Skip to main content
SUPERVISOR
Mostafa Ghayour,Mohammad Ebrahimi
مصطفی غیور (استاد مشاور) محمد ابراهیمی (استاد راهنما)
 
STUDENT
امیر خوبرو

FACULTY - DEPARTMENT

دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر
DEGREE
Master of Science (MSc)
YEAR
1382

TITLE

Load Swing Estimation and Control in the Cranes
New tools are brought about to facilitate industrial applications by the ever increasing human science. Different types of cranes are used in medium and large scale industries, harbors, steel industry, power plants etc, to traort heavy objects rapidly and conveniently. In the recent decades extensive research has been conducted in order to solve the problems and optimize crane operation. Load swings during traortation and target load placing is one of the main concerns in crane applications. These sways put the personals safety at risk, corrupts the mechanical structures and lowers load positioning accuracy, so the swings should be confined in a definite range that ensures enough accuracy. The methods that measure swing angle using a camera vision and processing unit constitute a major part of the investigations performed on this case. These methods are expensive and are not economical for small industries. In this thesis a model of cranes under real working conditions will be presented. Three methods of load swing estimation will be proposed using velocity sensors and load cells. Feedback controller is used to damp the load swings. In order to control electrical drives vector control method is used.
با پیشرفت روز افزون دانش بشری همواره ابزاری نو برای ساده‌سازی کارکردهای صنعتی پدید می‌آید. امروزه در کلیة صنایع بزرگ و متوسط و همچنین در بنادر، کارخانه‌های تولید فولاد، نیروگاه‌های برق و ... از انواع مختلف جرثقیلها جهت جابجایی سریع وآسان اجسام سنگین استفاده می‌شود. در چند دهة اخیر تحقیقات گسترده‌ای جهت حل مشکلات و بهینه‌سازی عملکرد جرثقیلها انجام گرفته است. از جمله مشکلاتی که در کاربرد جرثقیل با آن روبرو هستیم مشکل نوسان بار آویزان در زمان جابجایی آن و هنگام قرارگیری در نقطة هدف می‌باشد. این امر باعث بروز اختلالاتی مانند نبود ایمنی کارکنان در محیط کار، فرسایش سازه‌های مکانیکی و همچنین ایجاد اختلال در مواردی که بارگذاری با دقت بالا مورد نیاز است، می‌گردد. بنابراین لازم است تا این نوسانات بار در محدودة معین و با ایمنی مناسب کنترل گردد. از پژوهشهای انجام گرفته در زمینة کاهش نوسانات بار می‌توان به روشهایی اشاره کرد که با استفاده از سیستم دیداری، زاویة نوسان را در هر لحظه ‌سنجیده؛ سپس با استفاده از پردازشگر تحلیل نموده و بر اساس الگوریتم کنترلی مورد نیاز، سیگنال فرمان مناسب را به موتورها می‌فرستند. این روشها به دلیل نیاز به سیستم دیداری و پردازشگر گران هستند و در کاربردهای صنعتی کوچک و متوسط توجیه اقتصادی ندارند. در این پایان‌نامه نخست مدلی مناسب که در برگیرندة شرایط واقعی کاری است ارائه می‌گردد. سپس با استفاده از حسگر سرعت و سلول بار سه روش برای تخمین زاویة بار پیشنهاد می‌گردد که روشهایی نسبتاً ارزان هستند. در نهایت از کنترل فیدبکی برای میراکردن نوسانات بار و از کنترل برداری برای کنترل درایوهای ترولی استفاده شده است.

ارتقاء امنیت وب با وف بومی