Skip to main content
SUPERVISOR
Hamid Mirmohamadi,Sayed Nader Shetab bushehri
سیدحمید میرمحمدی (استاد مشاور) سیدنادر شتاب بوشهری (استاد راهنما)
 
STUDENT
Roghayeh Khermani nodehi
رقیه خرمنی نودهی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1390

TITLE

Integrated Selection and Scheduling of Transportation Investment Projects
Traortation planning is a process which determines necessary actions according to achieve the desired state of a traortation system that is determined by traortation’s experts. One of the most important issues in this field is the selection and scheduling of traortation investment projects.This problem has some properties such as multiple stakeholders and decision makers, a variety of evaluation criteria, existence of numerous alternative interdependencies between projects, and uncertainty of information that should be considered. Therefore, a portfolio of proposed projects should be selected in a way that satisfies resources constraints and achieves the maximum benefits. Hence, if the selection and scheduling of traortation investment projects do not perform with a systematic view, not only the system situation does not improve but there is a possibility of getting worse. In this field, most researchers have studied just projects selection and rarely integrating selection or scheduling of investment projects have been considered. In this research, model of integrated selection and scheduling of traortation investment projects is presented. A new measure to evaluate projects according to the threshold of user satisfaction is developed wich is combination with the total travel time form the objective function . Due to the complexity of computing the objective function and Braess phenomenon, providing common accurate methods for solving is very complex and difficult. Hence, the genetic algorithm is used as a metaheuristic algorithm in order to solve this problem. Also, its parameters are adjusted using Taguchi method. The MATLAB software is applied to implement the mentioned algorithm and to calculate the objective function of generated wich previously achieved through the GAUSS software. After solving the model for different dimensions of the problems, the results were analyzed and the performance of the proposed method is evaluated through implementation on a medium-sized network traortation (Sioux falls urban Network). The results have shown that the Genetic Algorithm is an efficient algoritm for solving the mentioned problem.
برنامه ریزی در حوزه ی حمل ونقل، عبارت است از تعیین فرایندی که طی آن، اقدامات لازم برای رسیدن یک سیستم حمل ونقل به وضعیتی مطلوب که توسط کارشناسان این حوزه تعیین می شود، مورد بررسی قرار گیرد. یکی از مهمترین مسائل مطرح در این حوزه، مسئله ی انتخاب و زمان بندی پروژه های سرمایه گذاری حمل ونقل است. این مسئله دارای ویژگی هایی از جمله تعدد ذی نفعان و تصمیم گیران، تنوع معیارهای ارزیابی، فراوانی گزینه های مورد بررسی، وابستگی متقابل پروژه ها و عدم قطعیت اطلاعات است که در بررسی مسئله باید مورد توجه قرار بگیرد. عامل اصلی و مؤثر بر یک انتخاب صحیح، محدودیت منابع مخصوصاً محدودیت مالی است. بنابراین از میان پروژه های پیشنهاد شده باید سبدی از پروژه ها به گونه ای انتخاب شود که هم با منابع در دسترس سازگار بوده و هم منافع مورد نظر را به دست آورد. از این رو، اگر انتخاب و زمان بندی پروژه های سرمایه گذاری حمل ونقل با یک نگاه سیستماتیک صورت نگیرد، نه تنها وضعیت سیستم بهبود نمی یابد بلکه امکان بدتر شدن آن نیز وجود دارد. در این حوزه، پژوهشگران اغلب به انتخاب پروژه ها پرداخته اند و به ندرت انتخاب و زمان بندی پروژه های سرمایه گذاری را به صورت یکپارچه مورد بررسی قرار داده اند. در این پژوهش به منظور بررسی این مسئله، مدلی برای انتخاب و زمان بندی پروژه های سرمایه گذاری حمل و نقل، به صورت یکپارچه ارائه گردیده است و در تابع هدف مدل ارائه شده، دو معیار مهم "زمان سفر طی شده در شبکه" و "رضایتمندی استفاده‌کنندگان شبکه ی حمل ونقل" را مورد مطالعه قرار می دهد. با توجه به پیچیدگی موجود در محاسبه ی تابع هدف و وجود پدیده ی بریز، ارائه ی روش های دقیق رایج برای حل مسئله، بسیار پیچیده و دشوار است. از این رو، الگوریتم ژنتیک به عنوان یک الگوریتم فراابتکاری برای حل این مسئله مورد استفاده قرار گرفته و تنظیم پارامتر آن با استفاده از روش تاگوچی انجام گردید. برای اجرای این الگوریتم از نرم افزار متلب استفاده شده و محاسبه ی تابع هدف برای جواب های تولید شده در نرم افزار گاوس انجام شده است. پس از حل مدل برای مسائل تولید شده در ابعاد مختلف، نتایج به دست آمده بررسی گردید و کارایی روش ارائه شده با اجرای آن بر روی یک شبکه ی حمل ونقلی با اندازه ی متوسط(شبکه ی شهری سایکس‌فالز) مورد ارزیابی قرار گرفت.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی