuracy of results for this model was studied by simulating some standard tests in this field. For investigating delamination in sandwich panels with industrial geometry and loading conditions, first by conducting some tests the necessary cohesive parameters were obtained, then simulations for analyzing two sandwich structures were performed. Finally effect of each cohesive parameter on results were studied. Comparing results obtained from tests and simulations done by cohesive zone model approach, verifies capability of cohesive zone model in analyzing delamination for sandwich panels. Keywords: sandwich panels, delamination, cohesive zone model, cohesive parameters
پانل ساندویچی یک سازه کامپوزیتی است که شامل دو رویه نازک اما سفت است که به یک لایه ضخیم سبک وزن( به نام هسته یا مرکز)، متصل شده‌اند. این گونه سازه‌ها شرایط بسیار مناسبی برای استفاده در کاربردهایی دارند که نسبت سفتی به وزن بالا از اهمیت بالایی برخوردار است. پانل‌های ساندویچی در صنایع زیادی همچون حمل و نقل، کشتی‌سازی و هوافضا کاربرد دارند. اما همچون دیگر سازه‌های کامپوزیتی، استفاده از آن‌ها در کاربردهای صنعتی به علت عدم دقت در تخمین عمر کاری آن‌ها، با محدودیت‌هایی روبرو است. یکی از مواردی که می‌تواند عمر کاری این گونه سازه را کاهش دهد و تحلیل رفتار آن ها را با مشکل روبرو کند، آسیب‌هایی است که در اثر جدایش لایه‌های این سازه‌ها رخ می‌دهد. در این پایان‌نامه برای تحلیل جدایش لایه‌ها در پانل‌های ساندویچی، ابتدا به بررسی ویژگی‌های آسیب ناشی از جدایش‌لایه‌ها پرداخته و سپس با مقایسه روش‌های متداول برای مدل‌سازی پدیده جدایش لایه‌ها، مدل ناحیه چسبی به عنوان روش موردنظر انتخاب شد. پس از بررسی جزئیات مدل‌ و معرفی انواع آن، مدل ناحیه چسبی تدوین شده در نرم‌افزار آباکوس برای تحلیل‌های موردنظر، تعیین و صحت نتایج مدل انتخاب شده، با شبیه‌سازی آزمون‌های استاندارد این حوزه مطالعه شد. برای بررسی جدایش لایه‌ها در پانل‌های ساندویچی با هندسه و شرایط بارگذاری واقعی، ابتدا با اجرای برخی آزمون‌های تجربی، پارامترهای مورد نیاز مدل ناحیه چسبی استخراج شد، سپس شبیه‌سازی‌های موردنیاز برای مدل‌سازی رفتار دو ساختار ساندویچی پرکاربرد، انجام شد. در نهایت اثر هر یک از پارامترهای مدل ناحیه چسبی بر رفتار سازه مورد بررسی قرار گرفت. مقایسه نتایج حاصل از آزمون‌های تجربی و شبیه‌سازی‌های صورت گرفته با رهیافت مدل ناحیه چسبی، توانایی مدل ناحیه چسبی در تحلیل جدایش لایه‌ها در پانل‌های ساندویچی را تصدیق می‌کند. کلمات کلیدی : ‌ پانل ساندویچی، جدایش لایه‌‌ها، مدل ناحیه چسبی، پارامترهای چسبی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی