Skip to main content
SUPERVISOR
Jamshid Parvizian,Behrooz Arbab shirani
جمشید پرویزیان (استاد مشاور) بهروز ارباب شیرانی (استاد راهنما)
 
STUDENT
Maysam Chehrazad
میثم چهرآزاد

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی صنایع
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1385

TITLE

Knowledge Business Strategy Development In Electronic Cyber Space Case study: Engineering consultant Company
Companies looking for a long term success in a competition, usually clear their goals, formulate some strategies and develop a strategy implementation plan to achieve the goals. According to recent developments about knowledge creation and storage, transforming knowledge to a product and selling in a market has been noticed. However, one can hardly find about special characteristics of knowledge as a product, business strategy formulation for a knowledge supplier business, and customized and specified business models for knowledge provider businesses in literature. In this research, a business strategy formulation model, for a virtual organizational knowledge provider in cyber space is developed. The model is based on the popular Product Life Cycle model. The market space is the Internet/intranet and organizational knowledge is considered as the product. In the proposed model, twelve distinct curves have induced based on the The developed model has been used for strategy formulation in a management consultant company. Knowledge products and the customers have identified and the value aspects in both the customer and the stockholder point of view have defined and clarified. The two identified knowledge types were both in early stages of the “Introduction” part of their life cycles, based on the strategic analysis performed. Consequently, the “ Alliance ” e-business model has been accepted as the suitable e-business model for the knowledge provider virtual business. Also, the CEO found fifteen out of nineteen proposed business strategies, suitable for the department of consider.
سازمان‌هایی که در بلند مدت به دنبال موفقیت در فضای رقابتی هستند، اهداف بلند مدت خود را واضح می‌کنند، استراتژی‌های خود را برای رسیدن به آنها مشخص و برنامه‌ای برای اجرای استراتژی‌ها و تحقق اهداف خود تدوین می‌نمایند. با مطرح شدن بحث تولید و ذخیرة دانش، امکان عرضة آن به عنوان یک محصول مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود ویژگی‌های خاص محصول دانش، تدوین استراتژی کسب و کار ـ به ویژه یک کسب و کار الکترونیکی ـ عرضه کنندة دانش، و مدل‌های مختص کسب و کارهای عرضه کنندة محصول دانایی، هنوز مطلبی در ادبیات دیده نمی‌شود. در این پژوهش مدلی برای تدوین استراتژی کسب و کار، برای کسب و کار مجازی عرضة دانش سازمانی در فضای سایبر معرفی شده است. این مدل شکل اصلاح شدة مدل کلاسیک تحلیل چرخة عمر محصول است، که در آن اینترنت/اینترانت به عنوان محیط بازار و دانش یک سازمان حقیقی به عنوان محصول در نظر گرفته شده است. در مدل ارائه شده، از روی منحنی کلاسیک چرخة عمر محصول و بر اساس دیدگاه ارزش، 12 منحنی استنتاج شده است که در هر منحنی، ارزش برای دو گروه ذینفعان سازمان (مشتریان و سهامداران)، از سه جنبة پولی، غیر پولی و زمانی جایگزین مفهوم «درآمد حاصل از فروش محصول» شده است. بر مبنای مدل اصلاح شده و با انجام تحلیل استراتژیک، استراتژی‌ها و نیز مدل‌های کسب و کار الکترونیک مناسب عرضة دانایی در فضای مجازی معرفی شده است. مدل ارائه شده در یک واحد سازمانی از یک شرکت مشاورة مدیریت مورد استفاده قرار گرفت. پس از شناسایی محصول دانایی در این واحد و مشتریان این دانایی‌ها، ارزش از دیدگاه مشتری و سهامدار شرکت تعریف شد. بر اساس تحلیل استراتژیک انجام شده، هر دو نوع دانایی در ابتدای دورة «معرفی» عمر خود قرار دارند. بر این اساس مدل کسب و کار الکترونیکی «همکاری» به عنوان مدل مناسب برای کسب و کار مجازی عرضة دانایی، و نوزده استراتژی کسب و کار به مدیریت شرکت پیشنهاد شد که پانزده استراتژی توسط وی پذیرفته شد.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی