Skip to main content
SUPERVISOR
والتر برونو سیلوا (استاد مشاور) محمد ژیانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohammad Mohammadi taghiabadi
محمد محمدی تقی آبادی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده شیمی
DEGREE
Doctor of Philosophy (PhD)
YEAR
1393

TITLE

Influence of membrane electrode assembly microstructure, activation method and operating conditions on the long-term performance of polymer electrolyte membrane fuel cells in flow-through and dead-ended anode modes
Considering the existing approaches in the study of fuel cells durability, in this thesis the durability of fuel cells was examined in three sections. In the first part, the effect of cathode catalyst layer void volume on the long-term performance of the polymer electrolyte membrane fuel cell has been investigated. The results showed that the cathode catalyst layer void volume plays an important role in the long-term performance of the fuel cell. The optimization of this parameter, which determines the available three phase regions and routes of mass transfer in the membrane electrode assembly (MEA), improves the short-term and long-term performance of the fuel cell. The results showed that for the MEA with cathode catalyst layer porosity of 20.8%, an optimal structure and a proper balance between catalyst layer void volume and Nafion content is obtained. So that it’s maximum output power density has changed only 0.8% during 200 cycles. In the second section, the effect of two conventional MEA activation methods (constant current and constant voltage methods) on the long-term performance of fuel cell is investigated. According to the obtained results, the activated MEA by constant current method showed an average voltage decay of 11.33 ?V/cycle at 1 A/cm 2 , compared to 4.4 ?V/cycle for the activated MEA by constant voltage procedure. It was due to the more reduction of electrochemical surface area for the activated MEA by constant current method (32% vs. 19%). Also, after 9000 degradation cycles, more severe platinum nanoparticles agglomeration was seen in the cathode catalyst layer of activated MEA by constant current procedure. This showed that MEA activation by constant current activation method not only need to the longer activation time, but also causes higher catalyst layer degradation. In last section of this thesis, the effect of operating temperature and pressure on the long-term performance of dead-ended anode fuel cell is investigated. According to the results, it was demonstrated that operation of dead-ended anode fuel cell at high temperature and pressure reduce the durability of membrane electrode assembly. In such a way that after 9000 degradation cycles, the maximum power density under H 2 /O 2 gas feed mode for the aged MEA at high temperature and pressure was dropped by 38.8%. While the maximum power density drop was 27.1% for the aged MEA at low temperature and pressure. This suggested the more severe destruction of catalyst layer at higher temperature and pressure. In addition, the transmission electron microscopy and scanning electron microscopy images showed the further degradation of cathode catalyst layer and more sever Pt agglomeration at higher temperature and pressure.
با توجه به رویکردهای موجود در زمینه مطالعه طول عمر پیلهای سوختی، در این رساله افزایش طول عمر پیل سوختی در سه قسمت مورد بررسی قرار گرفته است. در قسمت اول اثر حجم فضای خالی لایه کاتالیست کاتد بر عملکرد طولانی مدت پیل سوختی پلیمری بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان دادند که میزان حجم فضای خالی لایه کاتالیست کاتدی نقش مهمی در عملکرد بلند مدت پیل سوختی دارد. بهینه سازی این پارامتر که از یک سو نواحی سه فازی در دسترس جهت انجام واکنش را کنترل می کند و از سوی دیگر مسیرهای عبور آب در لایه کاتالیست را فراهم می آورد، سبب بهبود عملکرد کوتاه مدت و بلند مدت پیل سوختی می شود. بر اساس نتایج به دست آمده، وجود 32% وزنی نفیون که باعث ایجاد حجم فضای خالی 8/20% در لایه کاتالیست کاتدی می شود، سبب شده است که در شرایط عملیاتی بهینه، کارایی بهتر و پایدارتری فراهم آید. به طوری که میزان دانسیته توان خروجی آن در طول 200 سیکل روبش ولتاژ تنها 8/0% تغییر داشته است. در قسمت دوم، اثر دو روش فعالسازی مرسوم جریان ثابت و ولتاژ ثابت بر کارکرد طولانی مدت دو مجموعه الکترود-غشاء بررسی شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که در هر دو مجموعه الکترود-غشاء، در طول سیکل های پیرسازی، مقاومت انتقال بار افزایش و سطح فعال الکتروشیمیایی کاهش یافته است. علی رغم این که ساختار اولیه ی هر دو مجموعه الکترود-غشاء یکسان بوده است، اما نرخ افت پارامترهای عملکردی در طول سیکل های پیرسازی برای مجموعه الکترود-غشاء فعال شده به روش جریان ثابت 25/0 سریعتر است. بعد از 9000 سیکل فعالسازی، افت میانگین ولتاژ در دانسیته جریان A cm -2 1 برای مجموعه الکترود-غشاهای فعال شده به روش ولتاژ ثابت و جریان ثابت به ترتیب µV cycle -1 4/4 و µV cycle -1 33/11 بوده است. این امر نشان می دهد که روش جریان ثابت روش موثری جهت فعالسازی مجموعه الکترود-غشاء نمی باشد و اثری که بر روی ریزساختار مجموعه الکترود-غشاء می گذارد در طولانی مدت نیز برگشت ناپذیر است. نهایتا در قسمت پایانی رساله اثر دما و فشار عملیاتی بر کارکرد طولانی مدت پیل سوختی با آند انتها بسته بررسی شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، مقدار افت عملکرد در دما و فشار بالا بیشتر بوده است. به طور مثال مقدار افت ماکزیمم دانسیته توان در دما/فشار پایین در حالت H 2 /O 2 بعد از 9000 چرخه پیرسازی 1/27% بوده است؛ در حالی که این مقدار برای فشار/دمای بالا برابر با 8/38% بوده است. افت عملکرد بیشتر در دما و فشار بالا در اثر تسریع در روند تجمع آب و نیتروژن در آند، افزایش نرخ خوردگی کربن لایه کاتالیست و افزایش سرعت تخریب لایه کاتالیست، علی الخصوص لایه کاتالیست کاتد پیل سوختی صورت گرفته است؛ به نحوی که کاهش بیشتر ضخامت لایه کاتالیست کاتد و تجمعات بزرگتر از ذرات پلاتین برای حالت دما/فشار بالا در پایان فرآیند پیرسازی به وضوح در تصاویر میکروسکوپ الکترونی روبشی و میکروسکوپ الکترونی عبوری قابل مشاهده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی