Skip to main content
SUPERVISOR
Gholam-Ali Raissi-Ardali
غلامعلی رئیسی اردلی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Fariba Nasiri
فریبا نصیری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Investigating the Effect of Establishment of Total Quality Management on Improving Satisfaction and Performance of Non-Academic Staff of Isfahan University of Technology
In the current era by increasing competition and all the changes and developments in nowadays technologies, the innovation and improved performance of organization’s products and services are necessary in order for them to deal with uncertainty, maintain their position, expand competition and utilizing appropriate resources. Total quality management is a strategy, which is capable of using tools to improve learning, and create competitive advantages for organizations. Organizational learning causes the development, earn, transfer and implementation of a new knowledge, which will lead to performance improvement and satisfaction. TQM has attracted a lot of attention by industries and academic sciences in the past two decades. TQM is one of the most famous, sturdy concepts and developed and modern philosophy and management system at the end of last century, which had fascinating and deep effects. These days, the gap between nations and societies is the border between knowledge and ignorance, therefore the main challenge is knowing and capable human resource. The most important and the most valuable resources of all organizations are human resources; therefore, the human resources have an essential role in the growth, dynamism and improvement or the cause of the failure of their organizations. Therefore, it can be said that without efficient human resources, achieving organization’s goals, optimization and progress is impossible.Enhancing the performance, efficiency and effectiveness or productivity of employees without their participation, willingness and motivation cannot be achieved, so organization’s managers and institutions use different ways in order to create work motivation their employees which TQM includes issues of quality, satisfaction and efficiency improvement. In this study, the effect of TQM on satisfaction and performance of non-academic staff committee employees of Isfahan University of Technology has been considered. The data was collected using questionnaire from statistical population consisted of 240 non-academic staff of Isfahan university of technology and then the data analysis was done using statistical methods (descriptive and inferential statistics) by software. The results showed that there is a significant positive relationship between job satisfaction and the components of manager’s commitment and effective leadership, human resource management, employee involvement, employee empowerment, communication and teamwork, continuous improvement, reward and punishment system. Also between employee performance and manager’s commitment components and effective leading, human resource management, employee involvement, communication and teamwork, organizational commitment, continuous improvement, reward and punishment system, there is a significant positive relationship. according to the results it was found that, there is a significant positive relationship between the two dependent variables satisfaction and employee performance.
با افزایش رقابت در عصر حاضر و تغییر و تحولاتی که در فناوری های امروزی وجود دارد، سازمان ها برای رویارویی و مقابله با عدم اطمینان، حفظ موقعیت خود، گسترش عرصه رقابتی و بهره گیری مناسب از منابع، نیاز به نوآوری و بهبود عملکرد در محصولات و خدمات خود دارند. مدیریت کیفیت جامع نوعی استراتژی است که قادر به استفاده از ابزارها برای بهبود یادگیری و افزایش مزیت رقابتی سازمان ها است. یادگیری سازمانی باعث توسعه، کسب، انتقال و بهره برداری از علم جدید می شود که بهبود عملکرد و رضایت را به دنبال دارد. موضوع TQM طی دو دهه گذشته توجهات زیادی را در صنعت و علوم آکادمیک به خود جلب کرده است. این موضوع یکی از مشهورترین و پردوام ترین مفاهیم و فلسفه های توسعه‌یافته و مدرن مدیریت در پایان قرن گذشته بوده که اثرات شگرف و عمیقی داشته است. این روزها شکاف میان ملت ها و جوامع مرز بین دانایی و نادانی است، بنابراین چالش اصلی چالش نیروی انسانی دانا و توانا است. نیروی انسانی باارزش ترین و گران ترین سرمایه ی هر سازمانی محسوب می شود. ازاین‌رو منابع انسانی نقش اساسی در رشد، پویایی و بالندگی و یا شکست و نابودی سازمان ها دارند بنابراین می توان گفت که بدون افراد کارآمد دستیابی به اهداف سازمانی، پیشرفت و بهبود غیرممکن است. بالا بردن میزان عملکرد، کارایی و اثربخشی یا بهره وری کارکنان بدون مشارکت افراد و تمایل و انگیزه درونی آن ها اتفاق نمی افتد، بنابراین مدیران سازمان ها و مؤسسات از روش های مختلفی برای ایجاد انگیزه ی کاری در کارکنان استفاده می کنند که مدیریت کیفیت جامع به نحو شایسته ای مباحث کیفیت، رضایت مندی و بهبود عملکرد کارکنان را شامل می شود. در این پژوهش به بررسی تأثیر به‌کارگیری مدیریت کیفیت جامع بر رضایت مندی و عملکرد کارکنان غیر هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان پرداخته‌شده است. داده ها با استفاده از ابزار پرسشنامه از جامعه آماری شامل 240 نفر از کارکنان غیر هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی اصفهان جمع آوری شد و سپس این داده ها با استفاده از روش های آماری (آمار توصیفی و آمار استنباطی) توسط نرم‌افزارspss تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج این پژوهش نشان داد که بین متغیر رضایت شغلی و مؤلفه‌های تعهد مدیران و رهبری مؤثر، مدیریت منابع انسانی، مشارکت کارکنان، توانمندسازی کارکنان، ارتباط و کار گروهی، بهبود مستمر، سیستم پاداش و تنبیه و آموزش کارکنان ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد و برای متغیر عملکرد کارکنان، بین این متغیر و مؤلفه‌های تعهد مدیران و رهبری مؤثر، مدیریت منابع انسانی، مشارکت کارکنان، ارتباط و کار گروهی، تعهد سازمانی، بهبود مستمر، سیستم پاداش و تنبیه ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین با توجه به نتایج به‌دست‌آمده مشخص شد بین متغیرهای وابسته رضایت و عملکرد کارکنان نیز ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. کلمات کلیدی: مدیریت کیفیت جامع، رضایت شغلی، بهبود عملکرد، نیروی انسانی، کیفیت، دانشگاه

ارتقاء امنیت وب با وف بومی