Skip to main content
SUPERVISOR
Mohsen Esfahanian,Saeed Behbahani
محسن اصفهانیان (استاد راهنما) سعید بهبهانی (استاد مشاور)
 
STUDENT
Behrooz Motavalli nayini
بهروز متولی نایینی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی مکانیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1393

TITLE

Investigation and Simulation of Noise and Vibration in a Class A Vehicle
: In today's world due to the variety of products a lot of competition has been created between automobile manufacturers. Comfort and the security of the vehicle is the key to win the competition. For achieving victory, designers should be focused on these two parameters before production. In this thesis, the basic parameters of occupant’s comfort, the Noise, Vibration and Harshness in the Iranians class A vehicle have been investigated. In the first phase, structural vibrations have been simulated by modal analysis in the ABAQUS. In the second phase, the effect of engine vibrations and its transmission to the vehicle’s cabin was simulated and in the last phase, the car's acoustic environment has been added to the model and the behavior of acoustic pressure and sound pressure level within the driver's right ear was measured in three different modes with the engine running. First the vibrations were transmitted directly to the body, then the vibrations were transmitted with the intervention of viscoelastic dampener as the engine mount. The last mode was to add the ISD-110 viscoelastic material as the dampener to different parts of the car including roof, floor plate and doors and it was measured with the 2 nd mode included. The results were compared to the standards of Europe and had an acceptable result in the third stage. Finally, sound pressure level of four vehicles was measured and compared with each other Keywords: Noise, Vibration, Sound Pressure Level, Acoustic Pressure, Modal Analysis, Vibro-Acoustic Analysis for Class A vehicle
در دنیای امروز با توجه به تنوع محصولات رقابت زیادی بین تولیدکنندگان خودرو ایجاد شده است. آسایش و امنیت خودرو کلید برد در این رقابت محسوب می‌شود. تولیدکنندگان برای پیروزی باید به این دو پارامتر قبل از تولید محصول توجه اساسی داشته باشند. در این پایان‌نامه به بررسی پارامترهای اساسی آسایش سرنشین یعنی نویز، ارتعاش و ناهنجاری در خودروی کلاس A مینی ایرانیان پرداخته شده است. در مرحله اول ارتعاشات سازه‌ای توسط آنالیز مودال در نرم‌افزار آباکوس بررسی شد. در مرحله دوم اثر ارتعاشات موتور و انتقال آن به کابین خودرو مینی شبیه‌سازی شد. در نهایت محیط آکوستیک خودرو به مدل اضافه شد و رفتار فشار آکوستیک و سطح فشار صوت در محدوده استاندارد گوش راست راننده بررسی شدند. تحریک موتور در سه حالت به خودرو وارد شد. در ابتدا تحریک مستقیما به بدنه، سپس با واسطه یک میراگر ویسکوالاستیک با فرض عملکردی شبیه به دسته‌موتور و در آخر ماده ویسکوالاستیک ISD-110 به عنوان میراکننده در قسمت‌های مختلف خودرو از جمله سقف،کف خودرو و درب‌ها اضافه و توام با حالت دوم بررسی شد. در نهایت نتایج با استاندارد اروپا مقایسه شد که مرحله سوم نتیجه قابل قبولی را در برداشت. در نهایت به صورت تجربی نویز چهار خودرو در سه دور متفاوت موتور اندازه‌گیری و با هم مقایسه شدند. کلمات کلیدی: آنالیز ارتعاش، نویز، آنالیز ویبرو آکوستیک، آنالیز مودال

ارتقاء امنیت وب با وف بومی