Skip to main content
SUPERVISOR
Seyed Hamid Matinkhah
سید حمید متین خواه (استاد راهنما)
 
STUDENT
Alimorovat Amiri
علی مروت امیری

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده منابع طبیعی
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1384

TITLE

The Investigation of Grazing Management and Grazing license control of Kabudrahang Country with Respect to Accomplishment of Laws and Regulations
Range management is key element. Because Range life is dependent on management approach that governed the Range. In this thesis we studied all national resources laws in 139 village, Range auditory documents in 106 site convention organizer the subject of 56 th item of forest and Range protection and utilizatio law about conflicting fields documents, the documents about deviation from 44 th item and 44 bis of forest and Range protection and utilizatio law, analyzing and comparison the credit of three protection project in a 4 years period and at least studying and controlling the Range management plans at the kabudrahang Country ( one of the hameddan state town), four managerial period are determined. It includes the period before Range nationalization , the period between Range nationalization and Range survey time, the period between Range survey and total Range plan development, at least the period after total Range plan development. In a period before Range nationalization , in this county the ranges were governed by local feudal. Based on a historical documents( some part of Range were gifted by feudal like “amir nezam” ) and the village old-timers views, who remember the period before Range nationalization, the Range were governed by feudal and because of their sensitivity about the way of using Range and the regulation which governed the animals entrance and exit, every year a part of Range was managed by guard. But analyzing the Range survey documents shows that after Range nationalizing and elimination of private owe ness , for a long time a managerial gap and also governmental gap was happen in Range, even in some organizers it was more than 40 years, that period was called the period of Range managerial gap. At the 3 rd period due to governmental weakness that it could not develop and operate Range plans in every organizer by using the 1 st ? of 3 rd item provision of Range protection and utilizatio law, and the next revision at( 1965 cena parlliment) issuance grazing license. Researches about grazing license show government never have had suitable supervision on Range by the grazing license. It is hardly ever seen that an grazing license was extended.
: بحث مدیریت در مراتع از نکات کلیدی می‌باشد، تا جایی که ادامه‌ی حیات مراتع بستگی به دیدگاه مدیریتی حاکم بر این منابع خدادادی دارد. در این پایان‌نامه ضمن مطالعه‌ی کلیه‌ی پرونده‌های اجرای مقررات منابع ملی در 139 روستا، پرونده‌های ممیزی مراتع در 106 سامانه‌ی عرفی، پرونده‌های اراضی اختلافی موضوع ماده 56 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع، پرونده‌های تخلف از ماده 44 و 44 مکرر قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع، بررسی و مقایسه‌ی اعتبارات سه پروژه‌ی حفاظت، مرتع و جنگل در طی یک دوره‌ی چهار ساله و در نهایت با مطالعه‌ی و کنترل صحرایی طرحهای مرتعداری تهیه شده در سطح اراضی ملی شهرستان کبودراهنگ، از شهرستانهای استان همدان، چهار دوره‌ی مدیریتی در مراتع مشخص گردید، که شامل دوره‌ی قبل از ملی شدن مراتع، دوره‌ی بعد از ملی شدن مراتع تا زمان ممیزی مراتع، دوره‌ی بعد از ممیزی مراتع تا زمان تهیه‌ی طرح مرتعداری و در نهایت دوره‌ی بعد از داشتن طرح مرتعداری.در دوره‌ی قبل از ملی شدن مراتع، در این شهرستان مراتع تحت مدیریت عرفی حاکم بر منطقه که از طرف اربابان حاکم کنترل و نظارت می‌شد، اداره می‌گردید. و مطابق مدارک موجود (اوقافی شدن مراتع برخی روستاها، قبل از ملی شدن توسط اربابانی مثل امیرنظام) و اظهار نظر بزرگان روستا که دوران قبل از ملی شدن مراتع را به یاد دارند، مراتع در این زمان در اختیار اربابان بوده، و با توجه به حساسیت این افراد به نحوه‌ی استفاده از مراتع و عرف حاکم بر منطقه زمان ورود وخروج دام رعایت و هر ساله قسمتی از مراتع تحت مدیریت قرق قرار می‌گرفته . اما بررسی پرونده‌های ممیزی مراتع نشان می‌دهد، بعد از ملی شدن مراتع و حذف مالکیت خصوصی مرتع، یک خلاء مدیریتی، و حتی حاکمیتی در سطح مراتع برای مدت طولانی، که گاهی در برخی سامانه‌ها به بیش از 40 سال هم می‌رسد، ایجاد شد. که این دوران را می‌توان دوران رها شدگی مراتع از لحاظ مدیریتی دانست.در دوران سوم که دولت بعلت عدم توانایی در تهیه و اجرای طرحهای مرتعداری در هر سامانه با توجه به تبصره یک ماده سه قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع و اصلاحات بعدی (مصوب 30/05/1346 مجلس سنا) اقدام به صدور پروانه‌ی چرا نمود. مطالعات انجام شده در مورد پروانه‌چراهای صادر شده، نشان می‌دهد که دولت هیچگاه نتوانسته بوسیله‌ی این پروانه‌های چرای صادر شده مدیریت و نظارت خوبی بر مراتع داشته باشد. و به ندرت دیده شده، که بعد از صدور، حتی برای یک بار این پروانه‌های چرا تمدید شده باشند. هر چند که اداره‌های منابع‌طبیعی هنوز هم در برخی از سامانه‌ها عرفی به این مرحله‌ی مدیریتی برای مراتع نرسیده‌اند. ولی با بررسی پرونده‌های تخلف تشکیل شده در رابطه با چرای غیر مجاز در سطح مراتع شهرستان کبودراهنگ در یک دوره‌ی شش‌ساله (از سال 1380 تا 1385)

ارتقاء امنیت وب با وف بومی