Skip to main content
SUPERVISOR
Ali Zeinal Hamadani
علی زینل همدانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Sepideh Eskandari
سپیده اسکندری دورباطی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1391

TITLE

Investigating the effect of human factors on warranty cost under sales delay conditions
Warranty is a contractual obligation incurred by a manufacturer (vendor or seller) in connection with the sale of a product. In board terms, the purpose of warranty is to establish liability in the event of a premature failure of an item or the liability of the item to perform its intended function. One of the commonly used warranty policies, especially for electronic and mechanical products is free replacement warranty (FRW). Under FRW, the warrantor agrees to repair or replace any failed item up to time W (the length of the warranty period), from the time of purchase, at no cost to the costumer. An effective warranty servicing strategy is essential in reducing manufacturer’s warranty servicing costs and increasing profits from product sales. Warranty claims are not always due to product failures. They can also be caused by human factors. A model is proposed to investigate the effect of human factors on warranty cost under sales delay conditions. The model is considered under two types of failures, namely fatal failures and intermittent failures and two types of human factors. Also the case of sales delay is considered in this model. Finally, the proposed model is evaluated by a numerical example.
: ضمانت نامه یک تعهد قراردادی است که تولیدکننده یافروشنده درازای فروش یک محصول به یک خریدار،بر عهده می hy;گیرد. به بیان دیگر،هدف از ضمانت نامه پدیدآوردن گونه ای مسئولیت دربازه زمانی معین برای تولیدکننده و فروشنده است.زمانی که یک قطعه خراب می شود، تولیدکننده بنا به سیاست تعمیری که پیشاپیش در نظر گرفته است اقدام به تعمیر یا جایگزینی قطعه معیوب می کند.نقش ضمانت نامه در دنیای صنعتی و تجاری به عنوان یک سرمایه گذاری سودآور ، به سرعت در حال افزایش می باشد ، این نقش چه از بعد ترغیب مشتری و چه از بعد چتر حمایتیخصوصا برایکالاهای پیچیده و گران قیمت از اهمیت بسزایی برخوردار می باشد.از دیدگاه تولیدکننده و فروشنده ضمانت نامه ،مهم ترین جنبه ضمانت نامه ، هزینه هایی است که پس از تعهد ضمانت نامه به دنبال خواهد آمد. این هزینه، تعیین کننده خط مشی ها و تصمیماتی است که بر طبق آن ها تولیدکننده ، ضمانت نامه را به مشتری پیشنهاد می کند.در اتخاذ خط مشی سودآورتر و مفیدتر برای مشتری ، تجزیه و تحلیل هزینه هادر قالب یک مدل کمی امکان پذیر می باشد. تولیدکنندگان برای حداقل سازی هزینه های تولیدی-پشتیبانی و حداکثر کردن میزان رضایت مشتری از محصول ارائه شده با ضمانت نامه درصدد یافتن یک استراتژی کارا هستند. دوره تاخیر در فروش به معنای بازه زمانی از تاریخ تولید محصول تا تاریخ فروش آن می باشد. یکی از مهم ترین دلایل ایجاد این دوره، مشخص نبودن تاریخ دقیق فروش محصول است. تحقیق پیش رو ،مدل سازی در جهتبررسی هزینه های ناشی از ادعاهای ضمانت نامه در شرایط فروش با تاخیر محصول و تحت تاثیرعوامل انسانی می باشد.این مدل دو نوع عامل انسانی که در هزینه های نهایی تاثیر گذاشته ، دو نوع شکست مخرب و متناوب و شرایط فروش با تاخیر را در نظر گرفته است. در بخش اول مدل پیشنهادی ،یک مدل ریاضی برای هزینه های ایجاد شده در شرایط فروش با تاخیر تحت دو نوع شکست و دو عامل انسانی ذکر شده ارائه می شود و در بخش دوم ، سه مدل هزینه یابی که ترکیب عوامل انسانیو دو نوع شکست بوده ارائه می شود نهایتا تلاش شده که بهترین مدل ترکیبی در جهت هزینه یابی ادعاهای ضمانت نامه تحت شرایط فروش با تاخیر و تاثیر عوامل انسانی ارائه شود. در پایان با بررسییک مثال عددی با توزیع ها و پارامترهای مختلف ، نتایج ارائه می شوند.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی