Skip to main content
SUPERVISOR
Morteza Madhkhan
مرتضی مدح خوان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Mohsen Shamsaddini-dehnavi
محسن شمس الدینی ده نوی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی عمران
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1395

TITLE

Investigation of the effect of blast furnace slag on the mechanical properties and durability of roller compact concrete pavement in freezing regions
The roller compacted concrete is a rugged pavement that should be able to withstand the traffic loads which are applied to it and like other concrete are in danger of being damaged. The roller compacted concrete is more likely to be used in areas where excessive load or high tensions are imposed on the pavement. In this case, the mechanical and durability parameters are of great importance. In this research, the mechanical performance of concrete with cement type 2 was investigated by replacing 0, 20, 40 and 60% of slag powder with a cement as a cementitious material and replacing slag of high furnace with calcium carbonate powder as part of fine grained used.The mechanical strength parameters performed include compressive strength, Brazilian tensile strength test and four-point bending strength. The specimens were include compressive specimens in three ages 7, 28 and 90 days(72 specimens of cubic 150×150×150 mm) and flexural specimens(48 specimens of 350×100×100 mm) and Brezilian tensile speciment(48 specimens of 300×150 mm), as well as for 150 and 300 cycles of freezing and thawing(24 specimens of 150×150×150 mm and 24 specimens of 350×100×100 mm) and for water absorption of 28 days (48 cubic samples of 150×150×150 mm) and salt scalling(48 specimens of 350×200×100 mm). The results of this study show that with the replacement of 20% of the slag powder at the age of 7, 28 and 90 days has the highest compressive strength, which is about 50% higher than conventional roller compacted concrete. The Brazilian tensile strength and rupture modules of the specimens made at the age of 28 and 90 days were measured by replacing 20 and 40% of the slag powder with the cement, increasing the tensile strength by about 50% and increasing the flexural strength by about 25% more than the ordinary concrete was observed. With adding slag of high furnace in two types of sand and overheads in percentages between 20% and 40% showed significant improvements in durability parameters. Keywords: RCC pavement, salt scalling test, mechanical strength, freezing and thawing cycles, water absorption
بتن غلتکی نوعی روسازی صلب است که باید بتواند بارهای ترافیکی که به آن وارد می‌شود را به‌خوبی تحمل کند و مانند دیگر بتن‌ها در معرض خرابی قرار می‌گیرد، بتن غلتکی بیشتر در محل‌هایی که عبور بار زیاد هستند یا تنش‌های زیادی به روسازی وارد می‌شوند، استفاده می‌شوند که در این صورت پارامترهای مقاومت مکانیکی و دوام اهمیت زیادی پیدا می‌کنند. در این تحقیق به بررسی عملکرد مکانیکی بتن‌ ساخته شده از سیمان تیپ ? با جایگزینی مقدارهای ?، ??، ?? و ?? درصد از سرباره کوره بلند آسیاب شده به‌عنوان ماده سیمانی و جایگزینی دانه‌های سرباره کوره بلند به همراه پودر کلسیم کربنات به‌عنوان بخشی از ریزدانه پرداخته شده است. پارامترهای مقاومت مکانیکی آزمایش شده شامل مقاومت فشاری، آزمایش مقاومت کششی برزیلی و مقاومت خمش چهار نقطه‌ای می‌باشد. نمونه‌های مذکور شامل نمونه‌های فشاری در سه سن (7، 28 و 90 روزه)تعداد 72 نمونه‌ی مکعبی­­­­­­­­(150 × 150 × 150)میلی‌متری، نمونه های خمشی در دو سن (28 و 90 روزه) تعداد 48 نمونه‌ی منشوری (350 × 100 × 100)میلی‌متری، نمونه های مقاومت کششی در دو سن (28 و 90 روزه)48 نمونه‌ی استوانه‌ای (300×150)میلی‌متری و همچنین دوام در برابر150 و 300 سیکل ذوب و انجماد 24 نمونه‌ی مکعبی (150 × 150 × 150)میلی‌متری و 24 نمونه منشوری(350 × 100 × 100)میلی‌متری و نیز جذب آب در سن (28 روزه)48 نمونه مکعبی (150 × 150 × 150)میلی‌متری و دوام در برابر پوسته­شدگی نمکی 48 نمونه‌ی (100 × 200 × 350)میلی‌متری می‌باشند. نتایج به‌دست‌آمده از این تحقیق نشان می‌دهد که با جایگزینی ?? درصد پودر سرباره کوره بلند آسیاب شده در سنین ?، ?? و ?? روز بیشترین مقاومت فشاری به دست می‌آید که حدود ?? درصد بیشتر از بتن غلتکی معمولی است. مقاومت کششی برزیلی و خمش چهار نقطه‌ای نمونه‌های ساخته شده در سن‌های ?? و ?? روز اندازه‌گیری شد که با جایگزینی ?? و ?? درصد پودر سرباره کوره بلند آسیاب شده افزایش مقاومت کششی در حدود ?? درصد و افزایش مقاومت خمشی در حدود ?? درصد بیشتر نسبت به بتن معمولی مشاهده گردید. با اضافه کردن سرباره کوره بلند در دو حالت ماسه معمولی و سرباره‌ای در درصدهای بین ?? تا ?? درصد بهبودهای قابل ملاحظه‌ای در پارامترهای دوام مشاهده گردید. کلمات کلیدی: بتن غلتکی روسازی، پوسته شدگی نمکی، مقاومت مکانیکی، سیکل ذوب و انجماد، جذب آب

ارتقاء امنیت وب با وف بومی