Skip to main content
SUPERVISOR
Zafarollah Kalantari,Akbar Parvazian
سیدظفراله کلانتری (استاد مشاور) اکبر پروازیان (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maryam Afkhami noroozani
مریم افخمی نوروزانی

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده فیزیک
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1389

TITLE

Investigation of heating and current drive in Spherical Tokamak NSST using lower hybrid (LH) waves
Recent experiments on the spherical tokamak has discovered the conditions to create a powerful plasma, easy shaping and amplification of tability, high bootstrap current and confinement Energy. The spherical torus (ST) fusion energy development path is complementary to the tokamak burning plasma experiment such as ITER as it focuses toward the compact Component Test Facility (CTF) and higher toroidal beta regimes to improve the design of DEMO and a Power Plant. To support the ST development path, one option of a Next Step Spherical Torus (T) device is examined. T is a “performance extension” (PE) stage ST with a plasma current of 5 - 10 MA, R = 1.5, BT ? 2.7 T with flexible physics. The baseline heating and current drive system for T is the 30 MW NBI system and a 10 MW of ion cyclotron range of frequency (ICRF) and high harmonic fast wave (HHFW) system. Here we investigated lower hybrid wave interactions in the T reactor And found an optimal lower hybrid wave power and frequency for it. Finally, we compared the lower hybrid waves optimal conditio T, NSTX spherical tokamak and TFTR tokamak torus. Our results indicate that the use of lower hybrid waves in improved spherical tokamak T compared to the spherical tokamak generation is much better and more efficient. Also comparison of the T tokamak and TFTR torus tokamak shows that both have been able to create a high driving current. And even the ability of lower hybrid wave to reach to the center of the plasma is improved for T reactor. Keywords: Spherical Tokamak, Lower hybrid Wave, Heating, Current drive
آزمایش های اخیر بر روی توکامک های کروی شرایط را برای ایجاد یک پلاسمای قدرتمند با شکل دهی آسان و تقویت حدود پایداری، محصورسازی انرژی وجریان خودراه انداز بالا کشف کرده است. برای توسعه ی مسیر، به عنوان یک انتخاب، دستگاه چنبره ی کروی مرحله ی بعدیT، آزمایش می شود. در این جا ما برهم کنش امواج هیبریدی پایین(LHW) را در راکتور T بررسی کردیم و یک فرکانس و توان بهینه برای موج هیبریدی پایین پیدا کردیم و در نهایت آن hy;را با شرایط بهینه برای موج هیبریدی پایین در توکامک کروی NSTX مقایسه کردیم. نتایج حاکی از آن است که استفاده از موج هیبریدی پایین در توکامک بهبودیافته ی کروی T نسبت به توکامک کروی نسل قبل از خود، NSTX از نظر گرمایش، رانش جریان بیش تر و نزدیک تر به مرکز پلاسما، بسیار مطلوب تر و به صرفه تر است. این قابلیت استفاده از موج هیبریدی پایین را در راکتور کروی T نسبت به توکامک های کروی نسل قبل از خود را نشان می دهد. واژگان کلیدی: امواج هیبریدی پایین، رانش جریان، گرمایش، توکامک کروی

ارتقاء امنیت وب با وف بومی