Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Usefi,Ali Rejali,Amirmozafar Amini
علی یوسفی (استاد راهنما) علی رجالی (استاد مشاور) امیرمظفر امینی سدهی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Ameneh Yadegari khouzani
آمنه یادگاری خوزانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده کشاورزی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Institutional Needs for Establishment of Water Market for Zayande-rood River
Water market is a mechanism for water allocation based on water allowance which leads to equilibrium price in market. Now, in some parts of Iran informal water markets exists, but the adopted policy by the officials in the water Sector of the country is to establish formal water markets. One of the most important factors in the success of water market is the required institutional context. The aim of this study is to evaluate the institutional structure needed for establishing water market in Zayande-rood river. The required data was provided from all water experts of Zayande-rood river through survey. The population, consists of managers, academicians, lawyers and engineers in water sector. data was collected through face to face interview and completion of Structured questionnaire. In the first section, the governance structure in the region evaluated by using the model of institution–performance interaction. In the second section, using the Ostrom’s Framework for Analysis and Development (IAD), the situation of necessary rules for the existence and success of water market at the present regional situation is evaluated. The results from the first section, show that in the performance of water institution Water administration has a more important role than water law and policy. Also the general evaluation of the water section performance in four practical, physical, financial, economical and equity components show that physical component is more effective than other factors. In the second section evaluation results set up rules for governing water market boundary, position, authority, scope, information, aggregation and payoff show that the payoff and aggregation rules are the most preventive rules required to establish water market in the area. The overall conclusion of this study shows,that in the current situation, the institutional context need to be strengthen for the establishment of formal water markets. Keywords: Water market, Water governance structure, Water law and policy, Institutional analysis, Water right, Water sector performance
بازار آب به ساز و کاری برای تخصیص آب بر مبنای مبادله ی حق آبه اطلاق می شود که به تعیین قیمت تعادلی در بازار منجر می گردد. در حال حاضر، در برخی از مناطق کشور بازارهای محلی و غیر رسمی آب در حال فعالیت هستند. اما اخیراً تلاش هایی از سوی برنامه ریزان بخش آب کشور در زمینه ی ایجاد بازار آب رسمی شکل گرفته است. یکی از عوامل مهم در موفقیت بازارهای آب، تدارک بستر نهادهای مورد نیاز است. هدف این پژوهش، ارزیابی ساختار نهادی مورد نیاز برای ایجاد بازار آب در حوضه ی آبریز رودخانه ی زاینده رود است. اطلاعات مورد نیاز به شیوه ی نظرسنجی از خبرگان بخش آب حوضه ی آبریز رودخانه ی زاینده رود گردآوری شده است. جامعه ی آماری این بررسی شامل مدیران، دانشگاهیان، حقوق دانان و کارشناسان آب است. داده های مورد نیاز با انجام مصاحبه ی حضوری و تکمیل پرسشنامه ی ساختار یافته جمع آوری شده است. در بخش نخست، ساختار حکمرانی آب در منطقه با استفاده از مدل نهاد- عملکرد مورد سنجش قرار گرفته است و در بخش دوم، با استفاده از چارچوب تحلیل توسعه ی نهادی اوستروم وضعیت قواعد مورد نیاز ایجاد و موفقیت بازار آبی کارامد در شرایط فعلی منطقه، مورد ارزیابی قرار می گیرد. نتایج بخش نخست نشان می دهد که در عملکرد نهاد آب، بیش تر از آن که اثربخشی کلی قوانین و سیاست های بخش آب نقش داشته باشند، اثربخشی کلی مدیریت سازمانی و اداری بخش آب تأثیرگذار و غالب است. به این معنا که نقش محوری را مدیریت فن سالارانه ایفا می کند. همچنین، ارزیابی کلی عملکرد بخش آب در چهار مؤلفه ی عملکرد فیزیکی، مالی، اقتصادی و عدالت در عملکرد نشان می دهد که عملکرد فیزیکی بالاترین میزان عملکرد را در بین سایر مؤلفه های عملکردی دارا می باشد. در بخش دوم، نتایج ارزیابی وضعیت قواعد هفت گانه ی مرزی، نقش آفرینی، اقتدار، گستره، اطلاعات، تجمیع و دستاورد نهایی حاکم بر بازار آب نشان داد، که قواعد دستاورد نهایی و تجمیع به ترتیب بازدارنده ترین قواعد مورد نیاز برای برقراری بازار آب در منطقه ی مورد بررسی می باشند. جمع بندی کلی این بررسی نشان می دهد که در شرایط کنونی بستر نهادی ایجاد بازار آب در منطقه مهیا نمی باشد. واژه های کلیدی: بازار آب، ساختار حکمرانی آب، سیاست ها و قوانین آب، تحلیل نهادی، حق آبه، عملکرد بخش آب.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی