Skip to main content
SUPERVISOR
Mahdi Alinaghian
مهدی علینقیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Parastoo Saberi
پرستو صابری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1394

TITLE

Inventory Routing Problem with Two-Dimensional Loading Constraints
Nowadays, in order to compete in global markets, it is necessary for an organization to improve it’s supply chain performance. To increase efficiency and accountability of supply chains, novel managerial methods like coordination in supply chain management are always presented. Inventory management and traortation are two key issues in supply chains, which have a considerable effect on performance of supply chain management. By coordinating these issues, a proper distribution planning from suppliers to customers is achieved. By solving an inventory routing problem, the quantity of products, delivery time, type of traortation, and routes of product delivery to each retailer (customer) are determined. In the thesis, modelling and presenting solution method for the multi-product inventory routing problem with two-dimensional constraints are studied. In this combinatorial problem, load delivery from depot to customers are managed by means of routing and simultaneously controlling customers' inventory level in a way that in addition to consider weighted constraints of vehicles, classic two-dimensional loading constraints are met. The goal of the presented mathematical model is determining delivery periods of customers' demands and set of routes by which total costs including distribution and inventory costs are minimized along with preventing customers from encountering shortage during planning horizon and meeting weighted capacity, vehicle loading, and LIFO constraints. Inventory routing problem is a type of NP-hard problems. Therefore, in this study, heuristic and metaheuristic algorithms have been proposed to solve the problem. These algorithms can be categorized as follows: three heuristic algorithms for filling two-dimensional containers, a heuristic algorithm for creation of an initial solution, and two metaheuristic algorithms including adaptive large neighborhood search (ALNS) and turbulent population-based adaptive large neighborhood search for improving the proposed initial solution. Finally, to evaluate the performance of the proposed algorithms, several instances are designed. Results indicate that the turbulent population-based adaptive large neighborhood search outperforms ALNS algorithm.
امروزه یک سازمان برای رقابت در بازارهای جهانی لازم است عملکرد زنجیره‌تأمین خود را بهبود دهد. برای افزایش کارایی و پاسخگویی زنجیره‌تأمین، همواره مفاهیم و روش‌های مدیریتی جدید همانند هماهنگی در مدیریت زنجیره‌تأمین، ارائه می‌گردد. مدیریت موجودی و حمل‌ونقل دو مسئله کلیدی در زنجیره‌تأمین هستند که بر عملکرد مدیریت زنجیره‌تأمین تأثیر بسزایی دارند. از طریق ایجاد هماهنگی میان این دو مسئله، یک برنامه‌ریزی توزیع مناسب از تأمین‌کنندگان به مشتریان حاصل می‌گردد. با حل یک مسئله مسیریابی موجودی، تعیین می‌گردد که چه مقدار محصول، در چه زمانی و با کدام وسیله حمل ونقل و از طریق کدام مسیر به هریک از خرده‌فروشان (مشتریان) ارسال گردد. در این پایان‌نامه به مدل‌سازی و ارائه روش حل برای مسئله مسیریابی موجودی چندمحصولی، با محدودیت‌های بارگیری دوبعدی پرداخته شده است. در این مسئله بهینه‌سازی ترکیبی، تحویل بار از دپو به مشتریان به‌وسیله‌ی تعیین مسیرها و کنترل هم‌زمان موجودی انبار مشتریان، به‌گونه‌ای مدیریت می‌شود که علاوه بر در نظر گرفتن محدودیت‌های وزنی وسایل نقلیه، محدودیت‌های کلاسیک بارگیری دوبعدی نیز رعایت شوند. هدف از مدل ریاضی ارائه‌شده تعیین دوره‌های تحویل تقاضاهای مشتریان و تعیین مسیرهایی است که علاوه بر جلوگیری از مواجه‌شدن مشتریان با کمبود در طول افق برنامه‌ریزی و رعایت محدودیت‌های ظرفیت وزنی، محدودیت‌های بارگیری وسایل نقلیه و محدودیت LIFO، مجموع هزینه‌های سیستم شامل هزینه‌های توزیع و نگهداری موجودی را کمینه سازد. مسئله مسیریابی موجودی در زمره‌ی مسائل NP-hard قرار دارد؛ بنابراین، در این پایان‌نامه الگوریتم‌های ابتکاری و فراابتکاری برای حل مسئله ارائه‌شده است شامل: یک الگوریتم ابتکاری برای پر کردن ظروف دوبعدی و یک الگوریتم ابتکاری برای ساخت جواب اولیه و دو الگوریتم فراابتکاری، الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی و الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی جمعیت محور اغتشاشی. درنهایت در راستای سنجش عملکرد الگوریتم‌های پیشنهادشده مسائل نمونه طراحی و الگوریتم‌ها مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند. نتایج حاصل حاکی از آن است که الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی جمعیت محور اغتشاشی دارای عملکرد بهتری نسبت به الگوریتم جستجوی همسایگی بزرگ تطبیقی می‌باشد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی