Skip to main content
SUPERVISOR
Naghmeh sadat Moayedian,Forooghosadat Tabataba
نغمه سادات مویدیان (استاد راهنما) فروغ السادات طباطباء (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ehsan Mardani
احسان مردانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Improvement of the transmission rate in cooperative cognitive radio networks based on game theory
In last years, demand for spectrum has increased. Due to the advancement of mobile industry in recent years, spectrum shortage has become a serious problem. It is clear that the traditional spectrum allocation is no longer effective, which will result in the lack of use of the bandwidth. Dynamic access to the spectrum is a solution to this problem. Also, the researchers have suggested cooperative communication to increase coverage and decrease fading effect. In cooperative communication, the source node and relay node send information to the destination. The combination of these two networks is taken into consideration. High efficiency, high rate, quality of link and full use of bandwidth are the advantages of this scenario. In this thesis, we particularity discuss about rate information. The cognitive radio network in this thesis consist of two primary users, multiple secondary users and one secondary destination user which is all secondary users have to send their information to it. The primary user select nodes from secondary users as a relay that is base on the power and the energy criterion. We aim to maximize the rate of network. To this end, we use game theory which is the primary user and the relays are players. The kind of the game perform as a recurrent method that the secondary users operate as a slave and the primary users (master), select their quantities that are based on the definite quantities has selected by secondary users. Based on the results which has obtained from simulation of all secondary networks that it could transmit data per specific time unit . Also, increasing number of relay, could decrease the rate of transmission that is based on the distance for both primary and secondary networks. All of optimum points for maximum power of secondary networks, the length of the time unit, Has been concluded from suggested system model. Keywords: Cooperative cognitive radio network, Transmission rate, Cooperative communication, Games theory.
امروزه تقاضا برای طیف به سرعت در حال افزایش است. با پیشرفت‌های چشمگیر صنعت ارتباطات تلفن همراه در سال های اخیر، کمبود طیف به یک مشکل جدی تبدیل شده است که کل این صنعت را تحت تاثیر خود قرار داده است. بر همگان مشخص شده است که شیوه سنتی تخصیص طیف ثابت دیگر کارایی نداشته و باعث ایجاد حفره‌های طیفی، یعنی طیف‌های استفاده نشده، شده‌است که خود باعث بدون استفاده ماندن قسمتی از پهنای باند می‌شود. دسترسی پویا به طیف به عنوان راه حلی کارآمد برای رفع این مشکل مطرح شده‌است. همچنین پژوهشگران به منظور افزایش مناطق تحت پوشش شبکه و مقابله با اثر محوشدگی کانال، مخابرات همکارانه را مطرح کرده‌اند. در مخابرات همکارانه، گره منبع به کمک یک گره واسط، گره رله، اطلاعات خود را برای مقصد ارسال می‌کند. ترکیب کردن این دو شبکه چیدمانی است که پژوهشگران اخیرا به آن علاقه‌مند شده‌اند. بهره‌وری بالا، نرخ ارسال بالا، کیفیت لینک و بهره‌مندی کامل از پهنای باند از مزیت‌های این سناریو عنوان شده است. در این پایان‌نامه ما به صورت خاص بحث بهبود نرخ ارسال را در نظر گرفته‌ایم. شبکه رادیوشناختگر پیشنهادی ما متشکل از یک جفت کاربر اولیه، تعدادی کاربر ثانویه و یک کاربر ثانویه مقصد که کابران ثانویه اطلاعات خود را برای آن ارسال می‌کنند، می‌باشد. کاربر اولیه منبع براساس معیار انرژی و توان، از میان گره‌هایی ثانویه گره‌هایی را به عنوان رله انتخاب کرده و با استفاده از آنها اطلاعات خود را برای کاربر ثانویه مقصد ارسال می‌کند. کاربران ثانویه نیز به صورت همزمان و با استفاده از الگوی زیرنهی اقدام به ارسال اطلاعات خود برای کاربر مقصد ثانویه می‌نمایند. مسئله ما در این پایان‌نامه براساس نرخ ارسال شبکه اولیه انتخاب شده است که باید بیشینه مقدار گردد. به منظور حل این مسئله ما از نظریه بازی‌ها بهره گرفته‌ایم، به طوری که کاربران اولیه و رله‌ها به عنوان بازیکن‌های آن انتخاب شده‌اند. نوع بازی به صورت بازگشتی است که در آن کاربران ثانویه نقش پیرو را بازی کرده و کاربران اولیه(راهنما)، براساس مقادیر تعیین شده توسط کاربران ثانویه مقادیر خود را مشخص می‌کنند. براساس نتایج بدست آمده از شبیه‌سازی تمام گره‌های شبکه ثانویه در یک واحد زمانی می‌توانند داده ارسال کنند. همچنین افزایش تعداد رله میزان کاهش نرخ ارسال براساس فاصله را برای هر دو شبکه اولیه و ثانویه به همراه دارد. براساس نتایج بدست آمده نقاط بهینه برای توان بیشینه شبکه ثانویه و طول واحد زمانی در نظر گرفته شده، در مدل سیستم پیشنهادی، بدست آمده‌است. واژه‌‌های کلیدی 1- شبکه‌های رادیوشناختگر همکارانه 2- مخابرات همکارانه 3- نرخ ارسال 4- نظریه بازی‌ها

ارتقاء امنیت وب با وف بومی